شنبه , ۲۲ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۳ بعد از ظهر به وقت تهران

یارانه آذرماه هم با تاخیر واریز می‌شود

مجله انلاین دوستان :  یارانه طبق روال گذشته باید بیست و یکم هر ماه واریز شود، امروز بیست و یکم است اما خبری از یارانه نقدی آذرماه نیست، ضمن اینکه جمع تاخیرهای واریز یارانه نقدی از ابتدای سال تاکنون به ۲ ماه نزدیک شده است.

به گزارش  میزان، این روزها دولت تنها در یک بخش از طرح هدفمندی یارانه ها به موقع عمل می کند و آن هم حذف یارانه بگیران است، طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی ربیعی وزیر رفاه تاکنون دو میلیون و ۹۴۳ یارانه بگیر از لیست حذف شده اند. طرحی که قرار بود توزیع عادلانه درآمد بین تمام ایرانی ها باشد.

حذف یارانه بگیران از یک سو و تاخیر در واریز یارانه از سوی دیگر سبب شده تا بی عدالتی هایی در این طرح صورت گیرد و از سوی دیگر سکوت نمایندگان مجلس و گاهاً موافق بودن برخی از نمایندگان نیز قابل تامل است.

به طور کلی جمع تاخیر در واریز یارانه از ابتدای سال تاکنون به بیش از ۴۵ روز تجاوز کرده است و در حال نزدیک شدن به دو ماه است و از سوی دیگر تعداد حذف شدگان از لیست یارانه بگیران نیز در حال افزایش است بنابراین دولت درآمد حاصل از حذف یارانه بگیران و تاخیر در واریز یارانه را چه کار کرده است؟

حساب شده عمل کردیم
علی ربیعی طی گفت وگویی اظهار کرد: در حذف یارانه بگیران قصد ما این بود که حساب شده عمل کنیم که در این زمینه موفق بوده ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲ میلیون ۹۴۳ هزار نفر از یارانه بگیران از لیست تا کنون حذف شده اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ما نظام رسیدگی به اعتراضات را خیلی قوی دنبال کردیم تا حقی از فردی ضایع نشود که تاکنون در این زمینه موفقیت داشته ایم.

اخبارروز/ ربیعی با بیان اینکه خوشبختانه کمتر از ۸۰ درصد اصلا اعتراض نکردند، اضافه کرد: باتوجه به اینکه در گذشته اعتراضات زیاد بود که مجبور به عقب نشینی شدیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: افرادی که اعتراض کردند حدود ۶۶ درصد آنها به لیست برگشتند اما از آنها تعهد گرفتیم که طبق قانون و بررسی ها از آنها کسر صورت گیرد و اگر خطا کردیم جبران می کنیم و اگر خطا نکردیم آن مقدار از یارانه های پرداختی از آنها کسر خواهد شد.

«پنجاه و هفتمین» مرحله یارانه نقدی مربوط به آبان ماه سال جاری همانند ماه های گذشته به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان ساعت ۲۴:۰۰ روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۴٫۰۸٫۲۶ با ۵ روز تاخیر به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت شد.

باید منتظر ماند و دید که پنجاه و هشتمین مرحله یارانه نقدی نیز با تاخیر ۵ روزه یا بیشتر واریز می شود؟

مرور نظر نمایندگان مجلس

عبدالکریم رجبی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، گفت: بعید می دانم که قانون هدفمندی یارانه ها عوض شود و مجلس نیز تصمیمی در این زمینه ندارد.

وی ادامه داد: طرح هدفمندی یارانه ها به منظور توزیع عادلانه درآمد و حمایت از از مردم و مستمندان اجرایی شد که امیدواریم به قانون هدفمندی یارانه ها به طور دقیق و صحیح عمل شود.

محمدعلی عبدالله زاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سرانجام باید طرح هدفمندی یارانه متوقف و به پایان برسد، گفت: با این روشی که در هدفمندی یارانه ها در پیش گرفته ایم کشور هیچ تکان و پیشرفتی نمی کند. باید روش هایی پوپولیستی و شیوه هایی که مردم را راضی نگه می دارد دست برداریم و به فکر رسیدن به توسعه پایدار باشیم.

نیمی از یارانه بگیران حذف شوند
سعید زمانیان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان با اشاره به حذف نیمی از جمعیت یارانه بگیران، گفت
: باید حذف را در دستور کار داشته باشیم زیرا اکثر پروژه های عمرانی بر زمین مانده است.

وی ادامه داد: با نیمه تمام ماندن پروژه های نیمه تمام مردم بیکار مانده اند بنابراین باید به فکر تکمیل طرح و پروژه های نیمه تمام باشیم.

ملاک حذف را نمی دانم
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان در خصوص چگونگی حذف یارانه بگیران گفت
: ملاک دولت تعداد افراد نیست بلکه بر اساس شاخص هایی که مدنظر دارد اقدام به حذف افراد از لیست یارانه بگیران می کند.

ایرج ندیمی ادامه داد: اینکه بگوییم ۶ میلیون یا ۱۰ میلیون نفر از لیست یارانه بگیران حذف می شود صحیح نیست چون تعداد حذف یارانه بگیران معلوم نیست و باید دید که چند میلیون نفر مشمول حذف از لیست یارانه بگیران می شود.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *