شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۷ بعد از ظهر به وقت تهران

گشت و گذار بین شهرهای یزد، اصفهان، شیراز و کرمان

همانطور که می‌دانید ایران یکی از کشورهایی است که از شهرهای منحصر به فردی به وجود آمده است، که این شهرها به مرور زمان رشد کرده‌اند. از جمله شهرهای مهمی که در ایران وجود دارد می‌توان به:

  • شهر یزد
  • شهر کرمان
  • شهر شیراز
  • شهر اصفهان

اشاره کرد که هر کدام آداب و رسوم منحصر به فرد و هیجان انگیزی دارد. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی کلی شهرها بپردازیم. برای اطلاعات جزئی راجع به تک تک این شهرها می‌توانید مقاله زیر را از سایت safarus24.com مطالعه کنید تا در سفرتان به هر کدام از این شهرها نهایت لذت را از آنها ببرید.

سفر به ۴ شهر تاریخی و فرهنگی ایران یزد ، شیراز ، اصفهان و کرمان

شهر یزد، شهر قطاب لذیذ

گشت و گذار بین شهرهای یزد، اصفهان، شیراز و کرمان

شهر یزد از زیباترین شهرهای ایران و مرکز استان یزد است. این شهر در میان رشته کوه‌های خرانق و شیرکوه قرار دارد شهر یزد از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است که می‌توان گفت اولین صندوق امانات جهان که حدود ۱۷۰۰ سال پیش ساخته شد در این شهر قرار دارد.

شهر یزد به لحاظ علمی در کل ایران حرف اول را می‌زند و بیشترین آمار قبولی کنکور را داشته است. از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این شهر بافت قدیمی آن است.

نام این شهر به معنای سرزمین مقدس یا سرزمین خدا است که در طول تاریخ در سفرنامه‌ها و سیاحتنامه‌های مختلفی از آن نام برده شده است در طول تاریخ مدارک زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این شهر جزو اولین مناطقی است که آریایی‌ها در آن زندگی کردند. از بزرگترین قوم‌هایی که بر این منطقه حکومت داشتند قوم اتابکان بودند که حدوداً ۱۴۰ سال در این شهر زندگی کردند.

شهر یزد از شهرهای گرم و خشک کشور است این شهر در واقع در یک دشت در میان دو کوه قرار دارد. همین موضوع باعث گرم و خشک شدن بیش از حد شهر یزد شده است این شهر با برخی از شهرهای بزرگ همچون اردکان میبد اصفهان بافق تفت مهریز همسایه است. ارتفاع یزد از سطح دریا ۱۲۰۰ متر است و همین ارتفاع باعث بارش بسیار کم در این منطقه شده است.

زبان رسمی مردم این شهر فارسی و به لهجه یزدی هست بدون شک لهجه یزدی جز شیرین‌ترین و زیباترین گویش‌ها در ایران است. بیشتر مردم شهر یزد مسلمان هستند و پیرو مذهب شیعه می‌باشند ولی اقلیت زرتشتیان و یهودی در این شهر زندگی می‌کنند.

شهر یزد جز صنعتی‌ترین شهرهای ایران است که مردم آن بسیار فعال هستند. در زمینه صنایع فولاد و آهن فعالیت گسترده دارند بدون شک می‌توانیم بگوییم یکی از مهمترین موارد مشهور شدن شهر یزد توریستی بودن آن است که در میان گردشگران بسیار پرطرفدار است.

از دلایل جذب توریست در این منطقه فرهنگ و تمدن بالای این خطه از کشور است بناهای خاص این منطقه افراد زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

استفاده از مناره‌ها گنبدها و بادگیرها در میان شهر خشتی می‌تواند جذاب باشد.

حلوا ارده از سوغاتی‌های بسیار لذیذ از شهر یزد است که یک خوراکی مغذی هم به حساب می‌آید.

این خوراکی خوشمزه از ارده شکر کنجد گلوکز مایع شیرین کننده‌های خوراکی تولید شده است که تمامی آنها برای بدن مفید هستند.

کیک یزدی از جمله شیرینی‌های خوشمزه این شهر است. باقلوا نوعی شیرینی بسیار خوشمزه است که در میان کشور ایران و ترکیه در برخی از شهرها ساخته می‌شود که باقلوای یزدی بسیار خوشمزه است

شهر کرمان، شهر پسته های خندان

گشت و گذار بین شهرهای یزد، اصفهان، شیراز و کرمان

شهر کرمان از کلان شهرهای ایران است و مرکز استان کرمان به حساب می‌آید جمعیت این شهر حدوداً ۵۰۰ هزار نفر است و از لحاظ سیاسی فرهنگی صنعتی و اداری جز شهرهای بزرگ و مهم ایران به حساب می‌آید .به دلیل وسعت زیاد این شهر جز کلان شهرهای ایران طبقه‌بندی شده است کرمان به لحاظ تاریخی جز ۵ شهر اول ایران است یک مرکز جمعیتی در منطقه جنوب شرقی ایران هم به حساب می‌آید

در مدارک تاریخی از این منطقه با اسامی مختلف نام برده شده است عناوینی همچون ، کارمانیا ، ژرمانیا ، کرمانیا ، کارمان ، کریمان ، کارمانی ، کرمانی و بوتیا ذکر شده‌است

استان کرمان به عنوان یکی از تاریخی‌ترین استان‌های کشور مورد توجه قرار گرفته است. این استان جاذبه‌های زیادی دارد که نه تنها به دلیل جاذبه‌ها بلکه به دلیل داشتن صنایع بزرگ اهمیت زیادی پیدا کرده است کرمان با وسعتی معادل ۱۸۵ کیلومتر مربع جز کلان شهرهای ایران است.

این استان دارای ۲۳ شهرستان ۵۳ بخش و ۱۴۳ دهستان است دین مردم کرمان اسلام و مذهب آنها شیعه است مردم کرمان با زبان فارسی و لهجه کرمانی سخن می‌گویند . این شهر جاذبه‌های طبیعی فرهنگی تاریخی و گردشگری متعددی دارد این جاذبه‌ها موجب شده است که هر ساله افراد زیادی به سمت این شهر سفر کنند اگر در رابطه با تاریخچه استان کرمان می‌خواهید بدانید باید بگوییم که در دوره‌های مختلفی همچون هخامنشیان قاجار و ساسانیان تا به امروز این شهر تغییرات زیادی به خود دیده است. بناهای تاریخی گیاهان چند هزار ساله و سنگ نوشته‌ها و همچنین وسایل موجود در تمامی موزه‌ها بیانگر قدمت تاریخی این استان هستند. پرطرفدارترین و پربازدیدترین جاذبه‌های شهر کرمان جاذبه‌ها و مناطق گردشگری و تفریحی متعددی است افراد با بازدید از این مناطق می‌توانند وقت خود را به بهترین شکل ممکن در این منطقه سپری کنند و از تمامی لحظه‌های سفرشان لذت ببرند.

از مکان های تفریحی کرمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارک‌های جنگلی شهید باهنر
  • باغ وحش کرمان
  • بوستان ریاضیات
  • شهربازی سرپوشیده مادر
  • شهربازی بزرگ کرمان

شیراز ، شهر شعر و شراب و شیرینی

گشت و گذار بین شهرهای یزد، اصفهان، شیراز و کرمان

شیراز از جمله کلان شهرهای ایران است که مرکز استان فارس می‌باشد طبق آخرین سرشماری‌های به دست آمده حدوداً یک میلیون و ششصد هزار نفر جمعیت این شهر است. شهر شیراز از سطح دریا ۱۴۸۶ متر ارتفاع دارد همین امر موجب شده تا آب و هوای شهر شیراز معتدل و مرطوب شود. این شهر از سمت باختر به کوه دراک از شمال به باباکوهی ختم می‌شود.

تیرازیس، شیرازیس و شیراز نام های مختلف شیراز هستند طبق اسناد به جامانده مشخص است که این شهر به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد این شهر بسیار زیبا از سلسله‌های پادشاهی بوئیه صفاری زندیه بوده است .

شهر شیراز از گذشته تاکنون به دلیل موقعیت مکانیش و اینکه خاک آن بسیار حاصل خیز است بسیار مهم بوده است همین امر باعث شد به آن توجه زیادی شود و در میان عشایر کشاورزان و باغداران محبوب شود علاوه بر همه این‌ها به دلیل قرار گرفتن در میان جاده تجاری بندرعباس و بوشهر یک مرکز ارتباطی قوی به حساب می‌آید.

شهر شیراز به دلیل وجود بناهای تاریخی متعدد مورد استقبال توریست‌ها و گردشگران متعدد از سراسر دنیا قرار گرفته است.

شهر شیراز به عنوان شهر گل ادبیات و شاعران شناخته شده است به دلیل وجود بسیاری از درختان میوه و باغات در این شهر نمایی فوق العاده ایجاد شده است.

مثلاً باغ ارم باغ دلگشا و دیگر باغ‌ها از نمادهای این شهر زیبا به حساب می‌آیند.

البته بیشتر جمعیت شیراز را مسلمانان شیعه تشکیل داده‌اند . شهر شیراز از نظر میزان بارش بسیار متغیر است و حتی می‌توان گفت در برخی از مواقع هیچ گونه بارش بارانی در این شهر دیده نمی‌شود.

شیراز علی رغم اینکه دارای آب و هوایی خشک است اما بالاترین درجه حرارتی که برای آن گزارش شده است ۴۳ درجه سانتیگراد می‌باشد.

کمترین دمای ثبت شده برای شیراز منفی ۱۴ درجه سانتیگراد است بهترین زمان سفر به شیراز فروردین و اردیبهشت است.

این شهر تعداد قابل توجهی از باغات را در خود جای داده است.

شهر نرگس‌ها رونق بسیار زیاد خود را مدیون بارندگی‌های نابهنگام است که در برخی از فصول گرم سال هم اتفاق می‌افتد.

از دیگر نشانه‌های مهم شهر شیراز قرار داشتن حرم مطهر شاهچراغ که برادر اصلی امام رضا علیه السلام است و این ارامگاه در این شهر وجود دارد.

آرامگاه علی ابن حمزه یکی دیگر از مکان‌های معنوی شهر است این امامزاده همانند دیگر علما از دست ماموران خلیفه عباسی فرار کرد و به سمت ایران آمد. از مساجد منحصر به فرد و دیدنی شیراز می‌توان به مسجد نصیرالملک که آن را به عنوان مسجد نصیرالملک هم می‌شناسند اشاره کرد.

شهر اصفهان، شهری با اداب و رسوم منحصر به فرد و هیجانی

گشت و گذار بین شهرهای یزد، اصفهان، شیراز و کرمان

شهر اصفهان شهری پر جنب و جوش است که در امتداد رودخانه بسیار دیدنی و باشکوه قرار گرفته است این شهر به دلیل داشتن معماری باستانی و اسلامی و پل‌های باشکوهش میراث جهانی یونسکو را به خود اختصاص داده است.

شهر اصفهان سومین شهر ایران است و پارسیان لقب نصف جهان را به آن داده‌اند.

شهر اصفهان کلان شهری است که نامش همواره در کنار زاینده رود می‌آید تاریخ اصفهان دوران باستانی متعددی را از سر گذرانده است.

پل‌های زیبا از رودخانه زاینده رود عبور می‌کند صدها گنبد و مناره در اطراف این شهر قرار گرفته‌اند که جز برجستگی‌های اصفهان به حساب می‌آیند.

شهر اصفهان با دارا بودن وسعت ۵۵۱ کیلومتر مربعی در ایام گذشته پایتخت ایران بوده است این شهر حدود ۳ میلیون نفر جمعیت دارد سالانه گردشگران و مسافران زیادی به این استان سفر می‌کنند.

به طور کلی می‌توانیم بگوییم این شهر از بیشترین توریست‌های دنیا را به خود می‌کشاند .

نزدیک‌ترین مرکز استان به اصفهان شهر کرد و چهارمحال بختیاری است در شهر اصفهان قطار شهری به نام مترو معروف است این شبکه به دلیل گذر کردن از مناطق باستانی مخالفان زیادی دارد.

این قطار به منطقه باستانی مثل سی و سه پل آسیب رسانده است شبکه درون شهری مترو دارای ۵ خط است به طور کلی خط شماره ۱ دارای ۲۱ ایستگاه است که این خط از شمال غربی شروع می‌شود و به جنوب ختم می‌گردد خط شماره ۲ مترو اصفهان محور شرق به غرب است .

 فرودگاه بین المللی اصفهان که آن را به عنوان فرودگاه شهید بهشتی می‌شناسند حدود ۱۸ کیلومتر با مرکز شهر اصفهان فاصله دارد این فرودگاه در سال ۱۳۶۱ تاسیس شد و روزانه ۶۰ پرواز از مسیرهای ورودی و خروجی به صورت هفتگی در داخل و خارج از ایران انجام می‌شود به صورت میانگین در هر هفته ۴۰ هزار مسافر جابجا می‌شود.

 

۳/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *