%postname%روزهای آخر فرودین ماه سردار حسین ساجدی نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ از آغاز طرحی خبر داد که واکنشهای بسیاری در پی داشت و از رئیس جمهور گرفته تا حقوقدانان و ائمه جمعه نسبت به آن واکنش های مثبت و منفی نشان دادند.

**آغاز به کار ۷ هزار نیروی نامحسوس گشت امنیت اخلاقی

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در حاشیه آغاز به کار ۷ هزار نیروی نامحسوس پلیس در خصوص گشت امنیت اخلاقی در حضور خبرنگاران اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که دغدغه مردم بود، ناهنجاری در بحث امنیت اخلاقی بود و مردم انتظار دارند که پلیس در این زمینه، اقدامات لازم را انجام دهد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ تصریح کرد: در همین راستا ما از کارکنان ضمن اجرای مأموریت‌های اصلی، خواستیم که در این حوزه ورود پیدا کنند تا بتوان هر چه بهتر و سریع‌تر با این قبیل ناهنجاری‌ها برخورد شود.

وی به رصد برخی از این ناهنجاری‌ها در طول سه سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: چهار موضوع اساسی در سطح معابر اصلی و بزرگراه‌ها مدنظر ماست که مأموران پلیس اعم زن و مرد، این موارد را مدنظر قرار خواهند داد.

عالی‌ترین مقام انتظامی پایتخت، آلودگی صوتی، حرکات پرخطر در حوزه راهنمایی و رانندگی، مزاحمت نوامیس و همچنین کشف حجاب در خودرو را از جمله این موارد عنوان کرد و گفت: مأموران نامحسوس گشت امنیت اخلاقی بلافاصله با مشاهده این موارد، پلاک خودرو را با سیستم پیامکی به مأموران پلیس امنیت اخلاقی اطلاع داده و این مرکز بلافاصله با فرد خاطی تماس گرفته و به وی اعلام می‌کنند که در چه روزی به این پلیس مراجعه کند؛ اگر فرد خاطی مراجعه کرد که اقدام قانونی صورت می‌گیرد، در غیر این صورت، پلیس به درب منزل فرد خاطی مراجعه می‌کند.

سردار ساجدی‌نیا در خصوص اینکه اگر آدرس فرد خاطی مخدوش باشد یا تلفن خود را جواب ندهد، اعلام کرد: شماره پلاک فرد خاطی در حوزه تخلفات ثبت می‌شود و اگر فرد خاطی بخواهد خودروی خود را به فروش برساند یا نقل و انتقالی انجام دهد یا از خدماتی استفاده کند، بلافاصله سیستم برای وی مسدود شده و با این فرد برخورد خواهد شد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ، از به کارگیری ۷ هزار نفر در مرحله اول خبر داد و افزود: این ۷ هزار نفر پلیس، هم آموزش‌دیده‌اند و هم ضابط قضایی هستند و توان انجام این اقدامات را دارند؛ در همین زمینه نیز احکام قضایی اخذ شده و با دادستانی تهران نیز هماهنگی به عمل آمده است.

وی در خصوص برخورد محسوس پلیس اعلام کرد: گشت‌های امنیت اخلاقی محسوس پلیس فعالیت خود را در سطح معابر شروع کرده‌اند و با لباس پلیس و حکم لازم، برخورد مستقیم با این موارد خواهند کرد.

سردار ساجدی‌نیا تأکید کرد: پلیس نامحسوس امنیت اخلاقی اصلاً ورود عملی و اجرایی ندارد و هیچ برخوردی با خاطیان انجام نمی‌دهد و فقط پلیس محسوس گشت امنیت اخلاقی برخورد مستقیم دارد.

**رئیس جمهور:به دنبال موعظه حسنه باشیم

حسن روحانی، رئیس جمهور در جریان سفر استانی به سمنان در پاسخ به سوالی درباره راه اندازی گشت اخلاقی نامحسوس و واکنش دولت در برابر آن خاطرنشان ساخت: یک طرحهایی در کشور اجرا می شود که بخشی از آن مربوط به دولت می شود و بخشی از طرحها نیز مربوط به  دستگاه های دیگر مثل قوه قضائیه یا دیگر نیروهای می باشد.

رئیس جمهوری ادامه داد: دولت به وعده های خود از جمله در این زمینه پایبند است و هر جا لازم بوده برای ایجاد احساس امنیت در مردم،  از توان خودش استفاده کرده است.

وی گفت: اولین وظیفه ما در قبال مردم احترام به شخصیت و جایگاه و کرامت مردم است. کرامت انسانی را خدا به انسانها داده و این کرامت مقدم بر دین است. کرامت همه باید حفظ شود. ما مردم خوب و وظیفه شناسی داریم.

رئیس جمهوری افزود: همه ما باید در زمینه فرهنگی کار و تلاش  و به گونه ای عمل کنیم که مسئله ای که از طریق فرهنگی قابل حل است از طرق دیگر حل نکنیم. ما طبق آیه قرآن باید دنبال موعظه حسنه و جدال احسن باشیم و بهترین و کوتاه ترین راه را باید انتخاب کنیم. دولت اقداماتی که در حد توان اجرایی اش باشد انجام خواهد داد.

**آیت الله موحدی کرمانی:نمی‌توان نام کشف حجاب را آزادی گذاشت

آیت الله موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران اما در خطبه های نماز جمعه به این موضوع واکنش نشان داد و با اشاره به نزدیک شدن به فصل گرما خاطرنشان کرد: فصل تابستان نزدیک است بنابراین از مردم شریف ایران و تهران انتظار می‌رود پوشش اسلامی را رعایت کنند که البته نیروی انتظامی نیز هزاران مامور غیرمرئی با شیوه بسیار متین و ارزشی در اختیار دارد و جای خرسندی است که این دستگاه امر به معروف را رعایت و احساس وظیفه کرده‌است.

آیت‌الله موحدی کرمانی بدحجابی و کشف حجاب را دهن‌کجی به نظام دانست و خاطرنشان کرد: بعضی‌ از مناظر را بنده دیدم و خجالت کشیدم. انسان نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد. نیروی انتظامی باید به این قضیه با نگاهی عاقلانه برخورد کند و در غیر اینصورت گناهکار است.

وی گفت: به افراد لاابالی تذکر می‌دهم بدانید که تمام برنامه‌های زشت شما تحت نظر پلیس سری است که البته با شیوه بسیار متین و ارزنده برخورد می‌کنند و این موضوع امر به معروف و نهی از منکر قانون بوده و دولت هم تابع قانون و مجلس است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر نیاز به قانون و تصویب مجلس ندارد، آن را وظیفه سنگین دینی عنوان و تصریح کرد: مگر ما برای نماز باید از مجلس مصوبه بگیریم؟ امر به معروف ونهی از منکر به مراتب مهم‌تر از نماز، روزه، زکات، حج و … است.

آیت‌الله موحدی کرمانی ادامه داد: گاهی عنوان می‌کنند که مردم آزادند. ما هم می‌گوییم مردم آزادند اما آزادی محدوده دارد و مطلق نیست. آن آزادی که می‌خواهد وزن نظام را پایین بیاورد و هتک انقلاب کند ممنوع است.

وی اضافه کرد: اگر کسی بخواهد در خانه در بسته کاری کند به ما ارتباطی ندارد اما اینکه پشت فرمان بنشینند، بدحجابی و کشف حجاب کنند دیگر نمی‌توان اسم آن را آزادی گذاشت.

**رئیس قوه قضاییه:بد‌حجابی جرم است

آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، نیز در جلسه مشترک با مسئولان عالی قضایی کشور به موضوع گشت نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی و وضعیت حجاب در جامعه واکنش نشان داد و بر لزوم “رعایت هنجارهای دینی و اخلاقی در جامعه” تاکید کرد.

وی خواستار انجام وظایف قانونی از سوی ضابطان قضایی در این زمینه شد و گفت: «اصل برخورد با هنجارشکنی‌های اخلاقی و دینی کاملا پذیرفته شده و قانونی است.»

رئیس قوه قضاییه گفت: این هنجارها حتی اگر شکل قانونی نیز به خود نگرفته باشند واجب‌الرعایه هستند و در صورت قانونی شدن آن‌ها، لزوم رعایت‌شان واضح‌‌تر است.

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که برخورد با هنجارشکنی‌هایی مانند بدحجابی، بی‌حجابی و رفتارهای غیر اخلاقی، جرم است و قانون مشخص و مدون دارد گفت:متاسفانه برخی افراد در اثر غفلت و اشتباه و تحریک برخی رسانه‌ها در مسیر هنجارشکنی قرار می‌گیرند و دولت، نیروی انتظامی، قوه قضاییه و همه نهادهای مرتبط باید برخورد قانونی با این هنجارشکنان را در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: همان‌طور که نباید به بهانه تعدی به حقوق اشخاص، اجرای حدود و احکام الهی و امر به معروف و نهی از منکر را زیر سوال برد، ضابطان قضایی نیز در انجام وظایف موظف به رعایت قانون هستند و مقابله با هنجارشکنی‌ها نباید با تعددی به حقوق شهروندان توام شود.

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر این‌که نیروی انتظامی در اصل مقابله با هنجارشکنی‌ها مسیر درستی را انتخاب کرده است عنوان کرد: اگر برخی طرح‌ها و برنامه‌ها دارای اشکالاتی است باید دلسوزان و متدینان جامعه تذکر دهند که اصلاح شود و البته اصل مقابله با هنجارشکنی‌ها نباید در سایه امور فرعی و عرضی قرار گیرد.

**واکنش دوم رئیس جمهور

رئیس‌جمهور بار برای مرتبه دوم در نشست هیأت دولت به استفاده پلیس از هفت هزار مامور مخفی برای نظارت بر رفتار شهروندان واکنش نشان داد و گفت: چنین نیست که هر کس یا نهاد و ارگانی بخواهد با اقداماتی به دنبال کنترل مردم باشد.

وی افزود: آزادی مردم به غیر از قانون با هیچ چیز دیگری محدود نمی‌شود و حتی دولت و قوه قضاییه هم نمی‌توانند مردم را محدود کنند و فقط قانون می‌تواند چارچوب‌هایی در این زمینه داشته باشد.

روحانی با بیان این که آزادی مردم با آیین‌نامه و سلیقه افراد و برخی دستگاها نمی‌تواند محدود شود، تاکید کرد: حق نداریم در زندگی خصوصی و عمومی مردم دخالت کنیم، جز در زمینه اجرای قانون.

**وزیر کشور:وظیفه نیروی انتظامی تامین امنیت اجتماعی است

عبدالرضا رحمانی فضلی در گفتگوی ویژه نگاه یک در خصوص طرح امنیت اجتماعی و اخلاقی با بیان اینکه این موضوعات بین بخشی است، گفت: مثلا در بحث امنیت اخلاقی صدا و سیمایی را داریم که باید مبلغ فرهنگ و ارزش ها باشد و آن ها را پیگیری کند.

وی تصریح کرد: حوزه های علمیه را داریم که تاثیر گذاری خودشان را دارند،دانشگاه ها را داریم که بایستی محیط هایشان را کنترل کنند و همچنین آموزش و پرورش.

وزیر کشور افزود: در این میان نیروی انتظامی را داریم که جلوه ها و مظاهر بیرونی عدم رعایت مسایل اخلاقی را باید دقیقا کنترل کند که این امر وظیفه قانونی اش است و قوه قضاییه را داریم که باید برخورد های به موقع داشته باشند.

به گفته وی، در شورای اجتماعی در سالهای قبل این موضوع تعریف و همه دستگاه ها وظایفشان مشخص شده است و ما برای همه دستگاه ها ناظر گذاشته ایم و ناظرین در دستگاه های مختلف به صورت مرتب و مستمر نظارت هایشان را برای ما ارسال می کنند و ما هر کجا که کمبود بوده از لحاظ کار، تذکر دادیم و هر جا کار، خوب پیش رفته تشویق کرده ایم.

وی افزود: البته در این خصوص ” امنیت اجتماعی و اخلاقی” وزارت کشور به عنوان متولی شورای اجتماعی در این میان پاسخگو هست.

رحمانی فضلی در پاسخ به سئوال مجری برنامه، مبنی بر این که طرح امنیت اجتماعی و اخلاقی و گشت نامحسوس این روزها بسیار در کشور مطرح شده است، دیدگاه وزارت کشور در این مورد چیست؟؛ گفت: این جزء موضوعاتی است که بایستی تفکیک شده در مورد آن برخورد کنیم؛ بدین صورت که ۱- آیا وظیفه نیروی انتظامی تامین امنیت اجتماعی و اخلاقی هست یا خیر؟ که قانون می گوید بله هست. ۲- آیا جامعه متوقع و مطالبه این موضوع را از نیروی انتظامی دارد یا خیر؟ بله و ۳- آیا نیروی انتظامی باید پاسخگو باشد دراین زمینه یا خیر؟ بله طبق پیگیری های مجلس این یک مطالبه عمومی است.

وی ادامه داد: در نحوه عمل، اتفاقی که افتاد، این بود که طرح و بیان مسئله خوب صورت نگرفت؛ مصاحبه تقطیع شد؛ نوع بیان، بیان کاملی نبود؛ این نوع بیانات در قالب بیان خبری امکان پذیر نیست زیرا که مسئله، ابعاد مختلفی دارد؛ بین بخشی است، تاثیر گذاری اجتماعی ، فرهنگی و … دارد؛ بهره برداری های سوء سیاسی دارد.

**در حق نیروی انتظامی اجحاف شد

وزیر کشور متذکر شد: به هر حال نوع بیانش، نوع پخش و توزیعش به نظرم مناسب نبود و در این جا به نظر بنده یک مقدار نیروی انتظامی مظلوم واقع شد و بعضی جاها نیز در حقش اجحاف شد.

وی با بیان اینکه این نیروی انتظامی که ما با آن مواجه هستیم، همان نیرویی است که در مرز ها با اشرار مبارزه می کند ؛ با تروریسم مبارزه می کند؛ جلوی مواد مخدر را می گیرد ؛ جلوی سارق را می گیرد، عید که ما می خواهیم برویم مسافرت ترافیک را سامان می دهد، امنیت منازل ما را حفظ می کند، گفت: اگر بعد از طرح این موضوع شبهه و ابهامی به وجود آمده نباید توپخانه ای را سوار کنیم به سوی نیروی انتظامی و آن چنان این نیرو را بزنیم؛ این همان نیروی انتظامی است که امنیت ما را تامین می کند.

وی یادآور شد: در حق نیروی انتظامی شاید بیش از آنی که جای بحث و صحبت داشت پرداخته شد که باید به واقع آن را جبران کرد.

**ناجا، نیروی جدیدی به کار نگرفته است

رحمانی فضلی افزود: بعد از این که از سفر بازگشتم و این طرح را بررسی کردم دیدم این گونه نیست که ناجا ۷ هزار نفر را استخدام کرده باشد بلکه از نیروهای استراحت و آزاد خود، که بعد از شیفت کاریشان در حال استراحت می باشند و … استفاده می کند، در حوزه امنیت اجتماعی ” شرارت، باجگیری،اراذل و اوباش، خفتگیری و یکی هم بحث عفاف و حجاب است.

وی تصریح کرد:این نیرو ها هر آن چه که در وظایفشان آمده را می بینند، به نیروی انتظامی گزارش کرده و خودشان نباید برخورد کنند ؛ مستندات را فراهم می کنند و نیروی انتظامی نیز باید مواردی که اثبات می شود را به خانواده‌ها و خود فرد گزارش داده و اعلام کند و اگر موضوع شرارت، خفتگیری و .. نیز هست با آن برخورد کنند .

**نیروهای حاضر در این طرح آموزش دیده هستند

وزیر کشور با تاکید بر این که اگر نیروی انتظامی ۷ هزار نفر نیروی اضافه داشته باشد و یا استخدام کرده باشد که می تواند برود در مکان هایی که با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ، پاسگاه ندارند یک پاسگاه ایجاد کند، گفت: همه این فشار کاری را نیروی انتظامی قرار است بر روی نیروهای فعلی خود آورده، طرح را اجرا کند و امنیت را برقرار کند که البته این نیرو ها آموزش دیده هم هستند .

وی اذعان کرد: طرح این موضوعات در فضای عمومی باید با تدابیری همراه باشد به صورت کامل و جامع توضیح داده شود؛ قبل از این که مطرح هم شود اگر امنیت اجتماعی است باید در شورای تامین و شورای امنیت بررسی شود و اگر بحث امنیت اخلاقی است باید در شورای اجتماعی مطرح می شد زیرا که این موضوع بین بخشی است.

وی افزود: مثلا در بحث امنیت اخلاقی، صدا و سیما باید کمک کند ، روزنامه ها و رسانه ها باید کمک کنند . قوه قضاییه باید کمک کند .

به گفته وی یکی از اشکالات در حوزه عفاف و حجاب این است که همه متوجه انتهای خط هستیم ؛ یعنی این که یک نفر که رعایت شئونات را نکرده است را در خیابان باید نیروی انتظامی با او برخورد کند ؛ در صورتی که این فرد تا زمانی که بیاید در خیابان ، یک فرایندی طی شده و همه در این خصوص مسئول هستند، همه ادارات ما مسئولند، آموزش و پرورش، بهداشت، صدا و سیما، قوه قضاییه و… مسئول هستند؛ همه باید کمک کنند تا این اتفاق نیفتد؛ اما هنگامی که تبدیل به یک جرم شد و یک تخلف عینی رخ داد ؛ نیروی انتظامی باید برخورد کند که البته نحوه برخورد نیز بسیار مهم است.

رحمانی فضلی ادامه داد: بنده از فرمانده محترم ناجا خواستم این طرح را حتما ارجاع دهند تا در شورای اجتماعی، “بحث امنیت اخلاقی” و در شورای امنیت، “بحث امنیت اجتماعی” را دقیق بررسی کرده، هماهنگی ها را ایجاد کنیم و بعد به صورت کلی تمام ابعاد را در رسانه برای مردم بازگو کنیم.

**گشت نامحسوس در شورای امنیت

به گفته وی در این نوع طرح ها اگر مشارکت مردم نباشد یقینا شکست خواهد خورد ؛ پس نیروی انتظامی باید با تکیه و کمک مردم این کار را انجام دهد .

این مقام مسئول یادآور شد: اگر ما طرحی را اعلام کنیم و از همین الان همه موضع گیری کنند و خدای ناکرده همه برداشت سوئی بکنند ؛ یک موضعی بگیرند که باید در مقابل این طرح مقاومت کنند، خوب ما موفق نخواهیم بود و معکوس جواب خواهد داد.

وی تصریح کرد: نیروی انتظامی نیتش این نبوده؛ طرح مسئله مهم بوده؛ اصلا ما نا محسوس نداریم ؛ بحث بر سر مظاهر فساد در جامعه است و خیلی هم مشخص است و این دیگر نیاز به نامحسوس ندارد باید رفت و به او تذکر داد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: به هر حال ما به عنوان کشور مسلمان و دارای حکومت دینی برخی از بی قانونی ها را نمی پذیریم؛ اما این بدان معنا نیست که یک کاری بکنیم که جواب عکس بدهد.

وی یادآوری کرد: در انتها متذکر شوم که در حال حاضر باید آنها وظایف قانونی خود را انجام دهند و این طرح می آید در شورای امنیت و شورای اجتماعی بررسی می شود و نظرات همه دستگاه ها گرفته می شود و ان شالله با هماهنگی اجرا خواهیم کرد.