سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱:۴۷ بعد از ظهر به وقت تهران

گسترش انتقادها از موضع گیری ترامپ در دیدار با پوتین

رئیس جمهور آمریکا در پی یک کنفرانس مشترک خبری با ولادیمیر پوتین که در آن از روسیه در مقابل ادعاهای مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا دفاع کرد، هدف انتقادهای شدید و گسترده داخلی قرار گرفته است.

http://www.entekhab.ir/files/fa/news/1397/4/26/450661_899.jpg

آقای ترامپ در اجلاس با رئیس جمهور روسیه در فنلاند نتیجه گیری دستگاه های اطلاعاتی آمریکا را نقض کرد و گفت روسیه دلیلی برای مداخله در انتخابات نداشته است.

ترامپ: روسیه دلیلی برای دخالت در انتخابات آمریکا ندارد

این اظهارات با انتقاد نه فقط دمکرات ها و جامعه اطلاعاتی بلکه بسیاری از جمهوری خواهان روبرو شده است.

ترامپ تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را “فاجعه”ای خواند که باعث فاصله افتادن میان دو کشور شده است. وی گفت هیچ همدستی در کار نبوده است و او هیلاری کلینتون را در رقابتی سالم شکست داده است.

در همین حال ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه تایید کرد در انتخابات سال ۲۰۱۶ خواهان پیروزی آقای ترامپ بوده چرا که او وعده “بهبود روابط روسیه و آمریکا را داده بوده است.”

رهبر روسیه گفت درباره اتهام دخالت روسیه در انتخابات آمریکا با آقای ترامپ صحبت کرده و تاکید کرده است که کشورش به هیچ وجه در امور داخلی آمریکا یا هیچ کشور دیگری دخالت نمی‌کند.

وی افزود به آمریکا پیشنهاد داده که برای مقابله با تهدیدات سایبری کارگروه‌های مشترکی بین دوکشور تشکیل شود.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که دولت روسیه عامل اصلی کارزار سایبری و رسانه‌ای بوده است که با هدف ضربه زدن به هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی آقای ترامپ، به انتشار اخبار دروغ و حملات سایبری از جمله هک کردن حساب حزب دموکرات دست زده است.

پال رایان رییس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای تند به صحبت‌های رییس جمهوری این کشور واکنش نشان داده است.

در این بیانیه آمده است: “رییس جمهوری آمریکا باید متوجه باشد که روسیه متحد ما نیست.”آقای رایان در این بیانیه آورده است: “هیچ معیاری نیست که بتوان براساس آن روسیه را که کماکان با ارزش‌ها و آرمان‌های اساسی ما خصومت دارد هم‌تراز آمریکا دانست و در “دخالت روسیه در انتخابات آمریکا تردیدی وجود ندارد.”

در این بیانیه آمده است: “آمریکا باید تمرکز خود را بر مسئول دانستن روسیه و پایان دادن به حملات خصمانه آن به دموکراسی متمرکز کند.”

سناتور جان مک کین، از سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه در واکنش به گفته‌های آقای ترامپ نحوه حضور او در کنفرانس خبری هلسینکی را “فضاحت‌بار” خواند و گفت: “پیش از این هیچ رییس جمهوری آمریکا خود را تا این حد حقیرانه در برابر یک رهبر مستبد خفیف نکرده بود.”

لینزی گراهام، سناتور ارشد آمریکایی و عضو کمیته نیروهای مسلح سنا در حساب توییتری خود نوشت صحبت‌های رییس جمهوری آمریکا “نشانه ضعف این کشور در برابر روسیه تفسیر خواهد شد و افزود آقای ترامپ “فرصت را برای هشدار دادن به روسیه و مسئول دانستنش بابت دخالت در انتخابات آمریکا از دست داده است.”

جف فلیک، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا نیز رویکرد آقای ترامپ در قبال روسیه را “شرم‌آور” خواند.

جان برنن رییس سابق سی‌آی‌ای، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز در حساب توییتری‌اش آقای ترامپ را به خیانت به آمریکا متهم کرد و نوشت: نه تنها حرف‌های ترامپ احمقانه‌است، بلکه اساسا بازیچه دست پوتین هم هست. جمهوری‌خواه‌هان وطن‌پرست! کجایید؟”

سایر واکنش ها

جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما در بیانیه ای نوشت که طی چند دهه خدمت در دستگاه های دولتی هرگز سخنانی مثل حرف های دوشنبه آقای ترامپ نشنیده است.

او نوشت که مشکل ملاقات با یک کشور متخاصم نیست چنانکه خود او بارها با مقام های روسیه دیدار کرده بود.

او “تسلیم” آقای ترامپ در برابر پوتین را “دیوانه وار” توصیف کرد و نوشت: “رئیس جمهور می گوید که دلیلی نمی بیند که چرا روسیه باید در انتخابات مداخله کرده باشد. اما نمایش امروز آقای ترامپ ثابت کرد چرا روسیه تصمیم به مداخله گرفته.”

او انتقاد رئیس جمهور آمریکا از رابرت مالر دادستان ویژه تحقیقات روسیه که “یک جمهوری خواه و نماد حاکمیت قانون” است، آن هم در حالی که در کنار پوتین ایستاده بود را “لحظه ای شرم آور” خواند.

او گفت در کنار اعضای حزب جمهوری خواه خدمت کرده و می داند که آنها هم از این وضعیت راضی نیستند و اظهار امیدواری کرد که آنها سکوت نکنند.

جو بایدن معاون آقای اوباما طی هشت سال ریاست جمهوری هم در بیانیه ای نوشت که رئیس جمهور فرصت داشت با رهبر کشوری برخورد کند که “به دمکراسی ما و متحدان ما حمله کرده و می کند اما تصمیم گرفت از منافع و ارزش های آمریکا دفاع نکند و به جای انتقاد از تعرضات روسیه آمریکا را به خاطر بدتر شدن روابط دو کشور مقصر بشناسد.”

آقای ترامپ بارها از جمله امروز تاکید کرد که دیالوگی سازنده با روسیه برای دو کشور مفید است.

اما آقای بایدن گفت که “مجیزگویی دیکتاتورها منافع آمریکا را در جهان پیش نمی برد.”

چاک شومر رهبر اقلیت دمکرات سنا گفت: “این سوال بالای سر کاخ سفید هست که چطور می شود که آقای ترامپ منافع روسیه را بالاتر از منافع آمریکا قرار دهد. میلیون ها آمریکایی از خود می پرسند که تنها توضیح ممکن برای این رفتار خطرناک این است که آقای پوتین اطلاعات زیانباری از رئیس جمهور آمریکا در اختیار دارد.”

جیمز کومی مدیر سابق اف بی آی که جمهوری خواه است و چند ماه بعد از سر کار آمدن آقای ترامپ برکنار شد در توییت تندی نوشت: “این روزی بود که رئیس جمهور آمریکا در خاک یک کشور خارجی در کنار یک آدم شرور آدم کش و دروغگو ایستاد و پشت کشور خود را خالی کرد.”

تیتر سرمقاله واشنگتن پست مهم ترین روزنامه پایتخت هم چنین بود: “ترامپ همین حالا با روسیه تبانی کرد. آن هم به طور علنی.”

این روزنامه نوشت که آقای ترامپ گفته بود مساله دخالت روسیه در انتخابات را با آقای پوتین مطرح خواهد کرد اما نتیجه کار او “یک رشته بیانیه هایی بود که انگار مسکو دستور آن را داده باشد.”

این روزنامه نوشت که “ظاهرا از نگاه آقای ترامپ یورش روسیه به اوکراین و گرجستان، جنایات جنگی در سوریه، حمله با گاز سمی در بریتانیا و ساقط کردن یک هواپیمای غیرنظامی مالزی بر فراز اوکراین از لحاظ اخلاقی معادل سیاست هایی است که دولت های قبلی آمریکا دنبال کرده اند.”

توییت های ترامپ

آقای ترامپ با توییت هایی که هنگام برگشتن به آمریکا از داخل هواپیما فرستاد نشان داد که از این انتقادها آگاه است.

او ابتدا نوشت که “همانطور که بارها گفته ام اعتماد زیادی به دستگاه های اطلاعاتی ام دارم. با این حال همچنین تشخیص می دهم که برای ساختن آینده ای بهتر فقط نمی شود بر گذشته تمرکز کرد – ما به عنوان دو قدرت بزرگ اتمی جهان باید با هم کنار بیاییم.”

او در توییت دیگری نوشت: “”ترجیح می دهم برای دنبال کردن صلح دست به ریسکی سیاسی بزنم، تا اینکه صلح را فدای سیاست کنم.”

ترامپ در این کنفرانس گفته بود که دن کوتس مدیر اطلاعات ملی که نظارت بر ۱۶ دستگاه اطلاعاتی آمریکا را بر عهده دارد به او گفته که روسیه مسئول هک کردن سرورهای کمیته ملی حزب دمکرات است اما افزود: “دلیلی نمی بینم که چرا باید چنین چیزی باشد.”

اما دن کوتس ساعتی بعد در بیانیه ای گفت که جامعه اطلاعاتی به روشنی موضع خود را در مورد “تلاش های ادامه دار و گسترده روسیه برای تضعیف دمکراسی ما را مطرح کرده است.”

رسانه های آمریکایی گزارش می دهند ۱۲ شهروند روس که براساس ادعای وزارت دادگستری آمریکا دفاتر حزب دمکرات را هک کردند درست همان روزی این عملیات را شروع کردند که آقای ترامپ به عنوان نامزد انتخابات از روسیه خواست اگر می تواند ای میل های گم شده هیلاری کلینتون را پیدا کند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *