پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۴ بعد از ظهر به وقت تهران

گزراش ویژه AFC از علی دایی، ستاره آسیا

سایت AFC با انتشار گزارشی به عملکرد درخشان علی دایی در دوران، بازیگری اش پرداخته است.

  اخبارورزشی,خبرهای   ورزشی ,علی دایی

گزراش ویژه AFC از علی دایی، ستاره آسیا

سایت AFC در یک گزارش به علی دایی و دوران ورزشی‌اش پرداخت و از او به عنوان یکی از ستاره‌های قاره آسیا نام برد.

به گزارش ایسنا،‌ سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارش ویژه‌ای درباره علی دایی، نوشت: تنها بازیکنی که در دنیای فوتبال بیش از ۱۰۰ گل با پیراهن تیم‌ ‌ملی‌اش به ثمر رسانده است؛ او در این زمینه بالاتر از ستاره‌هایی همچون پله، فرانس پوشکاش، لیونل مسی و کریستیانو رونالدو قرار دارد.

 

این ستاره کسی نیست جز علی دایی که توانست در ۱۴۹ بازی ملی ۱۰۹ گل به ثمر برساند. مهاجم ایرانی در سال ۱۹۸۸ فوتبال خود را آغاز کرد و توانست در سال ۱۹۹۴ پیراهن پرسپولیس را بر تن کند. در این تیم بود که توانست گل‌های بسیاری به ثمر برساند و به تیم‌ ‌ملی راه پیدا کند. او به همراه پرسپولیس نایب قهرمان لیگ ۹۶ – ۱۹۹۵ شد  و سپس در جام ملت‌های آسیا در امارات نشان داد که یکی از بازیکنان با استعداد در خط حمله است.

 

دایی در مرحله نخست جام ملت‌های ۱۹۹۶ برای تیم‌ ‌ملی ایران، در دیدار ایران و کره‌جنوبی که در نیمه نخست با برتری دوم ۲ بر یک کره ای‌ها تمام شد، دایی گلزنی کرد و ایران ۳ بر ۲ پیش افتاد. او توانست سه گل دیگر به ثمر برساند و ایران با نتیجه‌ ۶ بر ۲ کره را شکست دهد.

 

مهاجم ایرانی درباره این دیدار گفت‌: این بازی زندگی من را تغییر داد، چون توانستم فرصت بازی در آلمان را پیدا کنم و مسیر زندگی‌ام تغییر یافت.

 

آلمان

برای اولین بار در سن ۲۸ سالگی به اروپا رفت و تجربه بازی در آرمینیا بیله‌فلد آلمان را پیدا کرد. او یک فصل در این تیم بازی کرد و سپس به بزرگترین تیم این کشور یعنی بایرن مونیخ پیوست. مهاجم ایرانی در یک فصل با حضورش در این تیم توانست نخستین ایرانی باشد که تجربه حضور در لیگ قهرمانان را دارد. او با این تیم فینال این رقابت‌ها را تجربه کرد اما در کسب قهرمانی ناکام ماند. همچنین توانست فاتح بوندسلیگا شود.

 

مقصد بعدی مهاجم ایرانی، هرتابرلین بود. او سه سال در تیم پایتخت آلمان بازی کرد و توانست در رقابت‌های اروپایی گلزنی کند. او در سن سیروی میلان این کار را تکرار کرد.

 

دایی درباره تجربه‌اش در آلمان گفت‌: چیزهای زیادی در آلمان یاد گرفتم و توانستم از آن در ایران بهره ببرم.

 

تجربه بزرگ

یک سال بعد از حضور دایی در آلمان، تیم‌ ‌ملی ایران پس از ۲۰ سال به جام جهانی صعود کرد و برابر آمریکا یکی از به یادماندنی‌ترین بازی‌های این رقابت‌ها را تجربه کرد. ایران توانست ۲ بر یک آمریکا را شکست دهد. با این حال دایی در این بازی نتوانست گلزنی کند. تیم‌ ‌ملی برابر یوگسلاوی و آلمان شکست خورد و از صعود به مرحله حذفی باز ماند.

 

شروع رکورد تاریخی

دایی در جام ملت‌های آسیا در لبنان توانست برای کشورش سه گل به ثمر برساند. ایران تا مرحله یک چهارم نهایی رسید. دو سال بعد بازیکن شماره ۱۰ تیم‌ ‌ملی فرصت داشت حضور در جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن را داشت اما در مرحله پلی‌آف مغلوب ایرلند شد و این رقابت‌ها را از دست داد. دایی توانست در سال ۲۰۰۳ به رکورد ۸۵ گل ملی برسد و رکورد بی نظیری را به ثبت برساند. او یک سال بعد  سه بار دیگر در جام ملت‌های ۲۰۰۴ گلزنی کرد تا رکورد ۱۴ گل در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را به نام خود ثبت کند. تاکنون هیچ بازیکنی به این رکورد نرسیده است.

 

۱۰۰ گل

روند گلزنی مهاجم ایرانی ادامه داشت؛ او توانست در سال ۲۰۰۴ برابر لائوس در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان به ۱۰۰ گل برسد و نخستین بازیکنی باشد که به این رکورد دست پیدا می‌کند. آخرین گل ستاره ایرانی در بازی دوستانه برابر کاستاریکا اتفاق افتاد. ایران توانست ۳ بر ۲ حریفش را شکست دهد.

 

علی دایی درباره این رکورد گفت‌: فکر می‌کنم این رکورد تنها به من تعلق ندارد و برای فوتبال ایران است. بازیکنان بزرگی نتوانستند به این رکورد برسند. فکر می‌کنم این رکورد هدیه‌ای از جانب خدا برای من بوده است. احتمالا در آینده بازیکنانی بتوانند رکوردم را بشکنند.

 

آینده

دایی به ایران بازگشت و به عنوان مربی – بازیکن سایپا فعالیت کرد، سپس از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. او در تیم‌های استقلال اردبیل، تاکسیرانی، بانک تجارت، پرسپولیس، السد، آرمینیا بیله‌فلد، بایرن مونیخ، هرتابرلین، الشباب، صبا باتری و سایپا بازی کرد. او همچنین سابقه مربی‌گری تیم ملی ایران، پرسپولیس، راه‌آهن، سایپا و نفت تهران را در کارنامه دارد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *