پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۲۳ قبل از ظهر به وقت تهران

گزارش کمیسیون اقتصادی از علل به هم ریختگی بورس و طرح اصلاح بازار سرمایه

شاخص کل بورس تهران دیروز هم با ریزش ۳۷ هزار واحدی به نیمه پایینی کانال ۱.۳میلیون واحد سقوط کرد.

گزارش کمیسیون اقتصادی از علل به هم ریختگی بورس و طرح اصلاح بازار سرمایه

این روند ریزشی در حالی است که دیروز درمجلس با حضور رئیس سازمان بورس گزارشی در خصوص وضعیت بازار سرمایه قرائت شد.

به گزارش خراسان، در موج جدید ریزشی بورس که از ۲۱ مهرماه آغاز شده ،شاخص حدود ۲۰ درصد سقوط کرده است و از حدود ۱.۶میلیون واحد به نزدیکی ۱.۳میلیون واحد رسیده است. دیروز رئیس سازمان بورس در مجلس با تشریح اقدامات خود ضمن اشاره به تقویت بازارگردانی برای تعادل بخشی به بورس گفت: برای رسیدن بازار سرمایه به یک تعادل باید این موضوع به طور جدی دنبال شود، حدود ۲۰ شرکت این قرارداد خود را تمدید نکردند و سازمان بورس اعلام کرده شرکت های متخلف مستوجب جریمه های مالی و برخورد هستند.

دیروز همزمان گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص وضعیت بازار هم قرائت شد. گزارشی که به طور عمده مربوط به تحلیل روند گذشته، علل رشد بی سابقه در دوسال اخیر، اقدامات سازمان بورس و تشریح وضعیت فعلی بود. در این گزارش تصریح شده است که طی سه ماه نخست حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع از سوی اشخاص حقیقی وارد بازار شده است، اما در مقابل عرضه سهام بیش از ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است که بیانگر اثر چندین برابری سرمایه وارد شده بر ارزش دارایی‏ هاست‏‏.

در بخش پیشنهادها هم موارد مختلفی ذکر شده است که مهم ترین آن تکلیف به وزارت اقتصاد برای اجرایی کردن شورای عالی ثبات مالی طی سه ماه است.
همچنین تصریح شده است که« سازمان بورس مکلف است حداقل ۱۰ درصد کارمزد معاملات اوراق بهادار را به شرط عدم افزایش هزینه معاملات برای خریداران و فروشندگان، به عنوان منابع پایدار صندوق تثبیت بازار سرمایه پیش بینی کند.»گفتنی است دیروز در مجلس طرح « اصلاح قانون بازار اوراق بهادار» اعلام وصول شد. در همین حال هنوز صندوق پالایش یکم (دارادوم) قابل معامله نشده است. شرکت سپرده گذاری مرکزی علت این موضوع را ثبت نشدن افزایش سرمایه برخی از شرکت‌های حاضر در صندوق اعلام کرد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *