پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۹ بعد از ظهر به وقت تهران

گردوی هزار و هشتصد ساله مرد نمکی کجاست!؟

مرد نمکی هزار و هشتصد ساله که در دهه هفتاد خورشیدی در معادن نمک زنجان پیدا شده است و بخش زیادی از موهای سر ، استخوان پای جامانده در کفش ، ابزار و تنقلاتی مانند گردو از او به معرض نمایش در آمده است.

گردوی هزار و هشتصد ساله در کدام موزه قرار دارد؟
یکی از مکان هایی که علاوه بر آموزش ، محلی برای شناخت هویت ملی ، مذهبی و فرهنگی است ، موزه ها هستند.مکان هایی که در کشور ما به دلیل تعداد کم مخاطب در بیشتر شهرهای کشور تقریبا فضایی شبیه به انباری پیدا کرده اند.
رفتن به موزه ها نه تنها به عنوان نیاز در جامعه ایرانی دیده نمی شود ، بلکه اغلب مردم این محل ها را کسل آور ، باستانی و بدون تحمل می پندارند ، حال آن که بسیاری از کسانی که این باور را دارند ، خودشان به موزه نرفته اند.
آشنا نبودن با جذابیت های آثار تاریخی و فرهنگی موزه ها، یکی از عوامل ترقیب نشدن افراد برای رفتن به موزه ها است.
این در حالی است که هریک از تندیس ها ، اشیاء و تابلو های تاریخی ؛ سرگذشت های بسیار جذاب و منحصر به فردی دارند.
برای نمونه در بخش موزه اسلامی موزه ملی ایران ، قدیمی ترین سند ایرانی که نام خلیج فارس را در خود درج کرده و ثبت میراث جهانی یونسکو هم شده است را می توان دید.
یا در بخش لرستان موزه ایران باستان موزه ملی تندیسی وجود دارد که بیش از سه هزار سال پیش به وسلیه گروهی به سرقت رفته و سپس جنگجویی با دلاوری آن را پس می گیرد و سرگذشت تندیس و را روی آن حک می کند!
علاوه بر آن مرد نمکی هزار و هشتصد ساله که در دهه هفتاد خورشیدی در معادن نمک زنجان پیدا شده است و بخش زیادی از موهای سر ، استخوان پای جامانده در کفش ، ابزار و تنقلاتی مانند گردو از او به معرض نمایش در آمده است.
بعید به نظر می رسد دیدن همچین آثاری برای کسی جلب توجه نکند و ترقیب نشود سری به موزه ملی کشوری بزند که در آن اسکلت بانوی هفت هزار ساله نیز قرار داده شده است. تمدنی به وسعت هفت هزار سال.
اهمیت وجود موزه ها بر هیچ کسی پوشیده نیست و بنابراین امکان تعطیلی این اماکن وجود ندارد ، اما نگهداری از همه این اشیاء به دلیل تاریخی بودن و شکنندگی ، بسیار حساس و هزینه بر است.
طبق آمار اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی برای ساخت یک موزه منطقه ای بیش از پنجاه میلیارد تومان در خراسان رضوی هزینه شده است ، در حالی که هزینه نگهداری بعضی از موزه ها سالانه بین یک تا پنج میلیارد تومان است.
کارگر ، مدیر کل موزه های کشور در گفت گوی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ، گفت : در سال گذشته بیشترین بلیط در موزه های پایتخت فروخته شده و تعداد آن ها در کل کشور بیست میلیون بلیط بوده است.
در حالی که قیمت بلیط موزه در کل کشور بین ۵۰۰ تومان تا ۵۰۰۰ تومان است ، اگر در خوشبینانه ترین حالت موزه ها بلیط ۵۰۰۰ تومانی بفروشند ، در آمد حاصل از کل موزه ها می شود ۱۰ میلیارد تومان ، و این یعنی یک پنجم هزینه ساخت موزه در خراسان رضوی هم تامین نمی شود.جالب تر از همه این است که همه این درآمدها به حساب موزه ها واریز نمی شود.
طالبیان ، معاون میراث فرهنگی کشور در گفت گوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت : بیشتر درآمد این موزه ها به خزانه دولت واریز می شود و درصد بسیار کمی از آن به موزه ها می رسد و این یکی از مطالبات جدی ما از سازمان برنامه و بودجه از سه سال گذشته تا کنون بوده که بهره برداری ها از موزه ها در خود موزه ها خرج شود.
حالا با این بازدید کم و بهره برداری و بودجه پایین ، به نظر می رسد مسئولان حوزه میراث فرهنگی باید تدبیری بیاندیشند تا مخاطبان موزه ها بیشتر از گذشته شده و مردم با شناختن آثار موزه ها ، دیدن از این اماکن فرهنگی را به عنوان یک نیاز آموزشی ، فرهنگی و حتی تفریحی ببینند.
علاوه بر آن یکی از مخاطبان موزه ها گردشگران خارجی هستند. ورود گردشگر خارجی به کشور ما حدود هشت میلیون نفر بوده است که نزدیک به پنج میلیون نفر آنان برای مقاصد مذهبی به ایران آمده اند.
بقیه آمار هم بین گردشگران حوزه فرهنگی و سلامت تقسیم می شود.بنابراین به نظر می رسد که زیرساخت های مناسبی برای پذیرش گردشگران خارجی در حوزه فرهنگی وجود ندارد. زیرساخت هایی مانند هتل های چهار و پنج ستاره ، حمل و نقل توریستی مطمئن و راهنمایان گردشگری.
گزارش از  پوریا سلیمان زاده
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *