پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۴ بعد از ظهر به وقت تهران

گاردین: ترامپ بزرگترین تهدید جهان است!

روزنامه گاردین با اندتشار گزارشی، ئونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا را بزرگترین تهدید هسته ای جهان نامید.

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , ترامپ

گاردین: ترامپ بزرگترین تهدید جهان است!

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به لفاظی‌های اخیر رئیس جمهور آمریکا علیه کره شمالی و تهدید برای حمله به این کشور نوشت: ترامپ تهدید هسته‌ای واقعی جهان است و نمی‌توان وی را تنها با خیالپردازی کنار زد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، در میان تمام حقایق وحشتناکی که در روزهای اخیر ظهور پیدا کرده است، شاید ترسناک‌ترین آنها مربوط به دکمه هسته‌ای باشد که اکنون زیر انگشتان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قرار دارد. اکنون مشخص شده است که در میان تمام قدرت‌هایی که رییس جمهور آمریکا در اختیار دارد، آن قدرتی که کمترین میزان نظارت روی آن وجود دارد، قدرت آغاز جنگ هسته‌ای است. این بسیار ترسناک است که شخصی مانند ترامپ مختار است از قدرتمندترین زرادخانه هسته‌ای جهان استفاده کند و هیچ کس قادر نیست مانع او شود. بنابراین، بی‌ربط نیست که در ادبیات سیاسی جهان، به رییس جمهور آمریکا لقب “سلطان هسته‌ای” داده شده است، زیرا وی قادر است با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای آمریکا و راه انداختن جنگ آخرالزمانیِ هسته‌ای در جهان، به تمدن انسانی پایان دهد.

 

همان‌طور که ترامپ طی ماه‌های اخیر آموخته‌ است، شخصی که در دفتر بیضی در کاخ سفید می‌نشیند، نمی‌تواند به سادگی با صدور فرمانی اجرایی، مثلاً سامانه خدمات درمانی آمریکا را ناگهان تغییر دهد، چراکه وی باید ابتدا اکثریتی را در کنگره با خود هم‌صدا و هم‌عقیده کند، تا آنان در دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به تغییرات مورد نظر رئیس جمهور رای دهند. همین مسئله درباره تغییر سیاست‌های مهاجرتی آمریکا نیز صادق است و حتی دادگاه‌های فدرال آمریکا قادرند، فرمان‌های اجرایی رییس جمهور این کشور را متوقف کنند.

 

این در حالی است که اگر متأسفانه ترامپ تصمیم بگیرد که به دشمنی بسیار دور دست مانند کره شمالی حمله بی‌سابقه‌ هسته‌ای کند و خشم و آتش را بر مردم آن کشور ببارد، هیچ کس در آمریکا نمی‌تواند مانع او شود. از این‌رو، اگر ترامپ ناگهان خشمگین شود، قادر خواهد بود صدها میلیون نفر را در شرق آسیا و همچنین تعداد بیشماری از مردم آمریکا را در جنگ بی‌مورد هسته‌ای از بین ببرد.

 

گاردین در ادامه نوشت: هرچه بیشتر درباره سادگی بیش از حد روند صدور فرمان شلیک سلاح‌های هسته‌ای توسط رییس جمهور آمریکا و لزوم اجرای این فرمان اطلاعات کسب ‌کنید، بیش از پیش متوجه هولناک بودن این روند می‌شوید. به عنوان مثال، اگر دونالد ترامپ  از شنیدن تهدیدات لفظی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی خسته شود، تنها کاری که باید بکند این است که به دستیار سطح پایین ارتشی خود که حامل کیف هسته‌ای، معروف به فوتبال هسته‌ای است، رو کند و از وی بخواهد که این کیف را باز کند. آنگاه ترامپ قادر خواهد بود با استفاده از رمزهای مربوطه که داخل این کیف گنجانده شده و روش‌های استفاده از آن نیز به صورت مکتوب در کتابچه‌ای موسوم به کتاب سیاه توضیح داده شده است، از طریق تلفن با اتاق جنگ پنتاگون تماس بگیرد، خود را معرفی کند، رمز هسته‌ای را بر زبان آورد و سپس دستور شلیک سلاح‌های هسته‌ای را به سوی هدف مورد نظر خود صادر کند. همین.

 

افسری که در پنتاگون این دستور را دریافت می‌کند، هیچ اختیاری ندارد که فرمان رییس جمهور را زیر سؤال ببرد یا شخص رییس جمهور را در رابطه با دستور حمله هسته‌ای که صادر کرده است، به چالش بکشد. وی تنها موظف به اجرای این دستور است.

 

هیچ نیازی به مشورت با فرد دیگری، ازجمله وزیر امور خارجه یا وزیر دفاع نیست. ظرف ۳۰ دقیقه موشک‌های هسته‌ای به سوی هدف مورد نظر رییس جمهور شلیک می‌شود. هیچ راهی نیز برای بازگرداندن آنها وجود ندارد. تجمیع این همه قدرت در دستان یک فرد، حتی اگر آن‌ فرد، شخص حضرت سلیمان باشد هم بسیار هولناک است، چه‌ رسد به این‌که به گفته بروس بلر، یک افسر پیشین شلیک موشک(در آمریکا) این قدرت در دستان شخصی با خصوصیاتی بی‌ثبات و احساسات زودرنج مثل دونالد ترامپ باشد.

 

منتقدان آمریکایی امیدوارند ژنرال‌های ارشد نظامی آمریکا بتوانند مانع صدور چنین فرمانی توسط ترامپ شوند. این در حالی است که پیش از این، محافظه‌کاران آمریکایی امیدوار بودند ژنرال‌های ارتش محرک نظامی‌گری رئیسان جمهور دموکرات باشند و آنان را از انفعال در برابر دشمنان آمریکا بازدارند.

 

به نوشته این روزنامه انگلیسی، این در حالی است که مشتی ژنرال غیرمنتخب که به مناصب خود با آراء مردم آمریکا گمارده نشده‌اند، قادر نیستند مانع شخص اول سیاست آمریکا شوند که با آراء مردم انتخاب شده است.  تنها نهادی که قادر است مانع چنین حرکات غیرمسئولانه از سوی دونالد ترامپ شود، کنگره آمریکا است، زیرا اعضای آن با نظر رأی دهندگان آمریکایی انتخاب شده‌اند. سناتورهای آمریکایی و اعضای مجلس نمایندگان این کشور باید پیش از آن‌که خیلی دیر شود، ترامپ را استیضاح و از کار برکنار کنند.

 

البته اگر کنگره آمریکا که تحت کنترل اکثریت جمهوری‌خواهان است،‌ تمایلی به انجام این کار از خود نشان ندهد، آنگاه مردم آمریکا باید در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که قرار است در نوامبر ۲۰۱۸ برگزار شود، به نمایندگان دموکراتی که آماده‌ استیضاح ترامپ باشند، رأی دهند و اکثریت کرسی‌های کنگره را از دست اعضای حزب جمهوری‌خواه خارج کنند. آنگاه این کنگره‌ جدید قادر خواهد بود ترامپ را استیضاح و وی را برکنار کند. تنها مشکل این است که مشخص نیست آمریکا یا جهان این همه فرصت داشته باشد.

 

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *