پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۸ بعد از ظهر به وقت تهران

کنترل فشارخون بالا با کمک طب سنتی

افزایش فشارخون در هر یک از مزاج‌ها علایم و راه درمان مختص خودش را دارد

 

کنترل فشارخون بالا با کمک طب سنتی

فشارخون بالا شایع‌ترین عامل خطر قابل اصلاح در بروز بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته‌هاست. در طب سنتی افزایش فشارخون علل مختلفی دارد، گرفتگی سرخرگ‌ها، انقباض یا انسداد رگ‌ها، اختلال در پمپاژ قلب، افزایش فضولات بدن، بالارفتن حجم و غلظت خون که امتلا  نامیده می‌شود و…. افزایش فشارخون در هر یک از مزاج‌ها  علایم و راه درمان  مختص خودش را دارد که باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با شناخت طبع و مزاج تان علل اصلی افزایش فشارخون را مشخص کند و نمی توان نسخه کلی برای همه  افراد  داد اما راه های کلی برای کنترل فشار خون در افراد معمولی که بیماری خاصی ندارند وجود دارد که در این مطلب به آن ها اشاره  می کنیم :
  نشانه‌های فشار‌ خون
بسته به این‌که علت ایجاد فشارخون بالا چه باشد، علایم آن متفاوت است. برخی علایمی که می‌تواند دال بر فشارخون بالا باشد شامل سنگینی اعضا، کسالت، سرخی رنگ، برجستگی عروق، پری و تواتر نبض و نفس، احساس کشش در پوست، ادرار پررنگ و غلیظ، کاهش اشتها، تاری دید و گرمی در لمس قفسه سینه  است.
  پرهیز غذایی
زکریا رازی معتقد است که انباشتگی معده از مهم‌ترین دلایل ایجاد امتلاست. به منظور جلوگیری از انواع امتلا مصرف خوراکی‌هایی مانند دوغ، ترشی، بادمجان، عدس، کلم، گندم، شوری، شیرینی، تندی و همچنین دوری از غذاهای نفاخ، پرهیز از پرخوری و درهم‌خوری، اجتناب از حرکت به دنبال خوردن و پرهیز از فعالیت جنسی و خوابیدن بلافاصله پس از غذا و خودداری از مصرف غذاهای غلیظ و سنگین مانند ماکارونی، سالاد الویه، فست‌فودها، گوشت گاو و کله‌پاچه توصیه شده است.
  ضرورت فعالیت بدنی
ورزش مهم‌ترین راه دفع مواد زاید و جلوگیری از امتلا در بدن است. ورزش با افزایش نیروی هاضمه باعث هضم بهتر غذا و ممانعت از ایجاد اخلاط نامناسب و نشاط می‌شود و بسته به شرایط هر بیمار از سوی متخصص، ورزش‌های مناسبی پیشنهاد می‌شود.
   درمان در طب سنتی
برخلاف تصور عامه مردم  فقط خوراکی‌های شور نیستند که می‌توانند فشارخون را بالا ببرند. از دیدگاه طب سنتی کسانی که مستعد افزایش فشارخون هستند ممکن است با زیاده‌روی در مصرف شیرینی‌های طبیعی مثل ارده و شیره، عسل و خرما و شیره آن هم دچار پرفشاری خون شوند.
  توصیه‌های غذایی
۱- به حداقل رساندن مصرف نمک و هر ماده غذایی حاوی سدیم (مانند سوسیس، کالباس، برگرها، چیپس، پفک، کنسروها، سس‌ها، ماهی‌دودی، فست‌فودها، انواع قرص‌های گوشتی آماده، انواع ترشی شور، زیتون شور و… )
۲- اجتناب از  مصرف غذاهای پرچرب، دیرهضم و سرخ‌کردنی
۳- اجتناب از مصرف غذاهای فراوری شده (کالباس، سوسیس، سوپ و پلوهای کنسرو شده، پیتزا، چیپس، پفک و… )
۴- مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم، کلسیم و پتاسیم منطبق بر طبع و مزاج
۵- کاهش مصرف غذاهای حیوانی و جایگزین کردن  آن با غذاهای گیاهی
۶- پرهیز از مصرف زیاد گوشت قرمز (توصیه
می شود دو بار در هفته مصرف شود و گوشت گوسفندی مناسب‌تر است و گوشت بوقلمون بهتر از گوشت گوساله و گاو است)
۷- جایگزینی گوشت سفید (مرغ خانگی، ماهی دریایی و ماهی آب سرد به‌ شرط سرخ نشدن) با گوشت قرمز (مصرف ماهی برای گرم‌مزاج‌ها یک تا دو بار در هفته – افراد سردمزاج همراه با سیر و خرما میل کنند)
۸- ننوشیدن چای، نسکافه، قهوه و نوشابه تا حد ممکن
۹- پرهیز از مصرف بیش‌ از حد قارچ ( مصرف زیاد قارچ باعث غلظت خون می‌شود)
  گیاهان دارویی برای کاهش فشار خون
  تخم کتان
خوردن تخم کتان شما را در مقابل بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از آترواسکلروز محافظت می‌کند.
سیر
برای همه افراد دارای فشارخون بالا، مصرف سیر خام توصیه می‌شود.
  ریحان
برگ‌های ریحان تازه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید (در سوپ، سالاد، سبزی‌خوردن و…)
دارچین
ابتکار به خرج دهید و از دارچین در غذاهای مختلف بهره ببرید.
بر مبنای تحقیقات جدید، افرادی که همزمان مبتلا به دیابت و پرفشاری خون هستند، مصرف روزانه دارچین را در رژیم غذایی‌شان قرار دهند تا فشارخون آن‌ها کاهش یابد.
  تخم کرفس
هزاران سال است که در طب چینی، برای درمان پرفشاری خون مصرف کرفس و تخم آن توصیه‌ شده است.
  مصرف چای ترش
سبزی جعفری و ترخون از سبزی‌های مفید برای مبتلایان به فشار خون بالاست، از گیاهان مفید برای کاهش فشار خون بالا و فشار خون عصبی می‌توان به استوقودوس، سنبل الطیب، چای ترش، چای سبز و بومادران اشاره کرد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *