جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۰ قبل از ظهر به وقت تهران

کلیک‌دزدی با ۲۰:۳۰ ، کار دست «وب‌گردی» داد!

مجله انلاین دوستان : آن‌هنگام که بسته خبری وب‌گردی در بخش خبری ۲۰:۳۰ پخش می‌شد، بینندگان را برای دانلود نرم‌افزار یا مواردی دیگر به سایت وب‌گردی ارجاع می‌داد که در مضحک‌ترین مورد، برای دانلود دفترچه ثبت‌نام کنکور سراسری، به مخاطبان خود نشانی webgardi2030.ir را بجای sanjesh.org اطلاع رسانی می‌کرد! در این‌گونه موارد مخاطب پس از مراجعه به آن صفحه، به وب‌سایت مرجع فوروارد می‌شد. جالب است بدانید که پس از مدتی برای بالابردن رتبه سایت اصلی باشگاه به نشانی yjc.ir ، سایت وب‌گردی نیز به زیردامنه yjc منتقل شد.

www.dustaan.com-کلیک‌دزدی با ۲۰ ۳۰   کار دست «وب‌گردی» داد!سایت فردا نوشت: باشگاه خبرنگاران جوان در سال ۷۸ با هدف آموزش مهارت‌های حرفه‌ای خبرنگاری تأسیس شد تا منجر به رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه جوانان علاقمند به این حرفه شود.

این باشگاه که تحت مدیریت معاونت سیاسی سازمان صداوسیما اداره می‌شد با اقتدار مدیریتی «آزاد ابراهیم‌زادگان» توانسته بود جایگاهی ویژه در بخش‌های خبری سیما پیدا کند. این پیشرفت در حدی بود که یک بخش کامل خبری به نام مجله خبری ۱۹:۱۵ در شبکه یک و بخش گفتگوی ویژه خبری ۲۲:۳۰ به این مجموعه تعلق گرفت.

این رشد سریع با ‌دور شدن از اهداف باشگاه که پرورش و تربیت خبرنگار است، محقق شد. نقد عملکرد این باشگاه در این مقال نمی‌گنجد اما به اختصار می‌توان گفت که به وضوح کمیت خبرهای تولیدی، بر کیفیت آن‌ها ارجحیت داشته و خبرنگارانی که این‌ روزها روبروی دوربین‌های صداوسیما به گزارشگری می‌پردازند به مراتب با استاندارهای اولیه گزارش‌گری و اجرا، فاصله دارند.

***

در پایان مدیریت عزت‌الله ضرغامی بر سازمان صداوسیما، معاونت سیاسی تغییر نام و ساختار واحد مرکزی خبر نیز تغییر شکل داد. با رفتن ابراهیم‌زادگان از باشگاه خبرنگاران جوان به مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه، تعدادی از پرورش یافته‌های باشگاه وارد چرخه خبرگزاری صداوسیما شدند و مقرر شده است که باشگاه به اهداف اولیه‌اش که صرفا آموزش است، بازگردد.

علی‌ای‌الحال وب سایت باشگاه خبرنگاران جوان نیز همانند جایگاهش در رسانه ملی، رشد عجیبی داشت. به‌گونه‌ای در مقطعی به رتبه ۱۶ در میان وب‌سایت‌های پربازدید ایرانی (بر اساس الکسا) رسید که البته اکنون به ۲۹ بازگشته است.

***

یکی از محل‌های جذب مخاطب برای باشگاه، درج نشانی سایت درهنگام پخش اخبار بود؛ اما این کار برای دیگر وب‌سایت‌های صداوسیما هم اتفاق می‌افتاد؛ پس رجوع به یک یا چند ترفند دیگر لازم می نمود. یکی از ترفندهای ساده و البته سطح پایین، ارجاع بالاجبار مخاطب به وب‌سایت باشگاه برای دانلود است.

آن‌هنگام که بسته خبری وب‌گردی در بخش خبری ۲۰:۳۰ پخش می‌شد، بینندگان را برای دانلود نرم‌افزار یا مواردی دیگر به سایت وب‌گردی ارجاع می‌داد که در مضحک‌ترین مورد، برای دانلود دفترچه ثبت‌نام کنکور سراسری، به مخاطبان خود نشانی webgardi2030.ir را بجای sanjesh.org اطلاع رسانی می‌کرد! در این‌گونه موارد مخاطب پس از مراجعه به آن صفحه، به وب‌سایت مرجع فوروارد می‌شد. جالب است بدانید که پس از مدتی برای بالابردن رتبه سایت اصلی باشگاه به نشانی yjc.ir ، سایت وب‌گردی نیز به زیردامنه yjc منتقل شد.

***

حالا این کلیک‌زدی و درج محتواهایی برای پیداکردن مخاطب بیشتر و ارتقای رتبه، کار دست این وب سایت داده است. آنتی‌ویروس nod32 که توسط بیشتر کاربران ایرانی برای حفاظت کامپیوترشان در مقابل بدافزارها نصب شده است، وب‌سایت‌هایی که به‌صورت دزدی و خلاف حقوق مالکیت، username این نرم‌افزار را برای بروزرسانی مجانی در اختیار کاربران‌شان می‌گذارند، فیلتر و مسدود می‌کند. یکی از این وب‌سایت‌ها، وب‌سایت وب‌گردی است که هنگام مراجعه به آن با پیام مسدود بودن توسط nod32 مواجه می شوید.

نیاز به توضیح اضافه ای نیست و البته امید است پایگاه های اینترنتی اینچنین برای یافتن جایگاه مناسب در فضای مجازی به‌جای استفاده از ترفندهای سطح پایین، به ارتقای محتوای تولیدی بپردازند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *