سه شنبه , ۴ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۵ بعد از ظهر به وقت تهران

کلاهبرداری در پوشش سجام

اعضای یک باند حرفه‌ای که در پوشش ثبت‌نام در سایت سجام و با انتقال کاربران به درگاه جعلی، اطلاعات بانکی ۳۰ هزار نفر را به دست آورده و ۱۰ میلیارد تومان برداشت کرده بودند با ردیابی‌های پلیس فتا در سه استان کشور دستگیر شدند.

کلاهبرداری در پوشش سجام

سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتای کشور در تشریح فعالیت اعضای این باند به جام‌جم گفت: از حدود دو ماه قبل شکایت‌های مشابهی درباره برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی افراد در پلیس فتای زنجان مطرح شد. بررسی شکایت‌ها نشان داد، قربانیان برای ثبت‌نام به سایت سجام مراجعه کرده و در دام مجرمان فیشینگ گرفتار شدند. اعضای این باند با طراحی سایتی مشابه سایت سجام طعمه‌ها را به دام می‌انداختند. با گذشت زمان شکایت‌های مشابه دیگری نیز در پلیس فتای استان‌های دیگر مطرح شد. ماموران پلیس فتای زنجان با همکاری دادستان این استان، به تحقیقات در این باره ادامه داده و ردپای یکی از مجرمان را در این استان به دست آورده و او را دستگیر کردند. با دستگیری این متهم و بازجویی‌ها از او مشخص شد، هفت نفر اعضای این باند هستند که در سه استان متخلف حضور دارند. در ادامه اعضای این باند دستگیر شده و از آنها سه خودرو، ۱۲ گوشی تلفن همراه، تعدادی سیمکارت و چند کارت بانکی متعلق به افراد دیگر به دست آمد.

 

باند مجرمان، چگونه شکل گرفت؟

وی درباره شکل‌گیری این باند گفت: متهمان ابتدا فعالیت مجرمانه خود را پوشش فروش شارژ آغاز کرده و وقتی متوجه شدند که تمایل افراد برای ورود به بورس و ثبت‌نام در سایت سجام زیاد شده، تصمیم گرفتند در این قالب به سرقت‌های خود ادامه دهند. متهمان شش مرد و یک زن بودند که از طریق فضای مجازی با هم آشنا شده و از طریق همین فضا با یکدیگر در ارتباط بودند. تعدادی از آنها از مجرمان سابقه‌دار هستند. برنامه‌نویس این سایت، یکی از حرفه‌ای‌های این حوزه است که توانسته بود سایتی مشابه سجام طراحی کند. به طوری که طعمه‌ها وقتی وارد سایت می‌شدند، هیچ شکی به جعلی بودن آن نمی‌کردند.

 

حساب‌های بانکی چطور خالی می‌شد

رئیس پلیس فتای کشور درباره شگرد مجرمان گفت: مجرمان بعد از ثبت اطلاعات افرادی که به سایت مراجعه کرده بودند، آنها را به یک سایت جعلی هدایت می‌کردند. بعد اطلاعات بانکی افراد را به دست آورده و در فرصتی کوتاه، از حسابشان برداشت می‌کردند. بعد از سرقت پول و انتقال آن به کارت‌های بانکی متعلق به غیر، سعی می‌کردند با پولشویی این پول‌ها را برداشت کنند.
زنی که عضو این باند بود، به طلافروشی مراجعه می‌کرد و سکه و طلا می‌خرید تا بعد بتوانند راحت آن را تبدیل به پول کنند. اعضای این باند گاهی نیز لوازم با ارزش دیگری خرید می‌کردند. اعضای این باند برای پولشویی و خرید با پول‌های برداشت شده به ۱۰ استان مراجعه کرده بودند.

 

شکار در گوگل

سردار مجید خاطر نشان کرد: متهمان در روش خود بسیاری حرفه‌ای عمل می‌کردند و قربانیان با جست‌وجوی نام سجام در گوگل در دام این افراد گرفتار شدند. متهمان طوری برنامه‌نویسی و هزینه کرده بودند که رنکینگ این سایت از سایت اصلی بالاتر بود و اولین سایتی که نمایش داده می‌شد، سایت جعلی این باند بود.
با توجه به پیچیدگی فعالیت این باند، موضوع در کارگروه ویژه پلیس فتا مطرح شد و اقدامات علمی و تخصصی پلیس فتا جزئیات اقدامات مجرمانه اعضای این باند را فاش کرد.

 

هک اطلاعات ۳۰ هزار نفر

رئیس پلیس فتای کشور در ادامه افزود: با دستگیری اعضای این باند، بانک اطلاعاتی از حساب ۳۰ هزار نفر از هموطنان از سیستم‌های متهمان پیدا شد و تاکنون با جمع‌بندی اطلاعات و شکایت‌ها، کلاهبرداری از ۱۴۰۰ نفر از متقاضیان با مبلغ بیش از ۱۰میلیارد تومان محرز شده‌است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به فعالیت اعضای این باند در استان‌های مختلف، افرادی که به این شیوه از
حساب بانکی‌شان برداشت شده، برای شکایت به پلیس فتای شهر خود مراجعه کنند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *