سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۸:۰۸ قبل از ظهر به وقت تهران

کلاهبرداری از ۵ زن جوان به بهانه ازدواج

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از دستگیری جوانی که با ترفندی خاص و زیرکانه اقدام به کلاهبرداری میلیونی از پنج زن تحصیل کرده و دارای شرایط ازدواج در سایت‌های همسریابی کرده بود، خبر داد.

سرهنگ محمدمهدی کاکوان در گفتگو با ایسنا، درباره جزئیات این پرونده گفت: اواسط هفته گذشته پرونده‌ای از مرجع قضایی به پلیس فتای پایتخت ارجاع شده و در آن زنی تحصیل کرده که متولد سال ۵۷ بود اعلام کرد که از سوی مردی مورد کلاهبرداری قرار گرفته و این فرد به بهانه ازدواج ۲۷ میلیون تومان از وی گرفته است.

 

وی در تشریح جزئیات این پرونده گفت: شاکی در اظهارات خود به کارآگاهان پلیس فتا گفت که مدتی پیش در یکی از سایت های همسریابی با مردی جوان آشنا شده و این‌ فرد ادعا کرده که متولد سال ۱۳۵۰ است و به تازگی از کشور آمریکا به تهران آمده و دلیل بازگشتش به کشور نیز این است که پدر و مادر و همسرش را در یک تصادف رانندگی در این کشور از دست داده و دیگر نمی‌تواند در آمریکا زندگی کند.

 

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه این مرد با ترفندی زیرکانه اقدام به فریب و جلی اعتماد این زن کرده بود، ادامه داد: برابر اظهارات شاکی که چندی پیش از همسرش جدا شده بود این مرد جوان حدود سه ماه به طور مداوم با او درارتباط بوده اما ناگهان خبری از او نشده و در پیگیری‌های بعدی پس از چند روز به شاکی اعلام کرده که به دلیل مشکلات مالی مشغله ذهنی زیادی داشته و نمی توانسته با او تماس بگیرد.

 

کاکوان اضافه کرد: مرد کلاهبردار پس از پیگیری های زن جوان در خصوص مشکلش، کاملاً زیرکانه به او گفته که دلبسته این زن شده و می خواهد زندگی اش را برای همیشه از آمریکا به تهران منتقل کند تا بتوانند با او ازدواج کنند اما برای انتقال اموال و دارایی هایش باید در یکی از بانکها حساب ارزی باز کرده و از طریق ال‌سی حسابهایش را به ایران منتقل کند، اما  پول کافی برای بازکردن آل‌سی ندارد.

 

وی با بیان اینکه پیرو اظهارات این کلاهبردار ، شاکی نیز مبلغ ۲۷ میلیون تومان را به حساب این مرد واریز کرده، خاطرنشان کرد: اما پس از دریافت این مبلغ دیگر خبری از مرد جوان نشده و زن شاکی نیز چند روز بعد با مراجعه به دادسرا اقدام به شکایت کرده است.

 

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه با کسب این اطلاعات بلافاصله کارآگاهان پلیس فتا اقدامات خود برای شناسایی و دستگیری این جوان را در دستور کار خود قرار دادند، تصریح کرد: با توجه به اینکه متهم هیچ ارتباط حضوری با شاکی نداشته و ارتباطشان تنها از طریق فضای مجازی و صحبت تلفنی بود کارآگاهان تحقیقات خود را روی این فضا متمرکز کرده و سرانجام پس از اخذ مجوز قضایی این فرد در روز دوشنبه هفته جاری دستگیر و به مقر پلیس فتا انتقال داده شد.

 

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به بازرسی از مخفیگاه این متهم در خیابان پیروزی، خاطرنشان کرد: کارآگاهان پلیس فتا در بررسی سیستم رایانه این فرد متوجه شدند که زنان دیگری نیز با همین شیوه، قربانی این کلاهبردار شده و متهم با فریب آنان مبالغ قابل توجهی را کلاهبرداری کرده است.

 

مدرک دکتری، سیکل شد!

کاکوان با بیان اینکه متهم هنگام آشنایی، خود را فردی بین ۳۰ تا ۴۰ ساله و دارای مدرک دکتری از کشور آمریکا معرفی کرده بود، اظهار کرد: اما در بررسی سوابق متهم مشخص شد که نامبرده متولد سال ۶۷ بوده و مدرک تحصیلی اش نیز نه دکتری بلکه سیکل است.

 

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به شناسایی دیگر طعمه‌های این مرد جوان افزود: تاکنون چهار قربانی دیگر این مرد که همگی از زنان تحصیل کرده بودند شناسایی شده و این فرد از یکی از آنان مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان، از فرد دیگری ۴۷ میلیون تومان و از دو نفر دیگر نیز به ترتیب ۳۴ و ۱۷ میلیون تومان کلاهبرداری کرده است.

 

کاکوان با اشاره به حضور مالباختگان در مقر پلیس فتا گفت: تمامی پنج نفری که این مرد از آنان کلاهبرداری کرده بود پیشتر سابقه ازدواج داشته و یا همسرشان فوت شده یا از همسر خود جدا شده بودند و شیوه آشنایی‌شان با متهم نیز یکی از سایت‌های همسریابی بوده است.

 

وی با اشاره به اعترافات فرد دستگیر شده اظهار کرد: متهم در بازجویی های پلیسی اذعان کرد که با جستجو در سایت های همسریابی اقدام به شناسایی زنانی که بیشتر سابقه ازدواج داشتند کرده و با معرفی خود به عنوان شهروند یکی از ایالت های آمریکا اقدام به جلب اعتمادشان کرده است.

 

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه تمامی مالباختگان به شیوه‌ای مشابه مورد کلاهبرداری قرار گرفتند، اضافه کرد: متهم درباره اینکه چرا قربانیان خود را از میان زنان بیوه یا مطلقه انتخاب کرده است به کارآگاهان گفت که دلیلش برای انتخاب این افراد این بوده که آنان وضعیت مالی بهتری نسبت به دختران مجرد داشته و با توجه به اینکه استقلال مالی بیشتری نیز دارند راحت‌تر این مبلغ را در اختیارش قرار می‌دادند.

 

کاکوان افزود: متهم به شکلی کاملاً زیرکانه بدون آنکه درخواست خود را مستقیم مطرح کند این زنان را فریب داده و در واقع طوری پول را از آنان گرفته که این افراد گمان کنند که با اختیار و اراده خودشان و برای کمک به همسر آینده پول را در اختیارش قرار داده‌اند.

 

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه تحقیقات در این پرونده ادامه دارد، به ایسنا گفت: متهم نیز پس از تشکیل پرونده روانه زندان شد.

 

شاکیان به پلیس فتا بیایند

وی از افرادی که به این شیوه مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند خواست که با مراجعه به مقر پلیس فتا شکایت خود را ثبت کنند.

 

کاکوان همچنین با اشاره به اینکه هیچ یک از مالباختگان متهم را ندیده و تنها از طریق فضای مجازی و ارتباط تلفنی با او ارتباط داشتند به شهروندان توصیه کرد که برای ازدواج طرف مقابل خود را از نزدیک دیده و به ارتباط مجازی اکتفا نکنند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *