سه شنبه , ۴ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۸ بعد از ظهر به وقت تهران

کشف گونه جدید از خفاش‌ ماهیان در دریای عمان +عکس

فریدون عوفی در حاشیه کارگاه آسیب‌پذیری و تنوع زیستی اکوسیستم‌های ساحلی خزر که در دانشگاه مازندران برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری اظهار کرد: در مهرماه سال جاری فعالیت گشت تحقیقاتی با استفاده از شناور تحقیقاتی فردوس یک، جهت اجرای طرح ملی ارزیابی ذخایر و اکولوژی کف‌زیان خلیج فارس و دریای عمان آغاز شد.

وی افزود: این پروژه با اعتبار بیش از ۶۰۰ میلیون تومان به مدت سه سال انجام می‌گیرد و محدوده عملیاتی در تمام آب‌های ایران از مرز عمان در خلیج گواتر تا خلیج فارس در انتهای مرز با کویت و خورموسی است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: برای انجام تحقیقات عنوان‌شده، ۵۰ نفر در مقطع دکتری، لیسانس، فوق لیسانس و اعضای هیات علمی با تخصص‌های ماهی‌شناسی، اکولوژی، فیزیک دریا، شیمی دریا و آلودگی دریا برای ارزیابی ذخایر همکاری می‌کنند.

 

عوفی با اعلام اینکه یکی از پارامتر‌های مورد بررسی در این طرح ارزیابی ذخایر آبزیان است، اظهار کرد: در عین حال بر روی زیست‌شناسی تولید مثل آن‌ها نیز کار می‌شود و پارامتر‌های زیستی و غیرزیستی با استفاده از تجهیزات جدید اقیانوس‌شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر گروه اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان ادامه داد: نمونه‌برداری از رسوب و آب، آلودگی آب روی فلزات سنگین، آلودگی نفتی و تعیین ارتباط بین نوسانات ذخایر در زمان‌ها و مکان‌های مختلف با تغییرات پارامتر‌های اصلی محیطی که در نهایت منجر به ارائه راهکار برای مدیریت حفاظت و بهره‌برداری می‌شود نیز در این تحقیقات مورد توجه و تاکید است.

وی درباره کشف گونه جدیدی از ماهیان در دریای عمان و خلیج فارس در آب‌های محدوده ایران به فارس گفت: به‌طور اتفاقی در حوزه شرقی سیستان و بلوچستان محدوده بین بندر بریس تا خلیج گواتر در نزدیکی مرز پاکستان و فاصله ۴ مایلی از ساحل، تعداد ۱۶ نمونه از یک گونه‌ای که پیش از این ندیده بودیم و در فهرست ماهیان ایران ثبت نشده بود، کشف شد.

عوفی ادامه داد: پس از مطالعه و بررسی نمونه‌ها و مراجعه به منابع مختلف، به‌عنوان نخستین گزارش از یک خانواده و گونه جدیدی به‌عنوان خفاش‌ماهیان دریایی شناسایی شد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: اندازه این گونه جدید، بین ۸.۵ تا ۱۲.۵ سانتی‌متر است، در حال حاضر ۶ نمونه از آن در موزه ماهی‌شناسی مرکز تحقیقات چابهار نگهداری می‌شود و ۱۰ نمونه دیگر قرار است با همکاری اساتید دانشگاه شیراز مورد بررسی مولکولی و ژنتیکی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: برخلاف گزارش‌ها و تمام مقالات قبلی که اعلام شده بود این نوع ماهی در اعماق بیش از ۲۰۰ متر زندگی می‌کند و صید می‌شود، اما در عمق‌های ۳۰ تا ۵۰ متری محدوده آبی ایران مشاهده شد، لذا باید مطالعه شود که زیستگاه آن به چه صورت تغییر یافته یا به چه دلیل در این آب‌های کم‌عمق ساحلی حضور پیدا کرده است.

مدیر گروه اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در پایان گفت: نوع جدید خفاش‌ماهی ارزش خوراکی ندارد، زیبا و زینتی است و به‌دلیل قرار گرفتن در زنجیره غذایی و استفاده از گل و لای و مواد کف‌زی نقش موثری در چرخه حیاتی ماهیان منطقه دریای عمان خواهد داشت./فارس

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *