جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۰ قبل از ظهر به وقت تهران

کره شمالی «در آستانه جنگ» با کره جنوبی/ توجیه ترکیه برای حضور غیرقانونی در عراق

مجله انلاین دوستان :    بازتاب دستگیری مجدد بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر مکزیک، تشدید تنش میان کره شمالی و کره جنوبی، حمله یک فرد وابسته به داعش به یک افسر پلیس در آمریکا، محدود شدن ورود اتباع سوریه به ترکیه و توجیه اردوغان برای حضور غیرقانونی نیروهای ترکیه در خاک عراق، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

اخبار,اخبار بین الملل , رسانه های بین المللی

 خبر بازداشت مجدد بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر مکزیک، از جمله مهمترین موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. سایت شبکه خبری «سی ان ان» ضمن پرداختن به موضوع بازداشت «ال چاپو» می نویسد این خبر، سوالات متعددی را به ذهن متبادر می کند. نخست اینکه چرا اکنون و پس از شش ماه نیروهای پلیس موفق به بازداشت وی شده اند؟ به عقیده تحلیلگر سی ان ان، توافقی در پشت پرده برای این امر وجود داشته است. سوال دیگر اینکه چطور در جریان حمله ای که سبب کشته شدن پنج نفر از محافظین ال چاپو شده خود وی زنده دستگیر شده است؟ در ادامه این مطلب گزینه هایی نیز درباره سرنوشت احتمالی این فرد مطرح شده است.
ادامه تنش بر سر اقدام اخیر کره شمالی در انجام یک آزمایش تسلیحاتی، دیگر موضوع مهم امروز است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد یک مقام ارشد کره شمالی در واکنش به فعال شدن بلندگوهای تبلیغاتی کره جنوبی در مرز دو کره، هشدار داده که این اقدام، طرفین را به آستانه جنگ سوق خواهد داد. اقدام سئول در فعال کردن این بلندگوها، در واکنش به انجام چهارمین آزمایش هسته ای پیونگ یانگ بود که انجام آن اخیراً اعلام شد و خشم آمریکا و کره جنوبی را به دنبال داشت. پیش از این، آخرین باری که این بلندگوها فعال شدند، به اوت ۲۰۱۵ بازمی گشت که در نتیجه آن، درگیری هایی در منطقه مرزی میان دو طرف روی داد. کیم کی نام، رئیس اداره تبلیغات حزب کمونیست کره شمالی، «حسادت» کره جنوبی و آمریکا را دلیل فعال شدن این بلندگوها دانسته است.

تلاش یک تروریست وابسته به داعش برای به قتل رساندن یک مأمور پلیس در آمریکا، موضوعی است که روزنامه «واشنگتن پست» به آن پرداخته است. این روزنامه می نویسد یک افسر پلیس در فیلادلفیا اواخر وقت روز پنجشنبه چندین بار از سوی یک فرد وابسته به داعش هدف شلیک گلوله قرار گرفت. بر اساس گزارش پلیس، افسر مذکور توانسته از این حمله جان به در ببرد و متقابلاً با شلیک گلوله، فرد مهاجم را زخمی کند. فرد مهاجم که یک از اسلحه سرقتی نیروهای پلیس استفاده می کرده، بازداشت شده و پس از انتقال به بازداشتگاه، به ارتباط خود با گروه تروریستی داعش اعتراف کرده است. گفته می شود این فرد پیش از این نیز به جرم حمله و تهدید بازداشت شده و سابقه دار بوده است.

بخشی از مطالب امروز مطبوعات بین المللی نیز به ترکیه اختصاص دارد. روزنامه «نیویورک تایمز» به موضوع محدود شدن ورود اتباع سوریه به خاک ترکیه پرداخته و می نویسد ۴۰۰ تبعه سوریه که تلاش داشتند از لبنان و از مسیر هوایی به ترکیه سفر کنند، در فرودگاه بیروت متوقف و وادار به بازگشت به دمشق شدند. اقدامی که نشان می دهد گزینه های فرار از جنگ برای سوری ها تا چه محدود شده است. دلیل این ماجرا، وضع قوانین جدید در ترکیه بوده که بر اساس آن، اتباع سوری که قصد ورود به ترکیه از طریق هوا یا دریا را دارند، باید ویزا تهیه کنند. این اقدام دولت ترکیه، سبب شده آسان ترین راه خروج از سوریه برای آن دسته از اتباع سوری که قادر به تهیه بلیت هستند، مسدود شود. گروه های حقوق بشری به سرعت نسبت به ماجرای رخ داده در فرودگاه بیروت واکنش نشان دادند.

در نهایت، سایت شبکه خبری «راشا تودی» اظهارات رئیس جمهور ترکیه در توجیه حضور غیرقانونی نیروهای نظامی این کشور در خاک عراق را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این سایت، رجب طیب اردوغان مدعی شده نیروهای ترک، یک حمله تروریست های داعش را در اردوگاه ترکیه در عراق خنثی کرده و ۱۸ نفر از تروریست ها را کشته اند. با این حال، ارتش عراق اعلام کرده که اخیراً هیچ درگیری میان نیروهای ترک و داعش رخ نداده است. اردوغان با طرح ادعای حمله مذکور، تلاش کرده حضور نیروهای ترکیه را در خاک عراق مفید و لازم نشان دهد و گفته این حمله، «ثابت می کند اقدامی که در ارتباط با این اردوگاه برداشته شده، تا چه حد صحیح بوده است».

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *