پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۵ بعد از ظهر به وقت تهران

کدام فرمت ویدئویی بهتر است؟

معمولاٌ سوالی که برای اکثر کاربران فضای مجازی مطرح است این است که چه تفاوت هایی میان فرمت های مختلف ویدیویی از قبیل XviD ، MP4 ، MKV ، AVI ، MOV و … وجود دارد؟ زمانی که قصد داریم یک فیلم را از دنیای پهناور اینترنت دریافت کنیم بهترین فرمت برای دانلود چیست؟ و یا زمانی که می خواهیم ویدیویی را در شبکه های اجتماعی از قبیل اینستاگرام و یا تلگرام آپلود کنیم، بهترین فرمت برای این منظور چیست؟ و سوال های دیگر!

https://www.scorebean.com/pub/media/catalog/product/cache/c687aa7517cf01e65c009f6943c2b1e9/l/g/lg_mt49s.jpg

codec به چه معناست؟

بسیاری از فایل های ویدیویی که در اختیار شماست،به شکلی فشرده شده اند،یعنی اینکه به گونه ای تغییر یافته و اصلاح شده اند که فضای کمتری از هارد دیسک کامپیوتر شما را اشغال کنند.

پس ما فیلم ها را فشرده می کنیم تا آنها را بهتر مدیریت و نگهداری کنیم، هرچند که معمولا کمی از کیفیت تصویری آنها را از دست می دهیم.

یک codec فایل ویدویی را ترجمه کرده و تعیین می کند که چگونه بر روی صفحه،نمایش داده شود.

 

Container چیست؟

Container در واقع یک بسته از فایل ها است که در ظاهر به صورت یک پسوند و فایل واحد مورد استفاده قرار می گیرد.معمولا Container ترکیبی از یک کدک ویدیویی و یک کدک صوتی و زیرنویس است.

کانتینرها به شما اجازه می دهند که یک codec برای ویدیو و یک codec برای صدا انتخاب کنید. که با این روش صدای دالبی را با کیفیت بالایی به همراه ویدیویی فشرده و کم حجم در اختیار خواهید داشت.

یا اینکه می توانید صدا را به صورت فشرده و mp3 درآورید تا فایل نهایی فیلم تان جای کمتری را اشغال کند.

یکی از این کانتینر ها ابر کانتینر MKV هست که میتونه بیشمار فایل صدا و یا زیر نویس زو به همراه خودش وقت اجرا داشته باشد.

البته این فرمت ویدویی قابلیت STREAMING را نیز داراست، به این معنا که در هنگام دانلود از اینترنت می توانید همزمان ویدیو را نیز مشاهده کنید.

MKV : از واژه انگلیسی MATORASKA که از واژه روسی ماتروشکا گرفته شده است مخفف شده است.

ماتروشکا یک اسباب بازی بچه گانه به شکل تخم مرغ می باشد وقتی بازش میکنید میبینید درون آن باز یک تخم مرغ دیگر هست و همینطور تا ۷-۸ بار ، در مورد فایل های MKV هم همینطور میتوانید چندین صدا و چندین زیر نویس داشته باشید.

 

۳ دسته هستند :

MKV : فایل های ویدئویی

MKA : تنها کانتینر فایل های صوتی

MKS : کانتینر فایل های زیر نویس -ساب-تایتل هستند.

 

اما دیگر فرمت ها :

MP4 :که بیشترین محبوبیت را در فروشگاه اپل دارد‫ و البته گاهی اوقات به صورت پسوند M4V هم دیده می شود.

MOV : Quick Time یک چارچوب برای فرمت های مولتی مدیا از طرف شرکت Apple می باشد . Quick Time می تواند شامل صوت ، فیلم ، متن ، انیمیشن های تعاملی و غیره باشد . در صورتی که از Quick Time برای تصاویر ویدئویی استفاده شود آنرا در فایلی با پسوند MOV ذخیره می کنند . برای مشاهده MOV نیاز به Quick Time Player می باشد . از سال ۱۹۹۱ که اپل اولین ویرایش Quick Time را ارائه کرد تاکنون چندین ویرایش برای سیستم عامل های Macintosh و Windows ارائه شده است که آخرین آنها ویرایش VX می باشد .

AVI : مخفف کلمات Audio Video Interleave می باشد و در نوامبر ۱۹۹۲ توسط مایکروسافت عرضه شد و به دلیل انعطاف پذیری در اغلب دستگاه ها قابل استفاده است . هم چنین در ۱۹۹۶ گروه Matrix Open DML توسعه ای در این فرمت داد که اغلب به عنوان AVI 2.0 شناخته می شود . به دلیل این که فرمت AVI قدیمی می باشد وقتی در آن از کد گذاری پیشرفته ای مانند Mpeg -4 استفاده می کنیم حجم و پرو سس کار به طور غیر ضروری افزایش می یابد . بنابراین در بعضی امور مانند اشتراک فایل مشکلاتی به وجود %D);”> آنرا نصب کرد . این Plug – in به صورت رایگان �);”>DIVX را معرفی کرد که تلفیقی موفقیت آمیز از AVI و DIVX بود .

و برخی دیگر از فرمت ها که قطعاٌ فرمت MKV به دلایل امکانات وسیعی که دارد پیشنهاد می شود.

 

برخی از codec های رایج و مشهور:

Ffmpeg:که شامل فرمت هایی همچون MPEG-2 که در دی وی دی استفاده می شود.

DivX : با نوع مشخصی از فایل های MPEG-4 کار می کند و معمولا برای Rip و تبدیل دی وی دی ها و قبل از روی کار آمدن کیفیت های HD استفاده می شد‫.‬

XviD : یک نسخه بازمتن از DivX است که در سایت های اشتراک فیلم بسیار محبوبیت دارد‫.‬

x264: که ویدیوهای با فرمت H.264 را فشرده می کند و برای ویدیوهای HD بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

معرفی ۳GP

۳GP یک فرمت ساده شده از Mpeg -4 می باشد و طوری بهینه سازی شده است تا مناسب پهنای باند و سایز کم باشد و عمده کاربرد آن در تلفن های موبایل می باشد . ۳GP دارای دو نوع فرمت اصلی است . ۳GPP که مناسب موبایل هایی با تکنولوژی GSM است پسوند این فرمت ۳GP است . فرمت دیگر ۳GPP2 است که مناسب موبایل هایی با تکنولوژی CDMA است و پسوند فایلهای آن ۳G2 است . اکثر موبایل های امروزی قادر به پخش ۳GP می باشد ضمن اینکه ذخیره تصاویر ویدئویی توسط دوربین های موبایل نیز در همین فرمت انجام می شود .

معرفی SWF

SWF فرمت فایل های نرم افزار Flash می باشد . نرم افزار Flash متعلق به شرکت Adobe می باشد که قبل از این در اختیار شرکت Macro Media بود . اصولا SWF برای ایجاد انیمیشن های کم حجم می باشد که کاربرد زیادی در Web ، منوی DVD ها و آگهی های بازرگانی دارد . تفاوت عمده ای که SWF با دیگر فرمت های ویدئویی دارد این است که فرمت های دیگر اطلاعات تصویر را به صورت Pixel به Pixel ذخیره می کنند اما SWF تصاویر را به صورت فرمولهای ریاضی تعریف می کند و این باعث کاهش اندازه فایل می شود . به همین دلیل SWF بیشتر برای انیمیشن ها و متون کاربرد دارد .

برای مشاهده فایلهای فلش باید Plug – in آنرا نصب کرد . این Plug – in به صورت رایگان در سایت Adobe موجود می باشد .

معرفی VOB

VOB مخفف کلمات DVD – Video Object Base است و شامل اطلاعات ویدئویی ، متن و منو برای یک DVD می باشد . فرمت VOB بسیار به Mpeg – ۲ نزدیک است به طوری که اگر پسوند فایل را از VOB به Mpeg تغییر دهیم هم چنان قابل استفاده و اجرا است . برای ساخت DVD با استفاده از VOB باید اطلاعات دیگری به آن اضافه شود که این کار به راحتی توسط Nero یا Roxon انجام می شود . در نهایت فرمت VOB قابل استفاده در تمامی سیستم های عامل می باشد .

بهترین فرمت فیلم برای تلگرام

تلگرام از اکثر فرمت های ویدیویی پشتیبانی می کند، و در حین آپلود نیز کیفیت و حجم فیلم را تا حدودی کم می کند.

mp4 می تواند بهترین فرمت برای شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام باشد، در صورت کار با اینترنت و صفحات وب نیز پیشنهاد می کنیم از فرمت mov استفاده کنید.

بهترین فرمت فیلم برای تلویزیون های ال جی ، سامسونگ و …

تلویزیون های نسل جدید از اکثر فرمت های ویدیویی به جز فرمت های منسوخ شده قدیم، پشتیبانی می کنند. اما قطعا بهترین فرمت برای نمایش فیلم در تلویزیون MKV می باشد.

فرمت webm چیست؟

وب‌ام یک قالب چند رسانه‌ای است که برای ارائه یک فرمت ویدئویی آزاد و با کیفیت بالا برای استفاده در اچ تی ام‌ال ۵ ارائه شده‌است. توسعه پروژه توسط شرکت گوگل حمایت می‌شود. وب ام برمبنای زیر مجموعه‌ای از فرمت چند رسانه‌ای Matroska است. یک فایل WebM ابتدائاً از ویدئوی با فرمت VP۸ و جریان صوتی با فرمت Vorbis پشتیبانی می‌کند.

پروژه آزاد نرم‌افزار مرتبط با WebM تحت مجوز BSD، ارائه شده‌است، با وجود این ، برخی در صنعت چون به وسیلهٔ گوگل حمایت می‌شود، برای حق ثبت اختراع درخواست پرداخت غرامت کرده‌اند.

فرمت mxf چیست؟

قالب eXchange Material (MXF) فرمت است که یک کانتینر چند رسانه ای برای بسته بندی و ویرایش ویدئو است. چنین فیلم ویدئویی می تواند شامل هر دو جریان صوتی و تصویری رمزگذاری شده در فرمت های مختلف و همچنین فراداده ها باشد. در درجه اول توسط حرفه ای در صنعت تلویزیون و فیلم استفاده می شود. دوربین های ویدئویی حرفه ای نیز در این افزونه نوشته شده اند. بر این اساس، مسئله پخش فیلم های MXF بسیار مرتبط است.

یک دیدگاه

  1. سلام برای ماشین های نیسان استیشن جه فرمت هایی برای بخش کردن ویدیو روی مانیتور ماشین لازم هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *