سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۳ قبل از ظهر به وقت تهران

کاهش ۳۰ درصدی صادرات ترکیه به ایران

https://cdn.isna.ir/d/2016/07/16/3/57319217.jpg?ts=1498045331768

یک نماینده انجمن صنفی – بازرگانی ترکیه نسبت به تصویب قانون ممنوعیت ورود ۱۳۹۹ قلم کالای وارداتی به ایران، و تاثیرات آن بر کاهش صادرات ترکیه به ایران هشدار داد.

به گزارش عصرایران، ” فاتیح چایاباتماز” نماینده انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه (موسیاد) در ایران، در گفتگو با روزنامه “حریت” ترکیه گفت قانون ممنوعیت واردات ۱۳۹۹ قلم کالا به ایران که از سال ۲۰۱۸ به مورد اجرا گذاشته شده، حدود ۳۰ درصد از صادرات ترکیه به ایران را در این سال کاهش داده است.

او با اشاره به مغایرت این قانون با توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه که در سال ۲۰۱۵ منعقد شده است، افزود ۶۱ قلم از کالاهایی که در لیست ممنوعه قرار دارد، از کالاهایی است که در لیست صادراتی ترکیه به ایران است.

به گفته این بازرگان ترکیه‌ای، پارلمان ایران قانون “ممنوعیت ثبت سفارش واردات کالاهای خارجی دارای مشابه ایرانی” را در روز ۲۰ ژانویه – ۳۰ دی ماه- به تصویب رسانده و هدف آن حمایت از کالاهای ایرانی در بازار داخلی ایران است، اما ۶۱ قلم از لیست ۱۳۹۹ کالای ممنوعه شده، از جمله کالاهایی هستند که ترکیه به ایران صادر می‌کند.

گفتنی است مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در مصوبه‌ای ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی بادوام خارجی دارای مشابه ایرانی که در داخل کشور با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد، را تا پایان مدت برنامه ششم توسعه ممنوع کرده است.

این بازرگان ترک گفته است در صورت ادامه سیاست واردات ممنوع، روند کاهشی صاردات ترکیه به ایران در سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد یافت و شرکت‌های ترکیه‌ای از این روند متضرر خواهند شد.

او همچنین خواسته است بر اساس توافقنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور، دولت و مجلس ایران در ممنوعیت ۶۱ قلم کالای صادراتی ترکیه به ایران، تجدید نظر کند چون بر اساس ادعای او در صورت عدم تجدید نظر در این سیاست، خطر متوقف شدن کامل روند صادرات کالاهای ترکیه‌ای به بازار ایران درپیش است.

ترکیه غالبا کالاهای مصرفی به بازار ایران صادر می‌کند که عمده آنها شامل: پارچه و پوشاک، مواد غذایی و بهداشتی و محصولات آرایشی است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *