سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۳ قبل از ظهر به وقت تهران

کامفور و موارد مصرف آن چیست؟

در این بخش از سری مطالب آموزشی در ضمیمه شیمی دارویی به معرفی کامفور و موارد مصرف آن خواهیم پرداخت تا بیشتر با این ماده آلی آشنا شوید.
کامفور نوعی ترکیب آلی است که دارای خواص متعددی است. این ماده‌ مومی، جامد ، شفاف و سفید رنگ است. این ماده از ترکیب اتم‌ های اکسیژن و هیدروژن و کربن تشکیل شده و مهمترین ویژگی آن بوی بسیار قوی و تندش است. این ماده از صمغ درخت کامفور گرفته می‌ شود.
حال در ادامه با ما برای آشنایی بیشتر این ماده آلی و همچنین مزایای آن همراه باشید.

خاصیت کامفور

کامفور که یک ماده نگه دارنده در صنایع داروسازی است، یکی از مهمترین خواص کامفور ، خاصیت بی حس کنندگی و ضدعفونی کنندگی بالای آن است. در کنار این خواص ، این ماده دارای خاصیت ضد التهاب و ضد رماتیسم نیز است. از دیگر ویژگی های این ماده می توان به آنتی نورالژی و آنتی اسپاسمودیک بودن آن اشاره نمود. همچنین معمولا از آن در درمان سرفه، صاف کردن سینه و قطع آبریزش بینی نیز استفاده می گردد. این ماده دارای خاصیت کاهش هیجان و اضطراب می‌ باشد. این ماده همچنین می‌ تواند در کاهش میل جنسی نیز موثر باشد. از این ماده می توان به صورت موضعی جهت تسکین درد، خارش و سوزش استفاده نمود. تسکین احتقان سینه نیز از دیگر خواص این ماده می باشد.
کامفور همچنین می تواند جهت درمان قارچ، آکنه و التهاب ناشی از نیش حشرات نیز مورد استفاده قرار گیرد. تسکین دردهای عضلانی، درمان تب خال، نرم کردن ترک پاشنه، درمان میخچه پا و تسکین سندرم پای بیقرار از دیگر خواص مهم این ماده است.
خب شاید برای شما تا اینجای کار که مزایای کلی کامفور را مطالعه کرده باشید برایتان سوال باشد که این ماده را از کجا و به شکل میتوان تهیه کرد؟
این ماده آلی را شما میتوانید از طریق آواشیمی صبا مانند سایر محصولات دارویی و آرایشی و بهداشتی در مقدار بالا تهیه کنید و در صنایع خود از آن استفاده نمایید.

کاربردهای صنعتی

کامفور به دلیل خواص فوق العاده در درمان سرفه و سرماخوردگی در تولید انواع پمادهای مالیدنی مربوط به سینه و گلو مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین خاصیت ضد التهابی این ماده سبب شده تا از آن در تولید انواع کرم ها و محصولات مراقبت از پوست نیز استفاده شود. همچنین امروزه انواع مختلفی از کرم های کامفور در داروخانه ها موجود هستند که از آنها جهت برطرف کردن گرفتگی بینی و راحت تر شدن تنفس استفاده می گردد. این ماده به علت برخورداری از خاصیت تسکین دردهای عضلانی در تولید انواع روغن ها و کرم های ماساژ نیز به کار گرفته می شود.
یکی از مهم ترین استفاده های صنعتی کامفور بهره گیری از آن در تولید اسپری ها و مواد حشره کش می باشد. این ماده یکی از قوی ترین ترکیبات جهت دفع و نابود کردن حشرات است. در واقع بوی نامساعد اسپری های حشره کش ناشی از وجود این ماده در ترکیبات سازنده آنها می باشد.

 

سخن پایانی

در پایان شایان ذکر است که این ماده توسط شرکت های وارد کننده مواد اولیه دارویی معتبر مانند آواشیمی صبا وارد بازار شده و شما میتوانید چنانچه نیاز به تهیه و استفاده از آن در داروها ، صنایع شیمیایی و … دارید با تماس با شرکت آواشیمی صبا از آن اطلاعات کسب کنید. شما میتوانید به جز این مواد نگه دارنده شرایط و اطلاع از خرید تالک دارویی و یا سایر محصولات این شکرت را کسب نمایید و همچنین در صورتی که نیاز به اطلاعات شیمیایی و یا شرکت های تولید کننده این مواد را دارید با مراجعه به سایت آواشیمی صبا ، اطلاعات کاملی را کسب نمایید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *