پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۰ بعد از ظهر به وقت تهران

چگونه هوش مصنوعی بی سر و صدا انسان ها را استثمار می کند

این روزها هوش مصنوعی به بسیاری از ابعاد زندگی انسان ها راه پیدا کرده است. اما در این میان، چند نفر از ما به این موضوع دقت داریم که هوش مصنوعی چگونه پیشرفت کرده است؟

به گزارش انتخاب به نقل از گاردین، بسیاری از کارشناسان دنیای فناوری از هوش مصنوعی به عنوان جادوی هزاره سوم یاد می کنند. برخی از شرکت ها انسان ها را از این جادوی عجیب محفوظ نگه می دارند و برخی دیگر نه.
موضوع عجیب این است که برخی از شرکت ها برای آموزش سیستم های هوش مصنوعی خود از انسان ها سوء استفاده می کنند.برخی دیگر نیز در شرایطی که مدعی هستند چنین کاری نمی کنند، مخفیانه به سوء استفاده از انسان ها مشغولند.

اما چرا این اتفاق رخ می دهد؟ بسیار سخت است که خدماتی را که توسط هوش مصنوعی طراحی شده است، بدون حضور و دخالت نیروی انسانی بسازیم. در واقع، بسیار دشوارر است که ربات ها را وادار کنیم درست مثل انسان ها رفتار کنند،آن هم بدون آموزش و طراحی حرکاتشان از روی انسان ها.

گرگوری کربر مدیرعامل شرکت «ردمی» در این خصوص می گوید: ” استفاده از انسان ها برای انجام امورر مرتبط با هوش مصنوعی می تواند بسیار مهم باشد. درواقع با این کار شما می توانید بیش از یک بار از چالش های توسعه فنی و تجاری عبور کنید. درواقع این موضوع به شما اجازه می دهد چیزی جدید  را بسازید و بخش های سخت کار را رها کنید. اساسا نخستین تلاش ها برای خلق هوش مصنوعی با الهام گیری از انسان ها انجام شده است.”

شاید یکی از عللی که باعث شده موضوع سوء استفاده تکنولوژی از انسان مطرح شود این است که اخیرا مشخص شده که برخی از برنامه های شخص ثالث به محتوای ایمیل های کاربران گوگل  دسترسی به دارند.

برای مثال شرکت سخت افزاری ادیسون که در سان خوزه مستقر است، از روشی مشابه استفاده می کند. مهندسان حوزه هوش مصنوعی این شرکت از طریق بررسی پیام های شخصی  صدها نفر از کاربران دنیای فناوری در تلاشند تا  پاسخ های “هوشمند” را ارتقاء دهند.

چگونه هوش مصنوعی بی سر و صدا انسان ها را استثمار می کند / از جعل توانایی های رباتیک تا الگوگیری از نوع بشر

یکی از نخستین شرکت هایی که از انسان ها برای توسعه هوش مصنوعی استفاده کرد شرکت «اسپین وکس» بود. شرکتی که در سال ۲۰۰۸، پیام های صوتی را به پیام های متنی تبدیل می کرد. این شرکت مدتی پس از آغاز فعالیت خود متهم به استفاده از انسان در مراکز تماس خود و شنود مکالمات کاربران شد.

سال ها بعد در سال ۲۰۱۶، بلومبرگ وضعیت سختی را که انسانها به علت ۱۲ ساعت کار پیش رو داشتند، برجسته کرد. کاری که آنقدر سنگین بود که از دید برخی کارگران تنها از عهده ربات ها بر می آمد.

مدتی بعد در سال ۲۰۱۷، ادعاهایی مطرح شد که نرم افزار و برنامه “مدیریت هزینه های تجاری ” موسوم به اکسپنسیفای از  انسان ها برای رونویسی حداقل برخی از رسید ها استفاده می کند تا در مرحله بعدی با استفاده از تکنولوژی “اسکن هوشمند” آن را پردازش کنند.

حتی فیس بوکنیز که به شدت در حوزه هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده است، برای توسعه دستیار مجازی خود برای مسنجر،  به انسان متکی است.

در برخی موارد، انسان ها برای آموزش سیستم هوش مصنوعی و بهبود دقت آن استفاده می شوند. یک شرکت به نام “اسکیل” یک بانک از نیروهای انسانی را به شرکت هایی ارائه می دهد که داده های آموزشی را برای اتومبیل های خودران و سایر سیستم های هوش مصنوعی توسعه می دهند. برای مثال، داده های این شرکت برای توسعه دوربین های هوشمند یا سنسور ها استفاده می شوند.

در موارد دیگر، حتی شرکت ها از انسان ها برای جعل استفاده می کنند. برای مثال این شرکت ها به سرمایه گذاران و کاربران میگویند که تکنولوژی مقیاس پذیرهوش مصنوعی را توسعه داده اند، در حالی که به طور مخفیانه بر هوش انسانی تکیه می کنند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *