پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۸ بعد از ظهر به وقت تهران

چگونه خودتان فرش تمیز کنید

برای شستن فرش‌های خانه، شاید نیازی به استخدام و کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای نباشد. ما در این مقاله قدم به قدم شست و شوی فرش را بررسی کرده‌ایم. بالاخره زمانی فرا می‌رسد که فرش‌های خانه‌تان تنها با یک بار جاروبرقی کشیدن، تمیز نشوند. اگر فرش لکه‌های زیاد و گسترده‌ای دارد و یا اگر از گرد و خاک پوشیده شده است، زمان آن فرا رسیده که به طور اصولی آن را تمیز کنید. خوشبختانه نیازی به کمک گرفتن از افرادکاربلد و حرفه‌ای نیست و با رعایت اصول اولیه و استفاده از مواد مناسب، خودتان به راحتی می‌توانید از پس این کار برآیید.
اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید برآورد قیمت قالیشویی را در شهر خودتان داشته باشید. مثلا اگر به دنبال یک قالیشویی در تهران باشید می‌توانید درخواست قالیشویی ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

توجه کنید که تمیز کردن فرش معمولا کار یک نفر نیست و ممکن است خسته شوید و از عهده‌ی تمیز کردن تمام قسمت‌ها برنیایید پس بهتر است از افرادی دیگری نیز کمک بگیرید تا کار بهتر و سریع‌تر انجام شود.
قدم اول، یک مکان در خارج خانه برای انجام کار درنظر بگیرید:
یک روزی را برای انجام این کار انتخاب کنید که هواشناسی هوایی صاف و آفتابی پیش بینی کرده باشد(ترجیحا برای چند روز آینده) و یک مقر برپا کنید.
تابستان بهترین زمان برای تمیز کردن فرش است. فقط دقت کنید که مقر و مکان تمیزکردن فرش بالای چمن برپا نشود زیرا مواد شوینده به چمن آسیب می‌رساند.
استفاده از بند رخت برای آویزان کردن فرش توصیه نمی‌شود زیرا نمی‌تواند وزن سنگین فرش را تحمل کند.
اگر در حیاط خانه دو درخت با فاصله‌ی مناسب ازهم یافت می‌شود، یک طناب ضخیم از یک درخت به درخت دیگر وصل کنید.
هم چنین می‌توانید از نیمکت و یا دیوارهای محکم برای آویزان کردن و قرار دادن فرش بر روی آن‌ها استفاده کنید.

قدم دوم، هر دو سمت فرش را با دقت جارو کنید:
ابتدا قسمت رویی فرش را جارو کشیده و سپس آن را برگردانید و طرف دیگرش را جارو بکشید تا هرگونه گرد و خاک از بین برود.
بعد از جارو کشیدن، فرش را لوله کرده و به محل موردنظر خارج از خانه ببرید.
فرش را روی مقر برپا شده آویزان کنید.
اگر فرش کماکان خاکی به نظر می‌آمد، با استفاده از دسته جارو و یا ابزارهایی از این دست، به فرش ضربه بزنید تا گرد و خاک از آن خارج شود.
از ضربات محکم در این مرحله استفاده نکنید.

قدم سوم، تست کردن شامپو فرش:
قبل از استفاده از شامپو فرش برای کل فرش، ابتدا آن را بر روی قسمت کوچکی از فرش امتحان کنید.
شامپو را با مقداری آب ترکیب کرده و روی سطح اندکی از فرش امتحان کنید و چند ساعت منتظر بمانید.
آن قسمت را آبکشی کنید.
سپس با دقت محل شسته شده را بررسی کنید و ببینید آیا تغییر رنگ و یا بافت مشاهده می‌شود یا خیر.
حواستان باشد که شامپو فرش را با توجه به جنس فرشتان انتخاب و از استفاده از مواد و شامپوهای دست‌ساز خودداری نمایید.

قدم چهارم، فرش را بشویید و از شامپو فرش استفاده کنید:
بعد از اینکه از انتخاب شامپو فرش مناسب، مطمئن شدید؛ با استفاده از شلنگ فرش را به خوبی خیس کنید. اگر فرش بیش از اندازه خیس شد، اشکالی ندارد.
سپس یک فرچه آغشته به شامپو فرش را محکم روی فرش بکشید تا لکه‌های موجود بر روی فرش از بین بروند. این مرحله نیاز به سابیدن دارد و باید به خوبی تمامی لکه‌ها با استفاده از فرچه و شامپو فرش تمیز شوند. دقت کنید که لباس مناسب برای انجام این کار پوشیده باشید.

قدم پنجم، فرش را آب بکشید:
دستورالعمل شامپو فرش را بخوانید و با توجه به آن بگذارید شامپو روی فرش به مدت زمان کافی باقی بماند. بعد از اتمام این زمان، با استفاده از شلنگ به طور کامل فرش را آب بکشید.
دقت کنید که فرش کاملا آبکشی شود و اثری از شامپو روی آن باقی نماند وگرنه بعدا فرش لک خواهد شد.

قدم ششم، نوبت خشک شدن است!
قرش را تا جایی که می‌توان بچلانید تا آب اضافی آن خارج شود.
بعد از این کار، فرش کماکان خیس است پس بایستی تا خشک شدن کامل آن صبر کنید و سپس فرش را به درون خانه انتقال دهید. دقت کنید که این پروسه ممکن است روزها به طول بینجامد.
بعد از این که فرش کاملا خشک شد، آن را بچلانید و اگر دیگر آبی از آن خارج نشد؛ یعنی به طور کامل خشک شده است. در اینجا ممکن است فرش کمی سفت و سخت به نظر بیاید.

قدم هفتم، برای بار آخر فرش را جاروبرقی بکشید:
بعد از اینکه فرش را سرجای خود پهن کردید، باز هم آن را جارو بکشید این کار باعث می‌شود که تاروپود فرش به حالت عادی خود برگردند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *