پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۸ بعد از ظهر به وقت تهران

چند موجود زنده در بدن ما زندگی می‌ کنند!

بدن انسان مانند جنگلی انواعی از اورگانیسم‌ها و موجودات کوچک را در خود جای داده است.

http://mihanpost.com/wp-content/uploads/2015/12/Demodex-folliculorum-4.jpg

بدن انسان مانند جنگلی مملوء از تریلیون‌ها اورگانیسم کوچک مثل انواع باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و حتی حیوانات میکروسکوپی است.

براساس گزارش «ساینس»، در اینجا با برخی از این موجودات زنده آشنا شوید:

۱- باکتری های روی پوست سر

عمده ترین باکتری های پوست سر پروپیونی باکتریوم و استافیلوکوکوس هستند. وقتی تعداد پروپیونی باکتریوم ها از تعداد استافیلوکوکوس ها بیشتر باشد، پوست سر از سلامت برخوردار است اما وقتی تعداد استافیلوکوکوس ها بیشتر باشد، این مسأله منجر به شوره می شود.

۲- مایت های ابروها و مژه ها

مایت های دمودکس روی مژه ها و درون فولیکول های موهای ابرو و دیگر قسمت های بدن زندگی می کنند. این موجودات کوچک جثه ی بلند و پاهای کوتاه و پهنی دارند و در تمام طول عمرشان در میان موهای صورت و بدن زندگی می کنند. آن ها در همان جا می خوابند، تغذیه و حتی جفتگیری می کنند. اما این موجودات برخلاف ظاهر مشمئز کننده ای که دارند معمولا مشکل ساز نیستند مگر آنکه جمعیت آن ها زیاد شود یا ناگهان باعث واکنش آلرژیک شوند.

در این صورت، باعث بروز بیماری های پوستی ای مثل روزاسه یا درماتیت سبورئیک می شوند. گاهی این مایت ها علت خشکی یا سوزش چشم ها هستند. از قرار معلوم این موجودات با بالا رفتن سن علاقه ی بیشتری به ما پیدا می کنند چون این مایت ها تنها در ۲۰ درصد از افراد زیر ۲۰ سال وجود دارند.

۳- باکتری های روی پوست صورت

پوست بدن یکی از مهم ترین محافظان آن در برابر تهدیدهای بیرونی است و باکتری هایی روی پوست زندگی می کنند مانند نگهبان عمل می کنند. سلامت کلی پوست به تعادل میان سلول های پوستی و میکروب های روی پوست بستگی دارد که به طور متوسط یک تریلیون باکتری هستند. عمده ترین این باکتری ها استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، استافیلوکوکوس هومینیس، کورینه باکتریوم سیمولانس و کورینه باکتریوم آکولنس هستند. در حقیقت این باکتری های مفید با پر کردن منافذ کوچک پوست به باکتری های مضر اجازه ی ورود نمی دهند.

۴- میکروب‌های درون بینی

بینی و دهان مانند پوست بیش از هر نقطه ی دیگر بدن در معرض محیط بیرون قرار دارند و در هر لحظه میکروب های بسیار زیادی به آن ها هجوم می آورند. اما سیستم پیشرفته ای وجود دارد که درصورت ورود موجودات مضر، آن ها را از بین می برد. عمده ترین باکتری های درون بینی استافیلوکوکوس و کورینه باکتریوم هستند. استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، باکتری بی ضرری است که می تواند با باکتری کشنده ی استافیلوکوکوس اورئوس مقابله کند. دیگر اورگانیسم های کوچک مثل مایت ها و قارچ ها معمولا در سوراخ های بینی زندگی نمی کنند.

۵- میکروب های بدبوی درون دهان

بعد از روده، احتمالا بیشترین انباشت میکروب ها در حفره ی دهان است. اگر دندان های خود را به طور منظم مسواک نمی زنید، احتمالا روی سطح دندان هایتان زیست لایه ای از باکتری ها به ضخامت ۳۰۰ تا ۵۰۰ سلول وجود دارد. طبق ارزیابی ها هزار نوع باکتری می توانند در دهان ما زندگی کنند.

شایع ترین باکتری های دهان استرپتوکوکوس سانگوئیس و استرپتوکوکوس موتانس هستند. استفاده ی منظم از مسواک و نخ دندان نه تنها با بوی بد ناشی از این باکتری ها مقابله می کند بلکه از بروز بیماری های لثه که منجر به خونریزی آن می شود هم جلوگیری می کند. زمانی که به طور مداوم درگیر بیماری التهاب لثه باشید، باکتری ها وارد دستگاه گردش خون شده و باعث بروز مشکل می شوند.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *