چهارشنبه , ۵ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۸ بعد از ظهر به وقت تهران

چرا «شهرزاد» و «هم‌گناه» در یک نظرسنجی محبوب‌ ترین‌ سریال‌ های بعد از انقلاب شدند؟

در یک نظرسنجی اینستاگرامی «شهرزاد» و «هم‌گناه» به عنوان محبوب‌ترین سریال‌های بعد از انقلاب انتخاب شدند. روزنامه هفت صبح در واکنش به نتیجه این نظرسنجی نوشته:«..عبور دو سریال «شهرزاد» و «هم‌گناه» از میان تونل رقابت بین ۶۴ سریال درام که اکثریت قریب به اتفاقشان در تلویزیون ساخته و پخش شده‌اند حرف‌های جالبی در خود دارد.آری نسل عوض شده است. جوان‌ها با معیارهای خودشان به وسط بازی آمده‌اند.

چرا «شهرزاد» و «هم‌گناه» در یک نظرسنجی محبوب‌ ترین‌ سریال‌ های بعد از انقلاب شدند؟

احتمالا نه «هزاردستان» دیده‌اند و نه «روزی روزگاری» و احتمالا خاطرات دوری از «روزگار‌قریب» و «شب دهم» دارند. این طبیعی است. این را می‌فهمیم. اما نکته اصلی‌تر اینجاست که چرا برای این نسل جدید تلویزیون خاطره‌سازی نکرده است. چرا این نسل «شب دهم» یا «روزی روزگاری» خود را ندارد؟‌چرا از میان سریال‌های یک دهه گذشته تلویزیون حتی یک سریال نتوانسته در ذهن‌ها بماند. آری. می‌دانیم.

«بانوی عمارت» سریال جذابی بود یا «ستایش دو و سه» تماشاگر زیادی به خود جلب کرد اما یادمان باشد صداوسیما در یک بازه ۲۵ساله سریال‌هایی تولید کرده بود که حتی با معیارهای امروزه نتفلیکس می‌توانستند با بهترین سریال‌های دنیا رقابت کنند. «هزاردستان»،‌«روزی روزگاری»،«کوچک جنگلی»،‌«مدار صفر درجه»،‌«شب دهم»،‌«در چشم باد»، «روزگار قریب»،‌«زیر تیغ»،‌«امام علی» و … اما در این ۱۰سال گذشته هیچ چیزی دستمان را نمی‌گیرد.

مدت‌هاست که از ساخت «مختارنامه» و «در چشم باد» هم گذشته است. چه شد که اینطوری شد؟‌مشکلات مالی؟ اصرار گروه‌های ایدئولوژیک و فشار آنها؟‌ شوراهای ناکارآمد فیلمنامه در سیما فیلم و انحصار بی‌فایده و کم بهره‌شان؟‌نویسنده هایی که به شکلی سلیقه‌ای مورد اعتماد بیش از حد قرار گرفتند و خروجی‌شان را در این چند ساله دیده‌ایم؟

این رای‌گیری و رسیدن «شهرزاد» و «همگناه» به فینال،پیام‌هایی آشکار دارد. تغییر دوران. تغییر نسل‌ها. تغییر رسانه‌ها و مهم‌تر از همه نشانه واضح از لزوم خانه تکانی اتاق‌های فکر و شوراهای پرطول و تفصیل تصویب فیلمنامه که راه نفس کشیدن را سد کرده‌اند. تلویزیون باید همین امروز به جای موضع‌گیری برابر چنین نظرسنجی‌هایی خودش را برای دنیای جدید آماده کند. بدون بهانه‌جویی و بی‌آنکه شرایط بازی را به هم بزند و از زاویه انحصار وارد شود…»

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *