پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۵ بعد از ظهر به وقت تهران

چرا سکوی استقلالی‌ها در دربی پایتخت خالی ماند؟

رقابت سنتی شماره ۸۳ بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس درحالی برگزار شد که تعداد قابل توجهی از سکوهای جایگاه استقلالی‌ها خالی از تماشاگر بود. این مهم از نکات جالب توجه این دیدار بود که تاکنون هیچ دلیل رسمی برای آن اعلام نشده است.

اخبارورزشی,خبرهای ورزشی,ااستقلال

شهرآورد ۸۳ پایتخت با تساوی بدون گل به پایان رسید، ولی هم‌چنان یک سوال قابل توجه درباره این بازی باقی مانده است و آن هم اینکه چرا حدود ۶ جایگاه متعلق به هواداران استقلال خالی از تماشاگر بود. سوالی که با طرح فرضیه‌های احتمالی مختلف درصدد پاسخ به آن هستیم.
فرض اول
هواداران استقلال بلیت نخریدند یا اینکه بلیت خریده بودند ولی جمع قابل توجهی از آنها به یکباره قید حضور در ورزشگاه آزادی را زدند.

تقویت فرضیه: هواداران استقلال به دلیل نتایج ضعیف اخیر این تیم، علاقه‌ای نداشتند به ورزشگاه بیایند چراکه نگران بودند نتیجه بازی به ضررشان تمام شود.

تضعیف فرضیه: داربی همیشه حساسیت دارد و هواداران دو تیم در بدترین شرایط هم در استادیوم حاضر می‌شوند. این مسئله در تاریخچه داربی‌ها قابل مشاهده است. از سویی تعداد سکوهای خالی مربوط به استقلالی‌ها خیلی بیشتر از حد انتظار بوده است. از طرفی به سختی می‌توان باور کرد بخشی از استقلالی‌ها بلیت خریده باشند ولی به استادیوم نیامدند.

فرض دوم
سازمان لیگ و سایت خریداری بلیط با اشتباهات سیستمی روبه رو شده بوده و اشتباها اعلام شده که بلیط‌ها تمام شده است. از طرفی بر اساس اعلام بلندگوی استادیوم آزادی ۷۵ هزار هوادار این بازی را از نزدیک تماشا کردند و این درحالی است که گفته می‌شد ۸۰ هزار تماشاگر می توانند بازی را از نزدیک تماشا کنند و به نظر می‌رسد ۵ هزار جای خالی متعلق به استقلالی‌ها بوده باشد و همه این‌ها درحالی است که اکثر سایت‌های خبری چند روز قبل از داربی اعلام کرده بودند بلیت داربی ۸۳ به پایان رسیده است.

تقویت فرضیه: تصور کنید که چیزی حدود ۷۰ هزار بلیت فروخته شده ولی سیستم در محاسبه جایگاه‌ها دچار اشکال شده و نتوانسته به صورت دقیق تعداد جایگاه‌ها را پیش بینی کند و بر اساس آن بلیت فروشی کند. از طرفی این مسئله هم محتمل است که اشتباها سکوهایی که بلیط فروشی نشده‌اند در جایگاه‌های استقلالی واقع شده‌ باشند.

تضعیف فرضیه: به نظر بعید است که اخلال سیستمی در سایت فروش بلیت ایجاد شده باشد، چون این سامانه مدت زیادی است فعالیت می‌کند و از طرفی سازمان لیگ فرض مذکور را تایید نکرده است. همچنین بسیار دور از ذهن است که سازمان لیگ به عنوان یکی از متولیان امر فوتبال ایران، بخواهد به صورت رنگی به داربی نگاه کند و جانبداری از یک تیم را داشته باشد.

فرض سوم
بخشی از هواداران پرسپولیس بعد از اینکه با پر شدن جایگاه‌های مربوط به خودشان روبه رو شده‌اند، با امید به اینکه در صورت خرید بلیت جایگاه‌های استقلالی، می‌توانند سکوهای بیشتری را از آن خود کنند، اقدام به خرید بلیت سکوهای استقلالی‌ کرده‌اند. با این‌حال آنها بعد از ورود به ورزشگاه ازادی به سمت سکوهای تیم پرسپولیس هدایت شدند و آنچه که مدنظر آنها بود رخ نداد تا جایگاه‌های استقلالی خالی بماند.

تقویت فرضیه: پیش‌تر دیده شده که هواداران یک تیم به امید قرار دادن مسئولان برگزاری بازی در عمل انجام شده، اقدام به خرید بلیت بیشتر یا حضور بیشتر داشته‌اند. این امر در برخی بازی‌های تراکتورسازی در تهران مشاهده شده است.

تضعیف فرضیه: مستندی در رابطه با اینکه پرسپولیسی‌ها در صفحات مجازی و هواداری یکدیگر را به خرید بلیت جایگاه‌های استقلال تشویق کرده باشند وجود ندارد.

فرض چهارم
قرار شده که ۷۰ هزار بلیت فروخته شود اما نفروختن ۵ هزار بلیت به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که برایش جایگاه تعیین نشده و در این میان و بر اساس اولویت پرسپولیسی‌های بیشتری نسبت به استقلالی‌ها اقدام به خرید بلیت کرده‌اند و در نهایت ۵ هزار بلیتی که قرار بوده فروخته نشود از جایگاه استقلالی‌ها فروش نرفته و عملا کاهش فروش بلیت داربی برای حفظ امنیت ورزشگاه، متوجه استقلالی‌ها شده است، چرا که آنها رغبت کمتری برای رفتن به استادیوم داشته‌اند و در عوض پرسپولیسی‌های بیشتری توانسته‌اند در میان دارندگان ۷۰ هزار بلیتی قرار بگیرند که می‌توانستند به آزادی بروند.

تقویت فرضیه: نتایج نامطلوب استقلال در آغاز لیگ و دلخوری هواداران از نتیجه داربی ۸۲ شرایطی را رقم زده که استقلالی‌ها علاقه‌ای برای خرید بلیت و رفتن به آزادی نداشته‌اند.

تضعیف فرضیه: آیا واقعا سازمان لیگ برنامه مشخصی برای جایگاه‌هایی که قرار بوده به فروش نرود، نداشته‌ و به صورت کلی قرار بوده ۵ هزار بلیت به فروشنرود. آن هم بدون اینکه بدانند برای کدام جایگاه است؟

به گزارش ایسنا،‌ خالی ماندن بخش قابل توجهی از سکوهای استقلالی مسئله مهمی است که باید پاسخی برای آن پیدا کرد. شاید بهتر باشد سازمان لیگ فوتبال ایران نسبت به این مسئله بررسی‌ای انجام داده و نتیجه را به اطلاع هواداران فوتبال برساند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *