جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۷ قبل از ظهر به وقت تهران

چرا آمریکا توان حمله نظامی به کره شمالی را ندارد؟

یکی از دلایل اصلی ناتوانی امریکا در حمله نظامی به کشور کره شمالی، مجهز بودن این کشور به بمب های هسته ای می باشد، که در کمترین زمان ممکن می  تواند کشورهایی چون ژاپن ، کره جنوبی و استرالیا ار مورد هدف قرار دهد، البته مسائل دیگری چون اجماع جهانی و وجود مخالفانی در داخل امریکا نیز دست دونالد ترامپ را برای حمله به این کشور بسته است.

چرا آمریکا توان حمله نظامی به کره شمالی را ندارد؟

به گزارش مجله دوستان : یکی از مهمترین عواملی که واشنگتن را از انجام اقدام نظامی علیه کره شمالی تا به امروز بازداشته است توان هسته ای این کشور میباشد، کره شمالی تهدید کرده است که با حمله آمریکا به این کشور، کره جنوبی و ژاپن و همچنین استرالیا را هدف حمله هسته ای قرار خواهد داد.

پس از روی کار آمدن ترامپ، تنش در شرق آسیا و شبه جزیره کره به میزان کم سابقه ­ای از پایان جنگ کره به بعد شدت یافت و جدال لفظی و تهدید به تهاجم نظامی از سوی رهبران کره شمالی و آمریکا نسبت به طرف مقابل، احتمال بروز یک جنگ هسته ای در منطقه را افزوده است.

به نحوی که کره شمالی آمریکا را به دلیل تحرکات نظامی در نزدیکی مرزهای این کشور و استقرار سیستم راداری تاد در کره جنوبی به حمله پیشدستانه هسته ای تهدید کرده و از برنامه خود برای دستیابی به موشک­های بالستیک قاره ­پیما با قابلیت حمل کلاهک­ های هسته ای خبر داده است.

در مقابل نیز در طول هفته های گذشته آمریکا ناو هواپیمابر کارل وینسون را در راس یک ناوگان جنگی به آب های اطراف شبه جزیره کره فرستاد و همچنین رسانه ­ها از ورود زیردریایی هسته ­ای میشیگان به سواحل کره جنوبی خبر دادند.

اکنون با توجه به حمله نظامی غافلگیرانه آمریکا به پایگاه­ هوایی سوریه در ریف حمص و همچنین سخنان ترامپ در دیدار دو هفته پیش با رییس جمهور چین که گفته بود اگر چین در حل مسئله کره شمالی با ایالات متحده همکاری نکند آمریکا به تنهایی برای رفع این مسئله اقدام خواهد کرد، این احتمال که ترامپ برنامه آغاز عملیات نظامی پیشدستانه علیه کره شمالی را در دست اقدام داشته باشد مطرح شده است.

در بررسی این تحلیل باید اذعان کرد مقایسه و یکسان پنداشتن شرایط کره شمالی و سوریه نادرست بوده و تهاجم نظامی به کره شمالی از وضعیت پیچیده­ و عواقب کنترل­ ناپذیرتری نسبت به دخالت نظامی در سوریه برخوردار است که آمریکا و ترامپ را از توسل به اهرم نظامی ناتوان کرده است، اما دلایل اصلی که برای احتیاط آمریکا در حمله نظامی به پیونگ مطرح است عبارتند از:

عدم وجود اجماع جهانی درباره ضرورت اقدام نظامی در کره

بدون تردید عملیات نظامی آمریکا در کره شمالی از پشتیبانی جامعه جهانی برخوردار نبوده و فضای حاکم بر روابط بین الملل بر حل و فصل این موضوع از طریق مذاکرات با نظام سیاسی کره شمالی حمایت می­کند.

ایالات متحده و کشورهای هم پیمان آن در منطقه شرق آسیا در طول ۱۲ سال گذشته که حل بحران هسته ای کره شمالی موضوع محوری این قسمت از جهان بوده است از اجرای تعهدات خود در مذاکرات با کره شمالی به بهانه های مختلف سر باز زده و همواره راه اعمال فشار از طریق افزایش تحریم ­های اقتصادی و تهدید نظامی را پیموده ­اند که از سوی قدرت­ های بین المللی دیگر چون روسیه و چین مورد انتقاد قرار گرفته است. از آنجایی که این قدرت­ها تداوم بحران کره شمالی را ابزاری در دست آمریکا برای تشدید تقویت حضور نظامی در شرق آسیا و تهدیدی علیه امنیت خود می پندارند از این رو به هیچ صورت موافق اقدام نظامی علیه کره شمالی نیستند.

همچنین علاوه بر این دو قدرت، کشورهای شرق آسیا از جمله ژاپن و کره جنوبی که از مهمترین متحدان غرب در این منطقه محسوب می­شوند به دلیل پاسخ نامعلوم کره شمالی به اقدام نظامی آمریکا از تبعات چنین امری بسیار نگران هستند.

اتحادیه اروپا نیز که در ماه­های اخیر روابط سردی را با واشنگتن به دلیل حمایت ترامپ از برگزیت در بریتانیا و احزاب راست در انتخابات داخلی کشورهای این اتحادیه تجربه میکند از چنین اقدامی حمایت نخواهد کرد.

امکان بروز جنگ تمام ­عیار هسته ­ای

یکی از مهمترین عواملی که واشنگتن را از انجام اقدام نظامی علیه کره شمالی تا به امروز بازداشته است توان هسته ای این کشور میباشد.

کره شمالی تهدید کرده است که با حمله آمریکا به این کشور،  کره جنوبی و ژاپن و همچنین استرالیا را هدف حمله هسته ای قرار خواهد داد.

در کنار فجایع انسانی و زیست محیطی بروز این واقعه، این امر طبیعتاٌ اثری زیانبار بر اقتصاد جهانی که به تازگی از بحران مالی خارج شده است نیز خواهد داشت.

ترامپ با وعده بهتر کردن وضع اقتصادی مردم با کاستن از هزینه های نظامی آمریکا برای آنچه در دولت اوباما گسترش دموکراسی در سطح جهان خوانده میشد بر سر کار آمد بنابراین بررسی هزینه های احتمالی ماجراجویی نظامی در شبه جزیره کره یکی از عوامل بازداشتن وی از انجام این مهم خواهد بود.

تضاد آراء در هیئت حاکمه آمریکا

علاوه بر موارد مذکور در بیان عوامل محدودیت­ زا برای اقدام پیشدستانه نظامی ترامپ علیه کره شمالی نباید از این واقعیت نیز غافل بود که مخالفان انجام این اقدام از حزب مخالف و هم حزبی های ترامپ در کنگره آمریکا کم نیستند.

عده‌ای معتقدند لازم است با کره شمالی از در تعامل وارد شد و آن‌ را در مجموعه کشورهای حاشیه اقیانوس آرام شریک دانست، و مخالفان بر آنند که به منظور تضمین نفوذ و حضور بلندمدت آمریکا در شرق آسیا ایالات متحده  باید در برابر کره شمالی به هر قیمتی مقابله کند زیرا این کشور توانایی رویارویی با ایالات متحده را ندارد.

علاوه بر این جامعه مدنی و رسانه ­های آمریکا نیز پس از روی کار آمدن ترامپ علیه سیاست های وی به طور مداوم موضع گیری و اعتراض کرده اند. لذا در شرایط وجود این فضای تقابل میان دولت و جامعه مدنی (همانگونه که فشارهای جامعه مدنی آمریکا منجر به لغو فرمان مهاجرتی ترامپ برای دو بار شد) اقدام ترامپ به آغاز جنگی با ابعاد هسته ای نه تنها به اعتراضات داخلی بلکه حتی ممکن است به استیضاح و برکناری وی ختم شود.

بدین ترتیب در این تضاد و شکاف درونی ترامپ نمی‌تواند تصمیم قاطع و مشخصی نسبت به این کشور کوچک شرق آسیا بگیرد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *