پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۲ بعد از ظهر به وقت تهران

چرا آتش‌ سوزی پلاسکو با هلیکوپتر مهار نشد؟

محسن پیرهادی، رئیس بسیج شهرداری و عضو شورای شهر تهران در این یکی دو روز بعد از فاجعه پلاسکو بیش تر ازسایرین در صحنه حضور داشت.

روزنامه تماشاگران امروز نوشت: محسن پیرهادی، رئیس بسیج شهرداری و عضو شورای شهر تهران در این یکی دو روز بعد از اتفاقات پلاسکو بیش از سایرین در میدان حضور داشته و بیشتر حرف زده است. او البته امروز نکات جالبی درباره این حادثه گفته است. او می‌گوید تیم شهرداری کار سیاسی نکرده اما بقیه چرا!

این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

شما گفتید که هفت اخطار در این سه سال داده‌اید و در عین حال هر ساله شهرداری عوارض سالانه را بسیار جدی از آنها گرفته‌ است؟

باید ببینیم قانون چه می‌گوید. قانون در موضوع آتش‌نشانی، به شهرداری بیشتر موضع نظارتی می‌دهد؛ آن هم برای ساختمان‌هایی که در حال بهره‌برداری هستند…

*چطور در مورد ساختمان علاءالدین که سیاسی شد، شهرداری و شورای شهر پای ماجرا ایستاد تا در آخر ساختمان تخریب شد ولی در اینجا نتوانست؟

مشکل در مورد ساختمان علاءالدین از نوع ساختمانی بود نه آتش‌نشانی. قوانین ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها و قانون ماده ۵۵، قوانینی از جنس رفع خطر ساختمان است. ما در مورد رفع خطر ساختمان هم ضابط هستیم. یکی از خواسته‌هایی که من از دوستان رسانه دارم این است که از مجلس بخواهند خود سازمان آتش‌نشانی را در این موضوع ضابط قضایی قرار دهند.

*شما و همکاران‌‌تان در ۲۴ ساعت گذشته فقط مالکین را مقصر خطاب می‌کنید درحالی که مردم و تعدادی از اعضای شورا به عدم امکانات مناسب آتش‌نشانی تأکید دارند. 

این نواقص همه باید در کنار هم اصلاح شود‌ اما مالک باید خودش پیگیر این تجهیز شدن باشد.

*از آنجا که ساختمان متعلق به بنیاد مستضعفان بوده است، شما در این ماجرا با اشخاص سر و کار داشته‌اید یا این نهاد؟ 
ما با خود هیأت‌مدیره ساختمان سر و کار داشتیم.

*نقش بنیاد در آنجا چه بوده است؟

بنیاد، مالک آن ساختمان است ولی سرقفلی‌داران و ۵۷۰ مغازه‌دار آنجا از میان خودشان، برای ساختمان، هیأت‌مدیره انتخاب کرده بودند. یعنی نامه‌ای که از شهرداری برای آنها فرستاده می‌شده است به دست مدیر ساختمانش می‌رسیده.

*آقای حافظی اعلام کردند که امسال باید ۱۴۰ میلیارد به آتش‌نشانی می‌داده‌اند ولی از آن مقدار فقط ۲۵ میلیارد را داده‌اند، که آقای سرخو هم آن را تأیید کرد‌‌؛ از طرفی دیگر هم همه مردم می‌دانند که کمبود تجهیزات باعث شد که آتش‌نشان‌ها مجبور شوند از جان مایه بگذارند. 

نه، این‌طور نیست. در ساختمان‌هایی با این ابعاد باید خودشان اقدامات اولیه برای اطفا حریق را انجام دهند که این ساختمان این کار را نکرده بود. در دوره پیش ما به مدیرعامل آتش‌نشانی پیشنهاد بودجه بیشتر را داده بودیم و خود او گفت نیاز ندارد. او در همان جلسه گفت که بدم نمی‌آید شما به من پول بدهید ولی نمی‌خواهیم.

*یعنی مثلاً هلی‌کوپتر نیاز نداشتند؟ در همین آتش‌سوزی می‌گویند اگر هلی‌کوپتر بود یا اگر از کف استفاده می‌کردند… 

در تهران تا صحبتی از اطفای حریق می‌شود سریع می‌گویند باید هلی‌کوپتر داشته باشیم. هلی‌کوپتر برای این نوع آتش‌سوزی‌ها کاربرد زیادی ندارد و از آن برای خاموش کردن آتش در جنگل‌ها که محیطی باز است، استفاده می‌شود. اینکه می‌گویند چرا از کف هم استفاده نکرده‌اند، بحث کارشناسی است و این‌طور تشخیص داده بودند که برای خاموش کردن آن نوع آتش باید از آب استفاده کنند. فرمانده میدان تصمیم گرفته آتش را با آب خاموش کند. آن حدود ۲۰ نفر آتش‌نشان که هنوز از ساختمان خارج نشده‌اند، از بهترین آتش‌نشان‌ها بوده‌اند و فرماندهان ایستگاه‌ها برای این مأموریت از بهترین نیروهای خود استفاده کرده بودند. احساس می‌کنم برخی با طرح این مسائل می‌خواهند داستان را به سمتی دیگر ببرند وگرنه ما در این اتفاق مشکل مالی نداشتیم.

*ولی مثلاً خود آقای طلایی با گلایه آتش‌نشانان میدان از کمبود امکانات مواجه شده.

دیشب آقای طلایی در مورد این ماجرا با من صحبت می‌کرد که مردم در شبکه‌های اجتماعی الکی علیه‌‌اش چیزهایی نوشته‌اند. مأموری آن شب اول به آقای طلایی گفته بود که «جرثقیلی که با آن کار می‌کنم مدل ۳۰ سال پیش است. کاش بودجه بیشتری برای نوسازی آنها برای ما می‌گذاشتید»؛ این صحبت او ناگهان موجی ایجاد کرده است. ولی این به آن معنا نیست که ما تجهیزات آتش‌نشانی نداریم. تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی ما در تهران هم طبق استاندارد بین‌المللی است.

* شاهدان عینی می‌گویند بعد از دو ساعت از شروع آتش‌سوزی ساختمان، فقط سه یا چهار جرثقیل آب‌پاش که به طبقه دهم ساختمان برسد وجود داشته است!

آنها آتش را مهار می‌کنند! ریزش ساختمان به مهار آتش مربوط نبوده است. بعد از مهار آتش، مأموران آتش‌نشانی به داخل ساختمان می‌روند تا آنجا را چک کنند که کسی نمانده باشد، در همان زمان سقف ساختمان پایین می‌ریزد.

*دلیل آتش‌سوزی و انفجارها چه بوده است؟

دو احتمال وجود دارد؛ یا کپسول گاز پیک‌نیکی منجر به آتش‌سوزی شده است یا تانکر گازوئیل در نزدیکی ساختمان منجر به این اتفاق شده است.

*تا این لحظه (حدود ۲۴ ساعت پس از فروریختن ساختمان) دقیقا چند نفر در زیر آوار مانده‌اند؟ اعم از آتش‌نشان و کسبه که برای برداشتن مدارک‌شان از سد پلیس گذشته و به آنجا رفته‌اند؟

نباید تعداد زیادی باشد. باید اعضای گمشده را پیدا کنیم. از مأموران ما حدود ۲۰ آتش‌نشان هنوز زیر آوار هستند.

*یعنی دقیقاً چند نفر؟

دقیقاً ۲۴ نفر.

*یکی از بحث‌های اساسی درباره اتفاقات پلاسکو سیاسی شدن ماجراست. 

بله در فضای رسانه‌ای این اتفاق افتاده؛ اما در جلسه ستاد بحران اصلاً این‌طور نبود. اصلاً چنین جوی نداشتیم. من خودم در جلسه بودم. شخص آقای جهانگیری هم به آقای قالیباف گفتند دولت در کنارتان است و گذاشتند که شهردار مسئول عملیات باشد. اصلاً فضای تقابلی نبود. هم معاون اول و هم وزیر کشور از اقدامات حمایت کردند. همه ارگان‌ها تلاش‌شان این بود که کمک کنند. منتها در بیرون عده‌ای دنبال سیاسی‌کاری و تخریب بودند. این دوستان اصلاح‌طلب…
*دوستان اصلاح‌طلب فقط؟
بله دوستان رسانه‌ای اصلاح‌طلب.

*اما خود همشهری و تیم رسانه‌ای شهرداری با تیترهایی مثل قطار شرمساری، سیاسی‌کاری کردند یا ماجرای کاریکاتوری که برای آقای هاشمی کشیدند؟

در مورد آقای هاشمی چون ایشان فوت کردند خیلی ماجرا داغ شد وگرنه اگر ایشان در قید حیات بودند، این مسئله یک انتقاد سیاسی بود. در موارد دیگر هم فکر می‌کنم کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری باشد…

*آقای قالیباف از ابتدای عملیات در محل حضور داشتند؟ می‌گفتند ایشان در سفر قم بوده‌اند و دیر رسیده‌اند. 

من خودم از ابتدای عملیات بودم و شهردار هم از همان ابتدا در آنجا حضور داشت. تا همین حالا هم پیگیر همه مسائل است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *