سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۵:۳۱ بعد از ظهر به وقت تهران

چای به صرف ۱۱ میلیارد میکرو پلاستیک!

آیا می‌دانستید با مصرف روزانه چای کیسه ای میلیون ها ذره پلاستیک وارد بدن می کنیم؟

چای به صرف 11 میلیارد میکرو پلاستیک!

چای یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی های جهان است. نوشیدن یک فنجان چای تازه دم نقش زیادی در رفع خستگی ایفا می‌کند اما متاسفانه بیشتر ما به دلیل مشغله های روزانه ترجیح می‌دهیم زمان دم کشیدن چای را صرف کار دیگری کنیم و درمواقع ضروری سریع با یک چای کیسه ای عطش چای خود را برطرف کنیم. اما آیا تا به حال به عوارض زیست محیطی و مضراتی که چای‌های کیسه‌ای برای سلامت مان دارند فکر کرده ایم؟
نتایج یک مطالعه جدید در کانادا نشان می‌دهد که یک بسته چای کیسه ای یا لیپتون بیش از ۱۱ میلیارد میکروپلاستیک را درون یک فنجان چای آزاد می کند این درحالی است که براساس شواهد نوع پلاستیک مورد استفاده در چای کیسه ای (پلی پروپیلن)
می تواند باعث افزایش احتمال ایجاد جهش های ژنتیکی و آسیب به سیستم غدد درون ریز و توانایی باروری در افراد ‌شود.
محققان همچنین دریافتند آب مورد استفاده برای چای اغلب در دمای بالای ۹۵ درجه سانتی گراد است و زمانی که دمای آب از ۴۰ درجه سانتی گراد بیشتر باشد ، خطر تجزیه پلاستیک و آزاد کردن مواد سمی آن افزایش می‌یابد. این میزان هزاران برابر بیشتر از مقادیر گزارش شده در سایر غذاهاست و می‌تواند برای سلامت انسان بیشتر از آن چه فکر کنیم‌، مضر باشد.
تولید کنندگان چای در این باره ادعا می کنند برای این‌که کیسه های چای به خوبی بسته شوند و شکل خود را در آب داغ حفظ کنند باید از پلیمر پلاستیک استفاده شود و علاوه برآن استفاده از مواد غیرپلاستیکی برای تهیه کیسه چای بسیار گران است. محققان در نهایت طی تحقیقات متعدد روی انواع برندهای تولید کننده چای کیسه‌ای نتیجه گرفتند که گرچه این یافته ها نگران کننده هستند اما باید پژوهش های بیشتری انجام گیرد تا آثار مزمن پلاستیک بر بدن انسان بیشترآشکار شود.
منبع: medicalnews،independent

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *