پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۲ بعد از ظهر به وقت تهران

پستانک کودکتان را بمکید!

مجله انلاین دوستان : یک گروه دانشگاهی ادعا می‌کنند مادرهایی که می‌خواهند فرزندان سالم تری داشته باشند، باید پستانک کودکان خود را بمکند، بگذارند بچه‌ها، غذاهای ریخته شده روی کف اتاق را بخورند و حیوانات خانگی داشته باشند.

www.dustaan.com-پستانک-های-کودکتان-را-بمکید!به گزارش دیلی تلگراف، متخصصان دانشگاه کمبریج و یونیورسیتی کالج لندن می گویند که باکتری‌های مفید سیستم ایمنی بدن را تمیز نگه می‌دارد و تمیز بودن بیش از حد، باکتری‌های مفید را هم خواهد کشت.

آنها همچنین به راهپیمایی‌های مداوم در طبیعت، گشت زدن در مزارع و بوسیدن مکرر افراد خانواده (البته در حال حاضر به خاطر ویروس کرونای مرس بهتر است از این کار خودداری کنید) و ورزش کردن در پارک به جای باشگاه توصیه می‌کنند تا باکتری‌های مفید بدن به این ترتیب افزایش یابد.

به گفته پروفسور گراهام روک، بچه‌هایی که مادرهای آنها، پستانک هایشان را برای تمیز کردن می‌مکند، یک سوم کمتر از کودکانی که مادرانشان هر بار پستانک را می‌شویند، به اگزما و آسم دچار می شوند.

او می‌گوید: «اگر والدین پستانک را استرلیزه کنند و یا یک پستانک تمیز دیگر را جایگزین آن کنند، فرزندان آنها شانس بالاتری برای ابتلا به اگزما و اسم را خواهند داشت. اما اگر شما آن دسته از والدینی هستید که پستانک را می‌مکید تا تمیز شود، و سپس آن را در دهان بچه می‌گذارید، این کار در واقع می‌تواند از بیماری‌های حساسیتی جلوگیری کند. این کار سبب رشد بهتر باکتری‌های مفید در دهان و شکم آنها می‌شود و از آنها در برابر بیماری‌ها محافظت خواهد کرد. ما به میکروارگانیسم‌هایی از خانواده و محیط طبیعی نیاز داریم و آنها را از تولد، شیر مادر و بوسیدن بدست می‌آوریم».

پروفسور روک می‌گوید که افزایش آنتی‌بیوتیک‌ها، بخش سزارین در زایشگاه، تغذیه کودکان با شیشه پستانک، غذای فرآوری شده و رژیم‌های یکنواخت، همگی می‌تواند منجر به از دست دادن باکتری‌های سالم شود.

آماری که در این هفته منتشر شده‌اند نشان می‌دهند تعداد افرادی که به خاطر واکنش‌های حساسیتی در بیمارستان‌های انگلستان پذیرش شده‌اند، تنها در ۱۲ ماه اخیر، خیزشی ۸ درصدی داشته است.

مرکز اطلاعات سازمان خدمات بهداشتی و اجتماعی انگلیس، اعلام کرده که در سال مالی ۲۰۱۲/۲۰۱۳، ۲۰۳۲۰ نفر به این دلیل در بیمارستان‌ها پذیرش شده‌اند، در حالی که آمار مربوطه سال قبل از آن ۱۸۸۶۰ نفر بوده است. از این تعداد، ۵۰۶۸ نفر مبتلا به آسم و ۴۰۵۲ نفر مبتلا به واکنش‌های آنافیلاکسی (که در آن تورم و انسداد گلو اتفاق می‌افتد) شده‌اندٱ و ۳۳۶۱ نفر نیز به ورم غشاء بینی مبتلا شده‌اند.

این امار بیان‌گر این نیست که چه عواملی سبب این واکنش‌ها شده‌اند، اما معمول‌ترین الرژی‌ها، حساسیت به غذاها (همانند بادام زمینی، شیرو تخم مرغ )، داروها و نیش حشرات هستند.

باکتری‌ها ۹۰ درصد از بدن انسان را پوشش می‌دهند و مسئول تعداد بسیار زیادی از عملکردها در بدن همانند هضم و رشد مغزی هستند؛ و حتی می‌توانند روی خلق و خوی انسان نیز تاثیر بگذراند.

کودکی کثیف سالمندان امروز
پروفسور روک می گوید این درست نیست که بگوییم افراد پیرتر واکنش‌‌های حساسیتی کمتری دارند، بلکه دلیل ان این است که آنها در دوران بچگی با میکروب‌های بیشتری سروکار داشته‌اند.

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد افراد پیرتری که انواع مختلفی از باکتری‌ها را در شکم خود دارند، سالم‌تر بوده و کمتر راهی بیمارستان می‌شوند.

دکتر مارک ولدهوئن از انستیتیو باراهام دانشگاه کمبریج می‌گوید: «آیا ما بیش از حد تمیز هستیم؟ اگر از من یپرسند، خواهم گفت بله. تحقیقات نشان داده‌اند که پوکی استخوان هم با کاهش باکتری در ارتباط است».

پروفسور روک می‌گوید که تغییرات ساده‌ای همانند گذراندن وقت بیشتر در بیرون از خانه و در محیط طبیعی و به خصوص در کنار حیوانات می‌تواند به بازیابی تعادل در سیستم ایمنی کمک کند.

او می‌افزاید: «داشتن حیوانات خانگی به طور قطع می تواند در برابر اختلالات حساسیتی مفید باشد و باعث آوردن تنوع میکروبیوتیک در خانه می‌شود. بودن در مزرعه‌ها و قرار گرفتن در معرض گاو و گوسفندها بسیار خوب است. ورزش کردن در پارک‌ها به جای باشگاه بسیار خوب است».

اما او هشدار داد که نباید از مکمل‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کرد. او می‌گوید: «سیستم ایمنی بدن چیز خطرناکی است و مشکل دنیای غرب این است که سیستم‌های ما دوست دارند همه چیز را نابود کنند. چیزی که اصلا لازم نداریم تقویت سیستم ایمنی است. در خیلی از موارد، سیستم ایمنی ما به جنون رسیده و می‌خواهد همه چیز را نابود کند. نباید فقط به این دلیل که در معرض موی گربه یا گرده افشانی قرار گرفته‌اید، از تب بسوزید».

ولی پروفسور روک می‌گوید که اقدامات بهداشتی همچون شستن دست‌ها، هنوز مهم است: «این کاملا غلط است که بگوییم کثیف بودن دائمی برای سلامتی مفید است و مانع از ابتلای ما به حساسیت می‌شود. تنها نتیجه چنین کاری مریض شدن است. بهداشت فردی شما را از چیزهای بد حفاظت می‌کند. بیماری‌های دوران کودکی جلوی حساسیت را نمی‌گیرند. فقط آنها را بدتر می‌کنند. لپ کلام این که بهداشت فردی را باید بیشتر از قبل رعایت کنیم، ولی در یک مسیر هدایت شده».

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *