پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۲ بعد از ظهر به وقت تهران

پزشک مرد بهتر است یا زن؟

پزشک مرد بهتر است یا زن؟ شما به کدام یک اعتماد بیشتری دارید؟ از مراجعه به کدام یک نتایج بهتری دریافت کردید؟

download-2

پزشک زن یا مرد؟ شما به کدام یک اعتماد بیشتری دارید؟ از مراجعه به کدام یک از این افراد نتیجه بهتری گرفتید؟ فکر می کنید میان پزشک زن و مرد تفاوتی وجود دارد؟

به گزارش شفقنا، تصور بسیاری از ما این است که اغلب افراد در پاسخ به چنین سؤالی پزشک مرد را انتخاب می کنند. این در حالی است که نتایج به دست آمده از آخرین تحقیقات انجام شده نشان می دهد: بیمارانی که به دست پزشکان زن درمان شده اند رضایت بیشتری از این فرایند داشته اند.

محققان دانشگاه هاروارد، شرایط یک و نیم میلیون بیمار را طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ مورد مطالعه قرار داده اند. اطلاعات به دست آمده حکایت از آن دارد که مرگ میان بیمارانی که پزشک زن داشته اند کمتر بوده است. علاوه بر این، احتمال مراجعه و بستری شدن دوباره این گروه از بیماران در بیمارستان کمتر از دیگران است.

همین داده ها به ما می گویند: اگر پزشکان مرد دقت و کیفیت زنان را برای درمان بیمارنشان به کار می گرفتند، ۳۲ هزار بیمار از دنیا نمی رفتند. چنین پدیده ای تا حد زیادی نشأت گرفته از پایبندی زنان به اصول پزشکی، رعایت دقیق تمامی قواعد علمی، توصیه اکید به پیشگری و احساس تعهد بیشتر نسبت به بیماران است. علاوه بر این، اغلب پزشکان زن ارتباط بهتری با بیمار خود بر قرار می کنند و درک بهتری از احساسات او دارند.

اگرچه نمی توان با قطعیت از تأثیر جنسیت بر فرایند درمان صحبت کرد؛ ولی با اتکا به بسیاری از پزوهش های انجام گرفته می توان از تفاوت میان پزشکان زن و مرد گفت. تفاوت هایی که ممکن است تنها ناشی از جنسیت نباشد و درک این امر نیازمند مطالعات گسترده تری است که به ابعادی جدید از این پدیده توجه کنند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *