جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۰ قبل از ظهر به وقت تهران

پروازی که هیچگاه به مقصد نرسید +عکس

پرواز در پرواز، یادی از پرواز ۶۵۵ ایران ایر که هیچگاه به مقصد نرسید.  دوازده تیرماه یادآور یکی از تلخ‌ترین خاطرات مردم ایران و درعین حال یکی از آشکارترین موارد نقض حقوق بشر از سوی دولت آمریکا است.

پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ ایر با شناسه «IR655» از تهران به مقصد دوبی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ (۳ ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی) پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی در حرکت بود که با شلیک دو موشک هدایت شونده از ناو یو اس‌ اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در ارتفاع ۱۲ هزار پایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند، به شهادت رسیدند .

در این حادثه هواپیمای ایرانی فرودگاه بندرعباس را به مقصد دبی از طریق کریدور هوایی A-5a ترک نمود و مقرر شد تا سطح پرواز را به ۱۴۰۰۰ پا برساند.درست در دقایق اوج‌گیری هواپیما، ناو هواپیمابر وینسنس با شلیک ۲ فروند موشک، هواپیمای ایرانی را هدف قرار داد.

این در حالی بود که هیچ‌ کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند؛ حتی ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت ، وبه درجه بالاتر ارتقا یافت.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *