پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۳ بعد از ظهر به وقت تهران

فوت‌ و فن کامل پخت قرمه سبزی در خانه

راز و رمز و فوت و فن کوزه گری خورش های خوشمزه و خورش قرمه سبزی معمولا در استفاده از پیاز داغ خلالی عسلی , ترد و خوشرنگ فراوان و ریختن آب کم و جا انداختن خورش است .

فوت‌ و فن کامل پخت قرمه سبزی در خانه

هیچ وقت به جای لیمو امانی از آبلیمو استفاده نکنید چون خورش شما بیش از حد ترش می شود.
اگر از تره بیش از اندازه استفاده کنید طعم خورش تند می‌شود.

اگر از شنبلیله اضافی استفاده شود، طعم خورش تلخ خواهد شد.
در صورت تمایل به جای لوبیاقرمز از لوبیاچیتی برای لعاب بیشتر خورش می‌توانید استفاده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید از مقدار کمی گشنیز یا اسفناج برای لعاب بیشتر خورش استفاده کنید.

باتوجه به اینکه گوشت غذا و سبزی قورمه به صورت جداگانه سرخ می‌شوند، بهتر است در صورت امکان از مقدار کمی روغن استفاده کنید تا غذا بیش از اندازه چرب نشود.
بهتر است لوبیای قورمه‌سبزی را از شب قبل خیس کنید و قبل از اضافه کردن به خورش ۲۰دقیقه آن را در آب جوشانده و سپس به خورش اضافه کنید. اگر معده حساسی دارید و نفخ می‌کنید، از لوبیای چشم‌ بلبلی استفاده کنید.
مدت زمان سرخ کردن سبزی قورمه‌سبزی روی شعله متوسط حدود ۱۵ دقیقه است تا زمانی که رنگ آن عوض شده و عطر شنبلیله آزاد شود. برای استفاده کمتر از روغن از تابه نچسب استفاده کنید و در طول مدت سرخ کردن، سبزی را ۲ یا ۳بار بیشتر هم نزنید، زیرا زیر و رو کردن بیش از اندازه حرارت روغن را پایین می‌آورد و روغن بیشتری جذب سبزی می‌‌شود.

اگر سبزی سرخ کرده برای سلامت‌تان مناسب نیست، ۲راه پیش‌رو دارید یا از روش طبخی که در بعضی مناطق آذربایجان استفاده می‌شود استفاده کنید، یعنی شنبلیله را حذف کرده و سبزی را بدون سرخ کردن به خورش اضافه کنید، یا نیمی از سبزی را سرخ کرده و با نیم دیگر مخلوط کرده و در غذا بریزید.

از علائم یک خورش جاافتاده روغنی است که روی خورش می‌ایستد،‌ اگر هنگام سرو غذا، همه مواد پخته، اما خوب جا نیفتاده بود یا به اصطلاح آب و دان سوا بود، ۱۰دقیقه قبل از کشیدن خورش، ۴-۳ قالب کوچک یخ به خورش اضافه کنید. این کار تمام روغن خورش را جذب کرده و روی آن می‌آورد و درنتیجه غذا کاملا جا افتاده به نظر می‌رسد.

برای تهیه یک قورمه‌سبزی جاافتاده، به شعله کم و زمان طولانی احتیاج دارید. به همین دلیل در قدیم این خورش را مانند آبگوشت از صبح زود بار می‌گذاشتند تا مواد آن کاملا پخته، آب آن کشیده و طعم‌ها با هم مخلوط شوند.

اگر مشکل چربی و فشارخون ندارید، برای تهیه قورمه‌سبزی، گوشت سردست انتخاب کرده و همراه آن دنبالچه گوسفندی، تکه‌ای دنده و قلم اضافه کنید تا طعم خورش بهتر و لذیذتر شود. در این صورت مقدار روغن غذا را در صورت امکان کم کنید.

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

یک دیدگاه

  1. چه خوب توضیح دادید??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *