شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۷ قبل از ظهر به وقت تهران

وین؛ سخت و چالشی

ایران از دستیابی به اورانیوم «تا ۶۰ درصد غنی شده» خبر داد
وین؛ سخت و چالشی

همزمان با دستاورد مهم  هسته ای در تهران و تهیه اولین محصول اورانیوم ۶۰درصد غنی شده در نطنز ظرف ۳۶ ساعت، در وین نیز دیپلمات های ایرانی در یک نبرد دیپلماتیک مشغول چانه زنی با ۱+۴ برای حاکم کردن حرف منطقی کشورمان برای برداشتن همه تحریم ها توسط آمریکا، راستی آزمایی و سپس انجام تعهدات از سوی ایران هستند . پنج شنبه در حالی دور جدید مذاکرات -که به قول عراقچی رئیس هیئت ایرانی چالشی برگزار شد -به پایان رسید که طرف ها قبول کردند تا نشست های کارشناسی با موضوعات هسته ای و رفع تحریم ها برگزار شود و هیئت های معاونان نیز در وین بمانند تا نتیجه این نشست ها را بررسی کنند . به نظر  می رسد با تاکید رهبر انقلاب مبنی بر فرسایشی نشدن مذاکرات ، سرعت مذاکرات بالا رفته و فعالیت ها برای یافتن راهی مناسب که بن بست موجود را پایان دهد افزایش یافته است. محمد جواد ظریف هم بار دیگر تاکید کرد هرگز موافق مذاکره برای مذاکره نیستیم.ابتدا روز پنج شنبه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین پیش از نشست کمیسیون مشترک برجام در اظهاراتی گفت: بارها گفتیم ما به هیچ وجه دنبال مذاکرات فرسایشی و مذاکراتی که فقط زمانبر و هدفش مذاکره برای مذاکره باشد، نیستیم. این را امروز به روشنی خواهیم گفت و در همین مسیر هم حرکت خواهیم کرد. اگر مذاکرات به سمت سازنده ای که انتظار داریم پیش برود طبیعتا ادامه می یابد وگرنه متوقف خواهد شد.پس از آن نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل وزارت خارجه های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و نماینده اتحادیه اروپا در گرند هتل شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد و پس از دو ساعت پایان یافت و قرار شد نشست‌های دو گروه کارشناسی که از هفته گذشته به طور موازی به منظور رایزنی‌های فنی در دو حوزه رفع تحریم و مسائل هسته‌ای آغاز به کار کرده اند، ادامه یابد و نتایج نشست ها به کمیسیون مشترک اعلام ‌شود.

عراقچی: نشست وین بسیار جدی و چالشی بود
عراقچی در گفت وگویی بعد از نشست گفت: جلسه بسیار جدی و حتی چالشی بود. تحولاتی که بین این جلسه و جلسه قبل داشتیم از جمله حادثه نطنز و … فضای جلسه را به شدت چالشی کرده بود و بحث ها از هر دو طرف خیلی جدی و متاثر از اتفاقات این مدت بود.وی درباره این که آیا دو طرف توانستند لیست ها را آماده کنند و موارد اختلافی چیست؟ گفت: لیست ها در حال آماده شدن است و موضع ما این است که همه تحریم ها باید برداشته شود و فهرستی که تهیه می شود کامل و شامل باشد. قرار است گروه های کاری کار خودشان را جدی تر جلو ببرند. همه کشورها از جمله سه کشور اروپایی این توافق را دارند که در مرحله ای هستیم که دیگر نیازی به بحث های کلی وجود ندارد و باید وارد کار شد و لیست ها را تهیه و نهایی کرد و بعد درباره اختلافات صحبت کرد تا لیست نهایی تهیه شود. وقتی این قطعی شد مرحله بعدی آن است که راستی آزمایی را تعیین کنیم که آن هم بحث و مذاکرات خودش را دارد .عراقچی درباره نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: گروه های کاری کارشان را الان شروع می کنند و هر زمان لازم باشد نشست کمیسیون مشترک برگزار شود که کمکی به کار کارگروه ها باشد و بخواهد گزارش های آن ها را بشنود و راهگشایی کند ما این کار را انجام می دهیم. همه در وین حضور دارند و در صورت اقتضا جلسه را تشکیل خواهیم داد. وی گفت که هنوز زمانی برای نشست بعدی کمیسیون مشترک مشخص نشده است.با این حال،یک دیپلمات اروپایی به الجزیره گفت که مذاکرات وین به مرحله تصمیم گیری نهایی در تهران و واشنگتن رسیده است.محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز با بیان این که زمان و مدت مذاکره را تنها منافع ملی تعیین می‌کند، تصریح کرد: توصیه رهبری به امتناع از «مذاکرات فرساینده» همواره چراغ راه ما بوده است. «مذاکره برای مذاکره» را تجربه‌ای ناموفق می‌دانستیم و تنها برای دستیابی به اهدف ملی مذاکره کرده‌ایم. همان طور که در چهار سال گذشته، مذاکره‌‌ منتهی به گرفتن عکس یادگاری را نپذیرفتیم، امروز نیز از مذاکره برای مذاکره، با جدیت امتناع خواهیم کرد.ظریف همچنین در یادداشت اینستاگرامی نوشت: از مخالفان می‌خواهم که آرزوی فرسایندگی مذاکرات، تعویق گره‌گشایی از تحریم و تأخیر در احیای برجام را کنار بگذارند.
 صالحی: بامداد جمعه غنی سازی ۶۰درصد  حاصل شد
اما بهترین خبر روز گذشته را علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در تهران داد و با تایید غنی سازی ۶۰ درصد در تاسیسات غنی سازی نطنز و این که غنی سازی با قوت در این تاسیسات جلو می رود، گفت: محصول ۶۰ درصدی که الان می گیریم حدود ۹ گرم در ساعت است.وی افزود:اقدام بزرگی انجام شده و با آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی همواره در تماس هستیم؛ ما در چارچوب قانون اقدام راهبردی عمل کردیم و سیر ‌تحولات فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب قانون را به استحضار ایشان می‌رسانیم.صالحی افزود: امروز (جمعه) نزدیک سحر به اطلاع ایشان این دستاورد بزرگ را رساندم و ایشان هم اعلام کردند. از وی و رئیس کمیسیون امنیت ملی  قدردانی می‌کنم که به لحاظ مسائل مالی و دیگر موارد کمک می‌کنند که قانون مجلس را به پیش ببریم.صالحی گفت : چهارشنبه دستور راه اندازی ۶۰ درصد را دادیم و ۴۰ دقیقه بامداد جمعه محصول ۶۰ درصد را گرفتیم. محصولی که الان می گیریم حدود ۹ گرم در ساعت است. دارند روی چیدمان زنجیره ها کار می کنند که تولید ۶۰ درصد ما کمتر می شود و ممکن است به ۵ تا ۶ گرم برسد. اما با این دو زنجیره همزمان ۲۰ درصد هم تولید می کنیم. وی افزود: هم ۶۰ درصد تولید می کنیم و با یک تزریق همزمان هم ۲۰ درصد تولید می کنیم که ظرف یکی دو روز آینده بهینه سازی ها به پایان می رسد. رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: الان هر غنایی را اراده کنیم، امکان پذیر است و لحظه ای قادر به این کار هستیم. وی همچنین تصریح کرد که بعد از خرابکاری نطنز هیچ آلودگی در آن محل نیست و افزود: اگر آلودگی بود نمی گذاشتیم عزیزانمان در آن محیط کار کنند و اگر آلودگی بود بازرسان از محل بازرسی نمی کردند. هیچ لحظه ای غنی سازی در نطنز قطع نشد و غنی سازی با قوت  ادامه می یابد. در یکی از سالن ها ما مشکل پیدا کردیم، ولی سالن های متعددی داریم و غنی سازی با قوت همچنان جلو می رود. رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ۶۰درصد کاربردهای متفاوتی دارد و یکی از کاربردهای آن برای تولید رادیودارو است و ما با ۲۰ درصد هم می توانیم چنین کاری را انجام دهیم. وقتی غنا بالا می رود راندمان ما بالا می رود و میزان مولیبدن بیشتر می شود و زمان تولید کوتاه تر می شود.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *