جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۶ قبل از ظهر به وقت تهران

وضعیت اسفناک آوارگان مسلمان میانماری

 یک مقام بلند پایه بنگلادشی ، سفیر میانمار را به دلیل خشونت نظامیان این کشور که منجر به آواره شدن هزاران مسلمان “روهینگیا” میانماری از روستاها و شهرهای مرزی این کشور شده است احضار کرد.

نگرانی از وضعیت هولناک آوارگان میانماری

مقامات بنگلادشی می گویند که این خشونت ها و کشتار های وحشیانه “پیامدهایی هولناکی” برای این کشور و برای پناهندگان میانماری داشته است.

تعداد بسیار زیادی از آوارگان وارد خاک بنگلادش شده‌، اما شماری نیزبه زور باز گردانده شده‌اند.

وزارت امور خارجه بنگلادش با انتشار بیانیه‌ای از دولت میانمار خواسته است تا حریم مرزی این کشور را محترم شمرده و جلوی ورود پناهندگان میانماری را بگیرد.

حدود یک میلیون مسلمان روهینگیا در شهر راخین میانمار زندگی می کنند، اما اکثریت بودایی ساکن این ایالت آنها را “مهاجران غیرقانونی” خوانده و مدعی شده اند که انها از بنگلادش آمده‌اند.

این گروه از مسلمانان چند نسل است که در میانمار زندگی می کنند، اما دولت میانمار برای آنها حق شهروندی قائل نیست.

میانمار ماه گذشته میلادی و پس از آنکه چند مأمور پلیس این کشور در یک گذرگاه مرزی کشته شدند، عملیات گسترده‌ای را در این منطقه آغاز کرده است. انان گروهی از شبه نظامیان روهینگیایی را مسئول این ماجرا می دانند.

سازمان دیده بان حقوق بشر اوایل هفته جاری با انتشار چند تصویر ماهواره ای عنوان کرده است که در شش هفته اخیر در روستاهای محل سکونت مسلمانان روهینگیا، صدها خانه نابود شده است.

دولت میانمار دست داشتن در تخریب این خانه‌ها را تکذیب کرده و گفته است که ساکنان، خانه‌های خود را آتش زده‌اند تا توجه افکار عمومی جهان را جلب کنند.

بعضی از آوارگانی که موفق شده اند خود را به بنگلادش برسانند، می گویند که به زن‌ ها و دختران تجاوز شده، مردها کشته شده‌ و خانه‌ هایشان را به آتش کشیده اند.

دولت میانمار اجازه سفر خبرنگاران یا امدادرسانان بین المللی را به این منطقه نمی دهد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *