پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۳ قبل از ظهر به وقت تهران

وزیر جهاد کشاورزی: از حمایت از تولیدات داخلی تا خودکفایی در گندم و شکر

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر، ظرفیت های فراوانی در بخش کشاورزی برای توسعه تولید، اشتغال و ارزآوری وجود دارد که توسعه هر یک در رشد اشتغالزایی تاثیرگذار است.

محصولات تولید شده در بخش کشاورزی نیاز همه مردم است؛ پس حمایت از این بخش ارتباط تنگاتنگی با حمایت از کالای ساخت داخل دارد.

تولیدکنندگان داخلی باید تولید کالای با کیفیت را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند.

این اقدام شکوفایی را برای واحدهای تولیدی به ارمغان می آورد و بستری برای آبادانی هر چه بیشتر کشور است.

کمیت و کیفیت مناسب تولیدات بخش کشاورزی در کشور موجب شده که ایران در زمره کشورهایی قرار گیرد که از ضریب امنیت غذایی بالای در جهان برخوردار هستند.

تولیدکنندگان در بخش کشاورزی نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارند که با توسعه سرمایه گذاری باید تولیدات در این بخش را ارتقا داد.

کشاورزی ایران در تولید ۲۱ محصول میوه، صیفی و سبزی سرآمد بوده و جز ۱۰ کشور برتر تولیدکننده محصول در جهان محسوب می شود.

از چنین ظرفیتی نباید غافل بود و باید با سرمایه گذاری برای توسعه و بهبود بخش از طریق افزایش بهره وری، مزیت های جهانی محصولات کشاورزی را هرچه بیشتر ارتقا داد.

وزارت جهاد کشاورزی تاکنون اقدامات خوبی در زمینه خودکفایی تولید محصولات اساسی با در نظر گرفتن راهبردهایی همچون استفاده از فناوری های نوین انجام داده است.

در حال حاضر، ذخایر محصولات اساسی مثل برنج و گوشت در شرایط مطلوبی است.

تامین کالاهای اساسی با قیمت مناسب، در اولویت برنامه های دولت و وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

در گروه کالاهای اساسی مصرفی مانند روغن و برنج و در گروه کالاها و نهاده های تولید در بخش دام و طیور مانند کنجاله سویا و ذرت که غیرمستقیم در تولید کالاهای اساسی نقش دارند، ارزان ترین ارز دولتی برای واردات است که اختصاص یافته است

۳۰۰ هزار تن برنج در انبار شرکت های مباشر ذخیره سازی شده و معادل همین میزان نیز در راه واردات است.

از آنجا که کشور در تولید گندم و شکر به خوداتکایی رسیده، امسال شرایط ذخایر این دو کالای اساسی بسیار مطلوب است و نیازی به واردات نداریم. میزان ذخایر گندم در کشور ۱۰ میلیون تن است و علاوه بر این میزان خرید تضمینی گندم نیز از مرز ۸ میلیون تن عبور کرده است./پاج

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *