پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۱ بعد از ظهر به وقت تهران

واکنش عراقچی به ادعای جان کری

جان کری و بقیه مقام‌های اروپایی و آمریکایی که ادعا می‌کنند به تعهدهای خود در قالب برجام عمل کرده‌اند فراموش کرده‌اند که تعهدات آنها در برجام فقط شامل اینکه قوانین مربوط به تحریم‌ها را لغو یا متوقف کنند نمی‌شود .

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,عراقچی

سید عباس عراقچی گفت: جان کری و بقیه مقام‌های اروپایی و آمریکایی که ادعا می‌کنند به تعهدهای خود در قالب برجام عمل کرده‌اند فراموش کرده‌اند که تعهدات آنها در برجام فقط شامل اینکه قوانین مربوط به تحریم‌ها را لغو یا متوقف کنند نمی‌شود .

معاون وزیر خارجه با بیان این که سخنانی که از  جان‌کری نقل شده است ادعایی کاملا غلط و نابه‌جا است، ادامه داد: البته که اقدامات این چنینی صورت گرفته است اما این کشورها در برجام تعهدات دیگری را هم پذیرفته‌اند  .آنها پذیرفته‌اند که دسترسی ایران به بازارهای بانکی و مالی، انرژی و فناوری و موارد مشابه را تضمین کنند. این کشورها قبول کرده‌اند از هرگونه اقدامی که در عادی‌سازی رابطه تجاری و مالی و بانکی ایران با سایرین اخلال ایجاد کند، پرهیز کنند. این کشورها متعهد شدند که هیچ‌گونه اخلالی در اجرای موفقیت‌آمیز برجام ایجاد نکند. این مسائل در زمره مواردی است که طرف‌های اروپایی و آمریکایی باید نسبت به اقدام آن گام بردارند.

 

عراقچی افزود: این کشورها باید فضا و شرایطی را ایجاد کنند که دسترسی صحیح ایران به بازارهای مالی و بانکی به‌خصوص بازارهای تجاری و اقتصادی فراهم شود. اگر در این جهت گامی برندارند در حقیقت در راستای عمل نکردن به تعهدات‌شان گام برداشته‌اند. همزمان عمل کردن به این وظایف هم نمی‌تواند تعبیر به عمل کردن به فراتر از تعهدات شود. اینکه آقای کری به اروپا سفر می‌کند و با اروپایی‌ها درخصوص اجرای برجام صحبت می‌کند از نظر ایران جزو تعهدات ایشان در برجام است.

 

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه گفت: این ادعای کاملا غیرقابل پذیرشی است که از سوی آقای کری مطرح شده است و ما از این ادعا تعجب می‌کنیم، ما در طول مذاکرات برای تمام طرف‌های درگیر کاملا مشخص کردیم که مسائل مربوط به امنیت ملی و دفاع موشکی ایران و مسائلی که مربوط به سیاست‌های منطقه‌ای ایران و اصول سیاست خارجی ایران و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران است قابل مذاکره و قابل تردید نیست. ما در مذاکرات تاکید کردیم که این مسائل هیچ ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد و سایر کشورهای ۱+۵ می‌دانند که ما با همین شرط‌ها مذاکره کردیم و با همین شرایط هم توافق کردیم و اجرای برجام هم باید با همین شرایط  باشد. اینکه الان عده‌ای بخواهند شرایط جدیدی را مطرح کنند اصلا قابل پذیرش نیست و طرف مقابل هم با علم به اینکه ایران سیاست‌های منطقه‌ای و امنیتی و دفاعی خود را تغییر نمی‌دهد و پذیرش این مساله، با ما مذاکره کردند و توافق کردند و برجام را پذیرفتند.

 

عراقچی در گفت‌وگویی با بخش خبری ساعت ۲۱ صدا و سیما ادامه داد: آیا ایران می‌تواند بگوید که به دلیل حمله آمریکا به یمن ایران به برخی تعهدات خود در برجام عمل نمی‌کند؟ آیا این مساله برای آمریکایی‌ها قابل پذیرش است؟ حتما مسائل مربوط به برجام از سایر مسائل جدا است و هیچ گونه ادعای جدیدی در این خصوص قابل پذیرش نیست و این ادعاها تنها بهانه‌گیری‌هایی برای شانه خالی کردن از تعهدات داده شده در سایه برجام است.

 

رییس ستاد پیگیری برجام افزود: ما پیش‌بینی می‌کردیم که با بدعهدی‌هایی و بدحسابی‌هایی از سوی طرف مقابل روبه‌رو شویم. حقیقت این است که  این کشورها در تاریخ تعامل خود با ایران ثابت کردند که با حُسن نیت رفتار نمی‌کنند و ما این مساله را هم در مذاکرات و هم در روند اجرای برجام مدنظر قرار دادیم. مسلما باید این کشورها را به انجام وظایف خود در برجام وادار کنیم و این همین کاری است که در حال حاضر ما انجام می‌دهیم و شاهد هستیم که آنها نیز گام به گام در اجرای تعهدات خود جلوتر می‌آیند و قدم‌های بیشتری برمی‌دارند .  به عنوان نمونه وزارت خزانه‌داری آمریکا اخیرا پرسش و پاسخ‌های مربوط به نحوه تجارت با ایران را اصلاح  کرد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *