پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۶ بعد از ظهر به وقت تهران

واکنش تند جان کری به اظهارات دونالد ترامپ

جان کری وزیر سابق وزارت خارجه آمریکا که در زمان اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، مذاکره کننده توافق هسته ای با ایران بود، به اظهارات ضد ایرانی ترامپ، واکنش تندی نشان داده است.

 

 

واکنش تند جان کری به اظهارات دونالد ترامپ

جان کری وزیر سابق وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما در حساب توئیتر خود واکنش تندی به اظهارات ضد ایرانی ترامپ نشان داد و گفت که ترامپ تصمیم خطرناکی گرفته است.

کری در صفحه شخصی توئیتر خود با انتشار تصویری از مقاله خود نوتشت: تصمیم امروز رئیس جمهور ترامپ خطرناک است. او در حال ایجاد یک بحران بین المللی است. این بحران منافع ملی آمریکا و نزدیک ترین متحدانمان را به خطر می اندازد.

وی ابراز امیدواری کرد که «سایر ۶ امضا کننده توافق به دنیا ثابت کنند که رفتار مسئولانه چیست و به این توافق پایبند باشند.»

وزیر امور خارجه دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا یادآور شد: ایران به اهداف توافق هسته ای پایبند بوده است و تا زمانی که آنها این کار را انجام می دهند ما و متحدانمان تا ابد ایمن خواهیم بود.

کری هشدار داد: دلایل رئیس جمهوری هر چه که باشد، واقعیت این است که رئیس جمهوری با متزلزل کردن این توافق دست ما را ضعیف می کند و ما را از متحدانمان بیگانه می کند.

وی در هشداری دیگر اظهار داشت که ترامپ با این اقدامات «حل مساله کره شمالی را دشوارتر می کند و خطر حرکت ما به سوی مناقشه نظامی را افزایش می دهد.»

کری که مذاکرات هسته ای حضور داشت، به کنگره آمریکا توصیه کرد که برجام را حفظ کند. وی افزود: کنگره مسئولیت خطیری دارد. آنها باید همه تلاش برای نابودی توافق را رد کنند زیرا گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار پایبندی ایران را ثابت کرده است و رئیس جمهوری سندی در رد آنها ارائه نکرده است.

کری درباره هر گونه تلاشی برای مذاکره دوباره در خصوص برجام هشدار داد و گفت: رای گیری برای مذاکره مجدد و یکجانبه نه تنها توسط ایران رد خواهد شد بلکه بلافاصله شکافی میان آمریکا و شرکای ما در مذاکرات ایجاد خواهد کرد.

کری تبعات خلف وعده آمریکا به تعهداتش را در قبال برجام متذکر شد و گفت: در حالی که ایران به توافق پایبند است اگر آن را لغو کنید پایبندی کشورمان به قول هایش را زیر سوال می برید و دستیابی به توافق در زمینه های چالش های فوری بین المللی را بی نهایت دشوارتر می کنید. این نسخه ای برای آمریکای منزوی و آمریکای تنها است.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا با بیان اینکه «رئیس جمهوری آب های مذاکره را گل آلود کرده است» تاکید کرد: اکنون کنگره فرصتی به دست آورده تا فرد بالغ این عرصه باشد و در جهت منفعت امنیت ملی آمریکا عمل کند. کشورمان و دنیا واقعا در حال نظاره است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *