پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۰ بعد از ظهر به وقت تهران

همتی: در نرخ بازار ثانویه ارز دخالتی‌ نداریم

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در شبکه ۲ سیما:  بازار ثانویه باید باز و عمیق شود. شرایط اقتصادی ما خوب است ولی تصمیمات غلط برای ما مشکل ایجاد کرده است.

http://static3.mojnews.com/thumbnail/ywkp0sbnfGjP/vCgP0qziqlu7mxZapfED8PimcOEq-TdG8OTqZ9FP4qrSTLQyPg_0z4ASZfMll47tmlZy5b4kpFjp1XkSIz4bCYFqRDmw-xVO6MSPclNa43iyzIETYCka0g,,/%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3+%D8%A8%DB%8C%D9%85%D9%87+%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2%DB%8C.jpg

کالاهای اساسی و دارو با ارز دولتی تامین خواهد شد. وزارت صمت، بهداشت و درمان و کشاورزی موظف شدند کالاهای گروه اول را معرفی کنند. این بازار نیست. بلکه تا پایان فروردین ۹۸ نرخ ارز این کالاها ۴۲۰۰ تومان خواهد بود. زنجیره تامین و توزیع هم به طور دقیق توسط آن وزارتخانه ها رصد خواهد شد و وزرا تضمین کرده اند که نرخ ها در این قسمت بالا نرود. رئیس جمهور گفتنه اند روزانه نرخ این کالاها را رصد می کند.

بازار دوم عمق زیادی خواهد داشت. در دور قبل ۲۰ درصد صادرات در این بازار بود که کلا ۴۰۰ میلیون دلار در این بازار آمد! غیر از کالاهای اساسی و ضروری همه کالاها در این بازار خواهد آمد. کلیه مواد اولیه و … در این بازار خواهد آمد. پتروشیمی ها، فولادی ها، فراورده های نفتی و … در این بازار خواهد آمد.

در نرخ دخالتی نخواهیم کرد. ولی این بازار را بصورت شناور مدیریت خواهیم کرد.

راجع به نرخ هیچ صحبتی نخواهم کرد. نرخ را بازار می داند و هیچ گاه راجع به نرخ هیچ صحبتی از من نخواهید شنید.

سیاست من اضافه کردن ذخایر بانک مرکزی است.

گروه ۲ و ۳ نخواهیم داشت. یا کالا اساسی و ضروری است یا غیر اساسی. هر کالای غیر اساسی باید از طریق بازار ارزش را تامین کند.

الان ۴۲۰۰ دست تولیدکننده نمی رسید و واسطه ها رانت و فساد را دریافت می کردند. افزایش هزینه های تولیدکننده اتفاق افتاده است. پس باید از مصرق کننده حمایت کرد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *