پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۳ بعد از ظهر به وقت تهران

هر فرد ایرانی چقدر در بانک پول دارد؟!

مجله انلاین دوستان : ایرانیان بیش از ۴۴۵ هزار میلیارد تومان سپرده بانکی دارند که سهم هر ایرانی به طور میانگین ۵.۷ میلیون تومان می‌شود.

به گزارش  خبرآنلاین، سپرده‌های بخش غیردولتی در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به ۴۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این آمار اعلام شده توسط بانک مرکزی برای بهار سال ۱۳۹۲ در حالی است که بر اساس گزارش دیگر بانک مرکزی هر خانوار ایرانی ماهانه ۶۲ هزار تومان در دخل و خرج خود کسری دارد.

هر فرد ایرانی چقدر در بانک پول دارد؟!
هر فرد ایرانی چقدر در بانک پول دارد؟!

آن طور که پیش از این بانک مرکزی گزارش داده بود در سال گذشته هر خانوار ایرانی در حالی که به صورت متوسط ماهانه یک میلیون و ۷۴۲ هزار تومان درآمد کسب می‌کند اما ۶۲ هزار تومان بیشتر یعنی یک میلیون و ۸۰۴ هزار تومان هزینه دارد.

البته این آمار بانک مرکزی با آمارهای مرکز آمار ایران کمی تفاوت دارد. چرا که براساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران هر خانوار ایرانی در دخل و خرج خود کسری ندارد. بر این اساس مرکز آمار ایران اعلام کرده است که در سال گذشته هر خانوار ایرانی ۲۴ هزار تومان بیشتر از هزینه‌های خود درآمد داشته است. چرا که میزان هزینه هر خانوار ماهانه یک میلیون و ۳۶۹ هزار تومان و میزان درآمد ماهانه هر خانوار یک میلیون و ۳۹۳ هزار تومان بوده است.

با وجود این اختلاف در آمارهای مرکز آمار ایران در خوشبینانه‌ترین حالت اگر آمارهای مرکز آمار ایران را هم که مبنا قرار دهیم هر خانوار ایرانی تنها می‌تواند ۲۴ هزار تومان پس‌انداز کند که ممکن است این پس‌انداز به شکل‌های مختلف از جمله خرید طلا یا سپرده‌گذاری در بانک‌ها باشد.

هر ایرانی ۵ میلیون سپرده بانکی دارد

در این شرایط که به نظر می‌رسد خانوار ایرانی چندان قدرت پس‌انداز ندارد بانک مرکزی ایران اعلام کرده است که تا پایان بهار امسال بیش از ۴۴۵ هزار میلیارد تومان توسط بخش‌های غیردولتی در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی سپرده‌گذاری شده است. با توجه به جمعیت ۷۷ میلیون نفری ایران به نظر می‌رسد به صورت میانگین هر ایرانی بیش از ۵.۷ میلیون تومان در بانک‌ها سپرده دارد.

مقایسه این رقم با مقاطع زمانی گذشته نیز نشان می‌دهد که همواره این میزان روند صعودی داشته است. بر این اساس در سال گذشته میزان سپرده‌های بخش غیردولتی در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی بیش از ۴۲۷ هزار میلیارد تومان بود. پیش از آن نیز در بهار سال گذشته این رقم ۳۵۳ هزار میلیارد تومان بود که در یک سال و تا بهار امسال بیش از ۹۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

در بهار سال گذشته نیز این روند نسبت به مدت مشابه سال قبل خود روندی صعودی داشت و افزایش ۷۰ هزار میلیارد تومانی را تجربه کرده بود. این میزان در بهار و اسفند ماه سال ۱۳۹۰ به ترتیب ۲۸۳ هزار میلیارد و ۳۳۰ هزار میلیارد تومان بود.

ـ جدول سپرده‌های بخش غیردولتی در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی (ارقام به هزار میلیارد تومان)

زمانخرداد ماه ۱۳۹۰اسفندماه ۱۳۹۰خردادماه ۱۳۹۱اسفندماه۱۳۹۱خردادماه۱۳۹۲
میزان سپرده‌های بخش غیردولتی۲۸۳۳۳۰۳۵۳۴۲۷۴۴۵

بیشترین سپردهها غیرجاری هستند

بررسی بیشتر آمارهای اعلامی بانک مرکزی نشان می‌دهد که از کل سپرده‌های بخش غیردولتی در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی سپرده‌های مدت‌دار بیشترین سهم را دارند. این سپرده‌های بانکی، سپرده‌هایی غیرجاری هستند که معمولا برای مدت زمانی در بانک‌ها می‌مانند و مدت ماندگاری آنها در بانک‌ها معمولا بیشتر از سپرده‌های دیداری یا جاری است. بر این اساس در بهار امسال از کل سپرده‌های غیردولتی در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی بیش از ۳۲۶ هزار میلیارد تومان معادل ۷۳ درصد از کل این سپرده‌ها مربوط به سرمایه‌گذاری مدت‌دار بوده است.

بعد از این بخش، سپرده‌های دیداری بیشترین سهم را دارند. از کل ۴۴۵ هزار میلیارد تومان سپرده‌گذاری بیش از ۷۹ هزار میلیارد تومان معادل ۱۸ درصد مربوط به سپرده‌های دیداری است. سپرده دیداری یا جاری به سپرده‌ای گفته می‌شود که بانک متهد است به محض تقاضای صاحب آن، وجه سپرده شده را بازگرداند.

به جز این دو بخش، قرض‌الحسنه نیز سهم هفت درصدی از کل این سپرده‌های غیربانکی دارد که میزان آن به بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد. بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز در بخشی است که بانک مرکزی از آن با عنوان سایر نام برده است. این بخش هم در مجموع دو درصد از کل سپرده‌های بخش غیردولتی در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی سهم دارد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *