سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۴ قبل از ظهر به وقت تهران

هر تابستان ۵۰۰۰ نفر در جاده های کشور جان می بازند

رئیس پلیس راه راهور ناجا با ارائه تحلیلی از وضعیت تصادفات و عوامل تاثیرگذار برآن، مدیریت تعطیلات، آموزش رانندگان، تقویت سامانه های هوشمند و ارائه خودروهای باکیفیت و ایمن به شهروندان را متغیرهای مهم کاهش سوانح ترافیکی دانست.

http://www.entekhab.ir/files/fa/news/1397/4/2/436523_405.jpg

به گزارش ایسنا، سردار محمد حسین حمیدی در سفر یک روزه خود به سمنان ضمن شرکت در کمیسیون امنیت راه های استان با حضور در حاشیه محور تهران-مشهد در جمع اصحاب رسانه های گروهی اظهار داشت: طرح تابستانه چند روزی است که آغاز شده و تا پایان شهریور نیز ادامه خواهد داشت و با توجه به اینکه سمنان در مرکز کشور قرار گرفته و کریدور غرب به شرق است و ترددهای بسیاری در آن انجام می شود، سمنان از استان هایی است که در اولویت کاری ما برای سرکشی، نظارت و شرکت در جلسات استانی قرار دارد و این سفر ما نیز به منظور هماهنگی بیشتر بین دستگاه های متولی امر حمل و نقل صورت گرفت.

خستگی و خواب آلودگی رانندگان، عامل مهم تصادفات در سمنان

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که اقدامات پلیس در حوزه تصادفات در استان سمنان را جویا شده بود، اظهار داشت: برنامه های پلیس راه متنوع و تاثیرگذار است، خستگی و خواب آلودگی یکی از علل مهم در وقوع سوانح در محورهای کویری استان سمنان است، به طور مثال نرخ حوادث ناشی از خستگی و خواب آلودگی در کشور حدود ۴۰ درصد است در حالی که در استان سمنان حدود ۶۰ درصد می باشد.

سردار حمیدی افزود: برای کنترل این حوادث بخشی از اقدامات مربوط به زیرساخت ها از جمله احداث استراحتگاه هاست که رانندگان را ترغیب به توقف و استراحت نماید و بخش دیگر مربوط به برنامه های فرهنگی و آموزشی است که رانندگان را آگاه کند تا قبل از سفر به اندازه کافی استراحت کنند و در طول سفر نیز توقف های لازم را انجام دهند و قسمت سوم هم نظارت وکنترل پلیس است که می تواند در حوزه معاینه فنی خودروها، نحوه رانندگی، کنترل ناوگان مسافربری و تشدید نظارت ها در راستای کاهش سوانح رانندگی اقدام کنند.

هر تابستان ۵۰۰۰ نفر در جاده های کشور جان می بازند

حمیدی با اشاره به جان باختن حدود ۵۰۰۰ نفر در جاده های کشور در تابستان سال گذشته، اظهار داشت: علی رغم اینکه در سال های اخیر تقریباً روند کاهشی خود را در حوزه تلفات جاده ای حفظ کرده ایم، ولی جان باختن ۵۰۰۰ نفر در فصل تابستان بسیار ناراحت کننده و غم انگیز است، این آمار در طول سال در جاده های برون شهری و معابر شهری نزدیک به ۱۶ هزار نفر می شود.

این مسئول ارشد ترافیکی کشور تاکید کرد: اگر بخواهیم معادله کاهش سوانح ترافیکی را به دو نیم تقسیم کنیم، ۵۰ درصد کار مربوط به اقدامات دولت و حوزه های راهداری، سازمان های امدادی و پلیس است که باید با اقدامات سخت و نرم افزاری خود ایمنی ترافیک را ارتقاء دهند، اما نیم دیگر این معادله برعهده رانندگان و همراهان آنان است. اگر بخواهیم با نگاهی تک بعدی به این موضوع بپردازیم، بدون تعارف هیچ نهاد و سازمانی به تنهایی نمی تواند اقدام موثر و پایداری را در روند کاهشی سوانح انجام دهد، ولی تلاش های همگانی و مشارکتی می توانند بسیار تاثیرگذار باشد.

مدیریت تعطیلات در کشور ضروری است

رئیس پلیس راه راهور ناجا در پاسخ به سوال خبرنگاری که موضع پلیس درباره تعطیلات کشور و تعیین تعطیلات زمستانه برای تقسیم مسافرت ها به چه صورت است، بیان داشت: یکی از تفاوت های ما با بسیاری از کشورهای توسعه یافته، سازماندهی تعطیلات رسمی است. مهم ترین تعطیلات در کشور ما که بستر مسافرت ها را فراهم می آورد در دو مقطع عید نوروز و تابستان متمرکز شده است که انبوهی از سفرها در این ایام رخ می دهد. در حالی که در این کشورها تعطیلات را در طول سال تقسیم می کنند و این روند امری ثابت نیز می باشد، در این شرایط مردم با برنامه ریزی دقیق و اصولی سفرهای خود را در طول ایام سال توزیع می کنند.

وی ادامه داد: در حالی که در کشور ما بخش قابل توجهی از مردم در بازه زمانی کوتاه مدت وارد جاده ها می شوند که این امر خود آسیب های متعددی به همراه دارد، هم گره های ترافیکی ایجاد می کند و هم حوادث را افزایش می دهد. یکی از پیشنهادهای ما در کمیسیون ایمنی راه نیز هم بوده است که در تعطیلات کشور بازنگری شود، ما نمی گوییم تعطیلات کم یا زیاد شود، نظر ما این است که نحوه توزیع تعطیلات مدیریت شود که این امر خود آثار مثبت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به همراه دارد؛ از جمله اینکه هتل ها، مهمانسراها و مراکز اقامتی و تفریحی و گردشگری می توانند با برنامه ریزی دقیق پذیرای مسافران باشند.

به گفته سردار حمیدی در شرایط کنونی به ویژه در نوروز و تابستان در برخی شهرها آنقدر تراکم و انباشت جمعیت زیاد است که خدمات افت می کند و تامین اصلی ترین نیازهای مردم از جمله آب آشامیدنی هم با مشکل مواجه می شود، در حالی که همین مراکز در بخش زیادی از ایام سال، بدون مهمان و مسافر به سر می برند، اینجاست که ضعف مدیریت تعطیلات خود را نمایان می سازد.

جاده های کشور به ۶۰۰۰ دوربین نیاز دارد

روند هوشمند سازی نظارت بر ترافیک کشور سوال دیگری بود که حمیدی در پاسخ به آن گفت: از بدیهیات جامعه ترافیکی امروز استفاده از سامانه های هوشمند و الکترونیکی است. ما هم اکنون وضعیت مناسبی در این حوزه نسبت به سال های قبل داریم. تعداد دوربین ها افزایش یافته و سامانه های هوشمند از جمله سپهتن به خوبی بر نحوه رفتار ترافیکی شهروندان نظارت می کنند. هم اکنون بخش زیادی از دوربین های کنترل جاده ای از جمله محور تهران-مشهد را تعویض و تقویت می کنیم و این در دستور کار ما بوده و همچنان از اولویت برخوردار است.

رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه توفیق ما در این زمینه بسته به اعتباری است که نهادهای حمایتی در این زمینه اختصاص می دهند، تصریح کرد: باید در این حوزه سرمایه گذاری کرد، این گونه اقدامات در مسئله تصادفات هزینه نیست، ما اگر بتوانیم با تقویت سامانه های هوشمند از سوانح ترافیکی جلوگیری کنیم، به واقع ازهزینه های گزاف درمانی، اجتماعی و اقتصادی که پس از وقوع هر سانحه تحمیل می شود، جلوگیری کرده ایم.

این مسئول انتظامی با اشاره به اجرای فاز نخست نصب دوربین های هوشمند در جاده های کشور و تقویت سامانه های الکترونیکی، تصریح کرد: در این مرحله ۲۰۰۰ دوربین در ۳۵ هزار کیلومتر از جاده های پرتردد کشور نصب که با دوربین های قبلی ۲۴۰۰ دستگاه می شود. البته نیاز کشور در حال حاضر حداقل ۶۰۰۰ دستگاه دوربین است که ما این نیازمندی را به نهادهای مرتبط اعلام کردیم. به واقع کلیه محورهای کشور با فواصل مناسب و منطقی باید مورد پوشش این سامانه ها قرار گیرد.

خودروی باکیفیت، ایمن و ارزان در اختیار مردم قرار گیرد

وضعیت ایمنی و کیفیت خودروها مسئله دیگری بود که مورد سوال خبرنگاران قرار گرفت و سردار حمیدی در پاسخ به آنها به این نکته اشاره کرد: یکی دیگر از مسائل مهم و اساسی در کاهش تصافات و تلفات ناشی از آن ایمنی خودرو است. تئوری حاضر در شرکت های خودروسازی کشورهای پیشرفته این است که تصادفات کم نمی شود، ما باید خودرویی بسازیم که در تصادفات سرنشینان آن مجروح نشوند و جان خود را از دست ندهند. آنقدر آپشن های جدید در راستای تقویت ایمنی خودرو در این کشورها زیاد شده که بعضا‍ً فانتزی و نمایشی جلوه می کند، در حالی که به واقع این شرکت ها در حوزه ایمنی کار کرده اند.

وی ادامه داد: به نظر شما خودرویی که شما را در طی مسافت ۱۰۰ کیلومتری به اندازه چندین روز کار زیاد خسته می کند با خودروی با کیفیتی که باعث خستگی راننده و سرنشینان نمی شود یا پس از خروج از جاده و وقوع سانحه با تجهیزات ایمنی مانع از ورود ضربه به سرنشینان می شود، متفاوت نیست؟

بر اساس گزارش سایت پلیس، رئیس پلیس راه راهور ناجا در پایان تاکید کرد: اگر می خواهیم اقدامی اساسی انجام دهیم باید برای خودروهای ایمن یارانه اختصاص دهیم نه اینکه عوارض اعمال کنیم و قیمت آنها را افزایش دهیم، یارانه دهیم تا این خودرو با قیمت پایین در اختیار عموم مردم قرار گیرد، نه اینکه خودروی ناایمن با قیمت پایین تر و خودروی ایمن با قیمت بالا به فروش برسد. این معادله با ایمن سازی خودروها و کاهش تلفات سوانح رانندگی سازگار نیست.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *