چهارشنبه , ۵ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۹ قبل از ظهر به وقت تهران

تصاویر: هجوم موریانه‌ ها به یک بنای تاریخی در اصفهان

هجوم موریانه های به  بنای تاریخی امامزاده احمد اصفهان موجب سستی این بنا شده و هر لحظه و ممکن است بر سر زیارت کنندگان ریزش کند.

مدت‌هاست بنای تاریخی امامزاده احمد اصفهان با موریانه‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، این هجوم به قدری بوده که اغلب بخش‌های این بنا سست شده و ممکن است هر لحظه بر سر زیارت کنندگان ریزش کند و جدای از خسارت‌های بنا خسارت‌های جانی نیز در پی داشته باشد.

خبرگزاری تسنیم: در نزدیکی چهارسو مقصود محله حسن‌آباد اصفهان بنای قدیمی امامزاده احمد قرار دارد که بنا به نوشته مورخین و محققین مقبره یکی از فرزندان امام محمدباقر(ع) است.

بنایی که مدت‌هاست اصفهانی‌ها برای عرض ارادت و زیارت به این امامزاده رفته و مدتی در این مکان خلوت کرده و به راز و نیاز و نیایش می‌پردازند، مکانی که ملجاء عبادت و معنویت است.

تمامی مکان‌های مذهبی جدای از معنوی‌بودن خود امنیت روانی خاصی در آن‌ها حاکم است و این امامزاده نیز مستثنا نبوده اما مسئله‌ای که نگران کننده است هجوم موریانه‌ها به بنای این امامزاده است که نگرانی را حتی برای زیارت‌کنندگان فراهم کرده است.

متاسفانه هجوم موریانه به این بنا به قدری بوده که جدای از خوردگی بیشتر بنا که سبب سست شدن آن شده هر روز گوشه‌های دیگر بنا را مورد هجوم خود قرار داده‌اند، در واقع کل بنا در حال حاضر دچار موریانه‌زدگی شدید است.

موریانه به این بنا رخنه کرده و نه تنها محوطه امامزاده احمد را مورد هجوم قرار داده بلکه مقبره دختر امیرکبیر نیز از گزند آن در امان نمانده و با مشاهده تصاویر می‌بینید که به این بنا و اُرُسی‌های آن نیز هجوم برده و مورد تخریب قرار داده است و به عمق فاجعه پی می‌برید.

این در حالی بوده که سال‌هاست این بنای تاریخی مورد هجوم موریانه‌ها قرار گرفته است و مسئولان مربوطه نیز راه حل جدی برای این بنا در نظر نگرفته‌اند.

اقدامات سم‌پاشی تنها مسکن بوده

محمدعلی شاه علی مسئول هیئت‌امنای امامزاده در این‌باره به تسنیم گفت: سال ۷۸ وضعیت خراب‌تر بود الان گل سر سبد امامزاده را می‌بینید. پشت بام استحکام بخشی شده و ضریح تکه پاره و سوراخ‌ و به سرقت رفته بود هزینه کردیم و آن مرمت شد، ۷ میلیون تومان هزینه آن شد؛ هم‌چنین وضعیت ارسی ناجور بود مرمت شد و ۲۵ میلیون تومان هزینه مرمت ارسی شده است.

وی با اشاره به اقداماتی که برای مبارزه با موریانه در این بنای تاریخی و مذهبی شده است بیان کرد: ۴ مرحله در مقطع‌های زمانی با کپسول‌های ضد موریانه داخل دیوارها سم‌پاشی کردیم اما این کار اساسی نیست زیرا ابتدا باید ملکه موریانه از بین برود؛ اگر کف امامزاده را ببینید مورچه‌های زرد رنگی هستند در حالی که این‌ها مورچه نیستند بلکه موریانه هستند؛ انقدر موریانه زیاد شده که کف حیاط نیز راه می‌روند و به چشم می‌توانید ببینید اگرچه این اقدامات تنها به‌عنوان مسکن بوده است.

شاه علی خاطرنشان کرد: با ۲ کارشناس در تهران صحبت کرده و در بازدیدی که از بنا داشتند گفتند برای ریشه‌کنی موریانه رقم ۲۰۰ میلیون تومان نیاز است، این بودجه را من در اختیار ندارم دوم اینکه این کار من نیست بلکه باید محل استتار شود و باید زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود.

بنا در حال تخریب تدریجی است

وی تصریح کرد: البته محل با توجه به بافت فرسوده و قدیمی بودن موریانه دارد؛ تمام افرادی که در این محل زندگی می‌کنند می‌گویند در منازلشان موریانه وجود دارد و این چیزی نیست که راحت از کنار آن بگذریم، هر روز شاهد افت ساختمان داخل حرم هستم وسط آن کمی پایین آمده است.

مسئول هیئت‌امنای امامزاده احمد اظهار داشت: به دلیل موریانه گنبد را سال ۸۶ یک‌بار به طور کامل عوض کردیم چند بار پنجره‌ها به دلیل موریانه زندگی پودر شد و ریخت، چون قبلا عکس پنجره را داشتم مجددا همان را با طرح قبلی ساخته و نصب کردیم؛ این‌ها را نه میراث و نه اوقاف خبر دارد و هیچ کدام به ما کمکی نکرده‌اند.

پاسخ نامه‌ها و قول‌هایی که بی‌عمل ماند

وی تصریح کرد: بارها به مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان نامه نوشته‌ام او هم بارها قول داده است که از اینجا بازدید و اقدام می‌کند اما تاکنون که از اینجا بازدید نداشته‌اند؛ یک بار آقای روانفر قائم مقام میراث به اینجا آمد فیلم و عکس گرفت و گفت باید برای بنا با توجه به وضعیتی که دارد سریعا اقدام شود اما بعد مدیرعامل عمران بهارستان شد و این قضیه رها شد.

شاه علی گفت: سال ۷۸ که در اینجا مسئولیت گرفتم از مسئولان شهری دعوت کردم آن موقع مسئولان هر کدام قول ۱۰ میلیون تومان تقبل کردند متاسفانه تا این ساعت هیچ کدام به تعهد خود عمل نکردند.

وی بیان کرد: در این امامزاده تمامی مراسم مذهبی برگزار می‌شود، بالغ بر ۵۰ خردسال تا نوجوان در ماه مبارک رمضان به صورت رایگان آموزش قرآن می‌بینند؛ با توجه به اینکه این بنا در حاشیه میدان نقش جهان قرار دارد روزانه بالغ بر ۱۰۰ نفر از ین بنا بازدید می‌کنند.

چهارچوب‌های مرمت شده اساسی نیست

حجت‌الاسلام رضا صادقی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به وضعیت امامزاده احمد در اصفهان و موریانه‌هایی که درب‌های این امامزاده را از بین برده‌اند، گفت: چندی پیش از همین بنا به دلیل همین مسئله‌ای که مطرح شده بود بازدید داشته‌ام مسئله به این شدت نیست که در رسانه‌ها مطرح شود.

وی افزود: پاشنه درب مقداری قبلا موریانه خورده بود، خود هیئت امنا پیگیری کرد و حل شده، درب‌ها قدیمی بوده و ارزش تاریخی دارد و ما اگر هم بخواهیم کاری انجام دهیم باید نظارت میراث فرهنگی هم قرار بگیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان بیان کرد: اگر چه آن منطقه موریانه دارد اما امامزاده احمد از این آسیب در امان مانده است و فقط چهارچوب سمت بازارچه که این هم موقتا ترمیم شده اما ترمیم اساسی نیست باید میراث فرهنگی نیز ورود کند.

هزینه مرمت را به میراث فرهنگی پرداخت می‌کنیم

پیش از این بر سر مرمت بناهای تاریخی که تحت نظر اوقاف و میراث فرهنگی است، اختلاف نظرهایی مبنی بر مرمت آن بود که به صورت محترمانه هر کدام مرمت را به گردن دیگری می‌انداختند اما این بار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان خبر از پرداخت هزینه مرمت بنا به میراث فرهنگی داد.

وی گفت: البته ما با میراث فرهنگی کمال همکاری را داریم و حتی برای مرمت کمک هزینه می‌دهیم تا انجام دهند.

قبول داریم امامزاده احمد موریانه دارد

از سوی دیگر مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان نیز حمله موریانه‌ها به بنای تاریخی امامزاده احمد را مورد تائید قرار داد و به تسنیم گفت: قبول داریم این بنا موریانه و آسیب‌های محیطی دارد و مقبره‌های دیگر را نیز تحت‌الشعاع داده اما در این مورد هرگونه اقدامی برای حفاظت آن باشد انجام می‌دهیم.

اوقاف اعلام کند، ما آماده‌ایم

وی افزود: با توجه به اینکه اوقاف متولی این بنای تاریخی است اگر به ما اعلام کند ما آمادگی همکاری را داریم.

اللهیاری بیان کرد: در اصفهان ۵ امامزاده داریم که بنای تاریخی دارای ارزش معماری و ساختاری و هنری دارند و دارای اهمیت هستند و وجود این بناهای تاریخی در امامزاده‌ها سبب تائید کننده امامزاده هستند.

وی خاطرنشان کرد: امامزاده احمد محور تاریخی بازار حسن آباد قرار دارد و با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی تا حدی اینجا را احیا کرده و کف‌پوش آن در حال عوض شدن و احیا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار داشت: سال‌ها بود که بنای امامزاده احمد که شامل مقبره آقا نجفی و مقبره دختر امیرکبیر دچار مشکلات عدیده‌ای بود، اما وضعیت الان این بنا با ۵ سال گذشته ۱۸۰ درجه تفاوت کرده اما باز هم جای کار دارد.

به گفته کارشناسان برای موریانه‌زدگی راهکار قطعی وجود ندارد، زیرا حدود ۲۶۰ گونه موریانه وجود دارد که هر یک از آنها به یک نوع شرایط آب‌وهوایی وابسته هستند و امکان دارد موریانه‌هایی که در مکانی رخنه کرده‌اند به آب‌وهوای منطقه سازگاری داشته باشند؛ ساده‌ترین روش برای مبارزه با موریانه خارج کردن محل‌های آلوده به موریانه است.

به اعتقاد آن‌ها در برخی مکان‌های تاریخی که موردحمله موریانه قرار می‌گیرد مانند درها، این قطعات جدا و درهایی نو از جنس چوب برخی درختان به کار گرفته می‌شود که به دلیل صمغ تلخ مزه آن مورد علاقه موریانه نیست.

فروریختگی دریچه‌های بنا بر اساس موریانه‌زدگی

به گفته شاهدان و مردمی که هر روز به این مکان برای زیارت می‌آیند چندین بار دریچه‌ها فروریخته که سبب هراس و نگرانی مردم قرار گرفته است، ممکن است با این روند هجوم موریانه‌ها با این بنای تاریخی و همان‌گونه که در تصاویر آمده، به‌دلیل سستی بیش‌ازحد به دلیل موریانه‌زدگی هر لحظه بنا بر سر مردم آوار شدن که جدای از خسارت‌های ساختمان خسارت‌های جانی نیز در پی دارد.

جدای از این مسئله، نکته دیگری نیز باید در نظر گرفته شود، افرادی که به زیارت می‌آیند ممکن است موریانه که یک حشره بوده بر روی پوشاک آن‌ها نشسته و به صورت ناخودآگاه همان افراد این حشره مخرب را با خود به خانه و سایر مکان‌ها ببرند و این فاجعه‌ای است که بزرگ‌تر و عمق آن بیشتر می‌شود.

اگر چه متولی امامزاده بخش‌هایی از این بنا را ترمیم کرده و اقدام به سم‌پاشی نیز نموده اما همان‌طور که دیدیم به گفته مدیرکل اوقاف استان اصفهان این ترمیم موقتی بوده و به صورت اساسی نیست، در اینجا همکاری جدی میراث فرهنگی و اوقاف استان اصفهان طلبیده می‌شود تا نه تنها بنای تاریخی که به ثبت رسیده نجات یابد و با مرمت اصولی در آینده به مردم نیز آسیب نرسد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *