جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۸ قبل از ظهر به وقت تهران

هایما فامیلی چه گونه خودرویی است؟ +تصاویر

بازار خودروی ایران در دوران خروج آمریکا از برجام، شرایط عجیبی را سپری می کند. از یک سو تمام شرکت های اروپایی و آسیایی، یک طرفه اقدام به فسخ قراردادهای شان با شریک های ایرانی خود کرده اند، از سویی دیگر حتا این بار چینی ها نیز پا پس کشیده اند و خلاف دوره قبلی تحریم ها، چندان علاقه ای به ادامه همکاری با صنعت خودروسازی ایران ندارند.

https://static2.donya-e-eqtesad.com/thumbnail/LUA6B3zxDcsG/7iSpkqe_ENLGA7_w1rLx8_mbq7O9DBG19jgmpVxKXYXrtxnCuiC1cPInMMSemFx3_vDBtqOf3g8h1Bs9S8fngQ,,/vH9StVP9NdMd.jpg

با این حال چینی ها را می توان در سه گروه مختلف دسته بندی کرد. گروه اول آن هایی که به دلیل سودای ورود به بازار آمریکا، قید بازار پر سودی همچون ایران را زده اند، بیش تر چینی های با کیفیت بازار را می توان در این گروه جای داد. گروه دوم شرکت هایی هستند که به دلیل عدم تجارت با ایالات متحده آمریکا و وجود منافع فراوان در ایران، علاقه دارند همچنان در این بازار فعالیت کنند، اگرچه شاید اندکی با احتیاط تر از گذشته گام بردارند. و اما گروه سوم را خودرو سازان چینی جدیدی تشکیل می دهند که می خواهند در شرایط کنونی، تازه جای پای خود را در کشورمان محکم کنند.

https://static3.donya-e-eqtesad.com/thumbnail/xOXn5dTtYrvs/7iSpkqe_ENLGA7_w1rLx8_mbq7O9DBG19jgmpVxKXYXrtxnCuiC1cPInMMSemFx3_vDBtqOf3g8h1Bs9S8fngQ,,/M3VEhh5K51Wp.jpg

از هایما بدانیم

شرکت خودروسازی ” هایما ” یکی از برندهای زیر مجموعه کمپانی ” فاو ” است که در سال ۱۹۹۲ با سرمایه گذاری مشترک مزدای ژاپن و دولت چین، در استان هاینان تأسیس شد. این شرکت از سال ۲۰۰۶ در مالکیت کمپانی فاو قرار دارد. هایما در ساخت محصولات اش از فن آوری دست دوم خودروهای مزدا استفاده می کند. هایما شاید هیچ گاه فکرش را هم نمی کرد که روزی به یکی از بازیگران اصلی بازار خودروهای چینی ایران تبدیل شود. هر چند وجود نام ” ایران خودرو ” در پشت پرده عرضه هایما، تأثیر بسیاری بر موفقیت آن گذاشت. نشان هایما در بازار خودروی ایران بیش تر با کراس اوور S۷ شناخته می شود، خودرویی که این روزها متقاضیان زیادی برای خرید آن صف می کشند. S۵ نیز به عنوان دومین محصول هایما به بازار ایران راه یافته است. هر چند تا این لحظه هرگز نتوانسته به اندازه برادر بزرگ اش، خوش بدرخشد. اما ایران خودرویی ها که از آوردن هایما به ایران بسیار راضی به نظر می رسند، اکنون قصد دارند سبد محصولات این برند را از انحصار مدل های شاسی بلند بیرون آورند. هایما Family یا M۵ نخستین سدان هایما در ایران خواهد بود که می تواند به رقابت هم وطنان اش در کشور ما بیاید.

https://static3.donya-e-eqtesad.com/thumbnail/UatVmvyFOoli/7iSpkqe_ENLGA7_w1rLx8_mbq7O9DBG19jgmpVxKXYXrtxnCuiC1cPInMMSemFx3_vDBtqOf3g8h1Bs9S8fngQ,,/coqhVhRaBq9O.jpg

هایما فامیلی چه گونه خودرویی است؟

ایران خودرو از مدت ها پیش تصمیم به عرضه مدل M۵ داشت، حتا این خودرو در نمایشگاه خودروی شهر آفتاب در سال ۹۶، به صورت آزمایشی به نمایش درآمد. اما چندی پیش بود که انتشار یک عکس از یک دستگاه هایما فامیلی با استتار مخصوص، گمانه زنی ها درباره عرضه این خودرو به ایران را به واقعیت نزدیک تر کرد. اکنون به نظر می رسد ایران خودرو با نا امید شدن از ادامه همکاری با سوزوکی، قصد دارد عمده ظرفیت سایت خراسان خود را به تولید محصولات هایما اختصاص دهد و به رقابت با شرکت هایی همچون ” مدیران خودرو ” و ” کرمان موتور ” بپردازد.

هایما فامیلی را می توان برادر ناتنی مزدا ۳ نامید. نسل های اولیه این خودرو بر اساس مزدا ۳۲۳ ساخته می شدند، اما از روی خطوط بدنه و طراحی ستون های مدل کنونی می توان حدس زد این خودرو نیز روی شاسی نسل دوم مزدا ۳ یا همان مزدا ۳ جدید تولید شده توسط ” گروه بهمن “، پیاده سازی شده است. پیش از این ایران خودرو، نمونه هایی از مدل ۲۰۱۷ هایما فامیلی را برای انجام تست های فنی وارد کشور کرده بود. در حالی که شرکت هایما از سال ۲۰۱۸ اقدام به عرضه یک فیس لیفت روی این خودرو کرده است که نمای جلوی آن را عامه پسندتر نشان می دهد. از سویی ” مصطفی خان کرمی ” معاونت فروش و بازاریابی ایران خودرو، در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۸ در مصاحبه با خبرنگار ” اسب بخار ” به این نکته اشاره کرده بود که در سال پیش رو، برنامه عرضه دو محصول جدید از هایما را دارند که یکی از آن ها، مدل فیس لیفت هایما فامیلی یا همان M۵ است. با این حساب می توان امیدوار بود آخرین نسخه عرضه شده از این خودرو در چین، به خط تولید ایران خودرو برسد.

طراحی ظاهری فامیلی با توجه به برخورداری از تناسب های بدنه مزدا، منطقی و قابل قبول به چشم می آید. در نمای عقب می توان سبک طراحی را همپا با رقیبی همچون آریزو ۵ تلقی کرد، اما در نمای جلو، فامیلی تا حدودی خاص و عجیب به نظر می رسد. درست چیزی شبیه به هایما S۷ که در نمای عقب، جذاب تر از نمای جلو ظاهر می شود. با نگاهی به طراحی داخلی مدل های پیش از فیس لیفت، می توان متوجه همان سلیقه خاص طراحان هایما شد. طرحی از رده خارج و نه چندان زیبا. اما در فامیلی ۲۰۱۸، کابین دست خوش تغییر اساسی شده است. در این کابین جدید می توان طراحی مدرن تر و مواد ساخت باکیفیت تر را مشاهده کرد.

اما ویژگی های فنی هایما فامیلی تولید ایران خودرو، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. این سدان چینی در حالت استاندارد از موتوری به حجم دقیق ۱٫۵۹۱ سی سی برخوردار است که پیشرانه ای تنفس طبیعی به حساب می آید و ۱۲۳ اسب بخار قدرت دارد. گشتاور این پیشرانه ۱۲۵ نیوتن متر است که بسیار ضعیف به نظر می رسد، اما همچون هایما S۵ که با ویژگی های فنی متفاوتی با نسخه های بازار جهانی در ایران عرضه شد، گویی ایران خودرویی ها برای هایما فامیلی نیز نیروی محرکه منحصر به فردی را در نظر گرفته اند. در حقیقت، هایما فامیلی به احتمال فراوان با همان پیشرانه هایما S۵ های موجود در ایران عرضه خواهد شد. این یک پیشرانه ۱٫۴۹۷ سی سی است که خلاف پیشرانه استاندارد فامیلی، به توربو شارژر مجهز شده تا ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۲۲۳ نیوتن متر گشتاور تولید کند. برتری این پیشرانه قرضی بر پیشرانه استاندارد M۵ به خوبی محسوس است. ضمن این که بنا به اطلاعات رسیده از منابع موثق به ” اسب بخار “، خبری از نصب جعبه دنده CVT روی هایما فامیلی نیست و این خودرو با جعبه دنده ۶ دنده اتوماتیک معمولی به خط تولید می آید.

هایما فامیلی در کدام بخش از بازار قرار می گیرد؟

ایران خودرو به تازگی بهای رسمی هایما S۷ را نزدیک به ۱۹۰ میلیون تومان اعلام کرده است که افزایش ۹۰ میلیونی را نسبت به ماه های گذشته نشان می دهد! با توجه به این که هنوز سطح امکاناتی هایما M۵ های ایران خودرو مشخص نیست و با توجه به بهای رسمی M۵ که از ۷۵٫۰۰۰ تا ۱۱۸٫۰۰۰ یوآن متغیر است، اکنون نمی توان قیمت دقیقی برای این محصول متصور بود. اما بدیهی است که این خودرو در نهایت بهایی پایین تر از S۷ خواهد داشت. از رقیب های مستقیم هایما فامیلی یا M۵، می توان به چری آریزو ۵ اشاره کرد که به نوعی اصلی ترین رقیب آن نیز شناخته می شود. هر چند M۵ ابعاد بزرگ تری دارد و با اندکی ارفاق می توان لیفان ۸۲۰ را هم به عنوان رقیب بعدی او معرفی کرد.

هایما M۵ می تواند با تکیه بر شبکه خدمات ایران خودرو و محبوبیت برند هایما نزد مشتریان، در بازار این روزهای سدان های چینی که خلاف کراس اوورهای شان چندان رونقی ندارند، به موفقیت برسد. با جمع بندی نکته های گفته شده، هایما M۵ به احتمال فراوان تنها در یک تیپ و با موتور توربو عرضه خواهد شد و برای برچسب قیمتی آن می توان رقمی در فاصله ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان را تخمین زد.

 

منبع : اسب بخار

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *