پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۵ بعد از ظهر به وقت تهران

نقد مجموعه تلوزیونی «علی البدل»؛ اثری فقط خوش رنگ و لعاب!

مجموعه تلوزیونی «علی البدل» به کارگردانی سیروش مقدم و با حضور بازیگران سرشناس بسیاری این روزها از شبکه یکم سیما پخش می شود…
«علی البدل» یکی از مجموعه های تلویزیونی است که برای پخش در ایام نوروز تولید شده است؛ اثری از سیروس مقدم، کارگردان مجموعه های «پایتخت» و چند سریال دیگر، که اینبار سعی کرده با ساخت اثری متفاوت، مخاطبان گریخته از تلویزیون را به پای گیرنده ها بکشاند.
«علی البدل» اثری فقط خوش رنگ و لعاب!
نقد مجموعه تلوزیونی «علی البدل»؛ اثری فقط خوش رنگ و لعاب!
مجموعه تلویزیونی «علی البدل» اثری متفاوت در کارنامه سیروس مقدم است،؛ با مضمون، قصه و ساختاری که شبیه دیگر آثار این کارگردان نیست؛ به هرحال سیروس مقدم کارگردان کارکشته ای است و قاب تلویزیون و مخاطبان آنرا می شناسد و با آثاری که ساخته توانسته نگاه مسئولان را به خود جلب کند و مورد اعتماد آنها قرار گیرد؛ تا آنجا که ساخت چنین سریالی را به او سپرده اند تا شاید با پخش آن، دل مخاطبان ناراضی از برنامه ﻫای نوروز را بدست بیاورند!
لوکیشن ها، طراحی صحنه و لباس «علی البدل»، و همچنین انتخاب هنرمندان کاربلدی چون مهدی هاشمی، مهدی فخیم زاده، حسین محب اهری و عزت الله رمضانی فر از ویژگی های اثر است؛ و البته گویای این است که سیروس مقدم به اتفاق گروهش از بودجه درخور موجود، درست استفاده کرده و آن را در خدمت اثر به کار گرفته است.
اما با همه جذابیت های دیداری و رنگ و لعاب های موجود، مجموعه تلویزیونی «علی البدل» نتوانسته آنطور که باید توجه مخاطبان را جلب کند! زیرا تنها ویژگی که می تواند مخاطب را به تور اندازد و او را پای تلویزیون بنشاند قصه و درام است؛ عنصری حیاتی که «علی البدل» فاقد آن است!
با دیدن چند قسمت از «علی البدل» به این نتیجه خواهیم رسید که این مجموعه تلویزیونی فیلمنامه محکم و استخوان داری ندارد و قصه، روایت سردرگمی است که مسیر واضح و مشخصی را دنبال نمی کند! آدمهای قصه که بیشتر تیپ به حساب می آیند تا شخصیت ، پرداخت نشده اند و فاقد جزئیات هستند و این تلاش بازیگران است که به آنها جان می بخشد و تا حدودی نزد مخاطب شیرینشان می کند.
به هرحال، مجموعه ۱۵قسمتی «علی البدل» از میانه گذشته و چیزی به پایان آن نمانده است؛ بنابراین برای بهتر شدن کیفیت آن پیشنهادی نمی توان داد!  اما می توان از آن انتقاد کرد و گفت، کاش سیروس مقدم بخشی از حساسیتش در انتخاب لوکیشن و تولید را صرف نگارش قصه و فیلمنامه اثرش می کرد تا زحماتش چنین به هدر نرود؛ البته او خود شناخت خوبی از مخاطبان دارد و قطعأ می داند که بدون وجود فیلمنامه ای با کشش های دراماتیک موثر نمی توان مخاطب را به دیدن سریال ترغیب کرد؛ حتی اگر از وجود بهترین بازیگران سود ببرد و هزینه ای هنگفت را صرف تولید اثرش کند.
به امید دیدن آثار بهتر از سیروس مقدم؛ مجموعه هایی در حد و مرتبه کارنامه پربار این کارگردان ارزشمند.
// سایت دیباچه به قلم : وحید خانه ساز
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *