پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۳۵ بعد از ظهر به وقت تهران

نرخ سود سپرده بانکی ۱۶ درصد می‌شود

مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها گفت: تلاش سیستم بانکی این است که نرخ سود سپرده بانکی اوایل سال آینده به ۱۶ درصد کاهش یابد.

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

به گزارش تسنیم، عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها در نشست خبری امروز گفت: تلاش سیستم بانکی این است که نرخ سود سپرده بانکی اوایل سال آینده به ۱۶ درصد کاهش یابد.

نرخ سود سپرده بانکی اخیراً به ۱۸ درصد کاهش یافته است.

همتی در ادامه با بیان اینکه قبلاً گفته بودم سال ۹۴ سال خشکسالی مالی است، گفت: ولی خیلی‌ها اعتراض کردند که چرا من این صحبت را مطرح کردم اما یواش یواش همه متوجه دشند که امسال سال خشکسالی مالی است و همه این را احساس کردند، بخصوص آنهایی که تشنه منابع مالی هستند.

وی با بیان اینکه بانک ملی گرفتاری‌های زیادی داشته و سال‌های بدی را در اوایل دهه ۹۰ گذرانده، گفت: اما هم اکنون در حال احیای تدریجی بانک هستیم و امیدواریم جایگاه بانک قوی‌تر شود.

مدیرعامل بانک ملی با اشاره به اینکه نمی‌توانم بگویم در دو و نیم سال گذشته در بانک ملی چقدر سختی کشیدم، افزود: خیلی امیدوارم سال ۹۵ سال خوبی برای اقتصاد کشور و بانک ملی باشد.

همتی با اشاره به عدم تصویب دو بند ۱۹ و ۲۰ لایحه بودجه ۹۵ در کمیسیون تلفیق طی روز گذشته، تصریح کرد: این بندها شامل افزایش سرمایه بانک‌ها معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل تسعیر نرخ ارز و پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها از طریق فروش اوراق مشارکت بود ولی در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسید.

وی ادامه داد: این دو بند برای بانک‌های دولتی خیلی اهمیت دارد و امیدواریم در صحن علنی مجلس نظر مثبت نمایندگان را داشته باشد.

*سوئیفت برقرار شد/گشایش ال سی دلاری بسته ماند
رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها در ادامه با تأکید براینکه برجام به نتیجه رسید و تا امروز مقدمات بعد از برجام با بانک‌های خارجی انجام شده است، تصریح کرد: بانک ملی با ۱۷ واحد در خارج از کشور توانسته سوئیفت را نهایی کند و مبادله پیام نیز انجام شده است.

همتی گفت: طی دو سه هفته اخیر ۶۵۰ پیام مبادله شده و بالای ۴۰ مورد روابط با بانک کارگزار برقرار شده است.

وی با بیان اینکه امیدوارم سال ۹۵ با حداکثر توان از این مهم بهره برداری کنیم، گفت: هیچ مبادله‌ای با سوئیفت انجام نشده است و هر کسی هر حرفی غیر از این بزند نشان می‌دهد که اطلاعات ندارد.

مدیرعامل بانک ملی ضمن اشاره به اینکه سوئیفت به معنای این است که خط تلفن باز شده و می توان با آن تماس برقرار کرد، گفت: ال سی دلاری الان انجام نمی‌شود یعنی دلار کیلیر نمی‌شود چرا که اوفاک آمریکا (خزانه داری آمریکا) باید موافقت کند.

همتی تأکید کرد: باز نشدن ال سی دلاری مشکلی نیست که با تحریم بوجود آمده باشد چرا که این مشکل قبل از تحریم نیز وجود داشته و هم اکنون نیز پابرجاست.

وی ضمن اشاره به اینکه کار سوئیفت پیام رسانی است، تصریح کرد: مشکل اصلی یورو و بقیه ارزها بود که الان این مشکل حل شده است و می‌توان نقل و انتقال انجام داد.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها با تأکید براینکه باید ال سی و تحریم را از یکدیگر جدا کرد، افزود: اینکه شرایط اقتصادی و نحوه تأمین مالی چه باشد بحثی است که باید در روابط بانکی با خارجی‌ها مورد تأکید قرار گیرد.

همتی مبنی براینکه گفته می‌شود نقل و انتقال ارز به داخل کماکان بسته است و فعالان اتاق بازرگانی بارها این نکته را مورد اشاره قرار می‌دهند، گفت: پول داخل کشور می‌آید و مشکلی در این زمینه وجود ندارد ولی بانک‌های خارجی به تدریج فاینانس و ریفاینانس را انجام خواهند داد.

وی در پاسخ به اینکه آقای عسگراولادی بارها اعلام کرده که مشکلات کارگزاری بانک‌ها و نقل و انتقال خارجی با وجود اجرای برجام کماکان برجاست ولی دولت و شما می‌گویید مشکلی وجود ندارد، گفت: ایشان هم قبول کردند که نقل و انتقال انجام می‌شود.

مدیرعامل بانک ملی اضافه کرد: نمی‌توانیم با عالی‌ترین بانک‌های دنیا روابط گرم داشته باشیم چرا که باید مقررات و ضوابط خود را اصلاح کنیم.

همتی تأکید کرد: بانک ملی از یک ماه پیش تا کنون ۶۶۰ مورد ال سی باز کرده که شامل ارقام کوچک و بزرگ می‌باشد و با ۴۰ بانک روابط برقرار و حساب باز کرده است ولی هیچ کدام دلاری نبوده است.

*نرخ سود سال ۹۵ به ۱۶ درصد می‌رسد
وی در ادامه با تأکید براینکه درسال ۹۴ با وجود تمام مشکلات تلاش شد نرخ ها به نفع تولید تعدیل شد، گفت: در یکی دو مرحله نرخ سود را کاهش دادیم ولی با مقاومت بانک‌های خصوصی و موسسات کار سخت شد اما در نهایت نرخ به ۱۸ درصد کاهش یافت.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها با ابراز امیدواری از اینکه نرخ سودداوایل سال آینده به ۱۶ درصد برسد، گفت: ضروری است نرخ کم شود نرخ سپرده کم شود.

همتی با بیان اینکه چرا برخی بانک‌ها نرخ‌های سود را اجار نمی‌کنند، گفت: آنها با اندکی مقاومت مجبورند نرخ‌های سود را اجرا کنند این موضوع در ایران باید از طریق توسعه نامتوانزن پیش رود، مقداری تحمل کنید حتما بعد از عید نرخ‌ها تعدیل و به نرخ نزولی پیش می‌رود.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *