سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۴ قبل از ظهر به وقت تهران

نخستین تصویر از جسد فرناز دولتخواه که پس از ۲ روز پیدا شد +عکس

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به گم شدن زن کوهنوردی در قله دماوند اظهار کرد: پس از اعزام تیم های جست وجوی امداد کوهستان هلال احمر برای نجات کوهنورد مفقودی در دماوند، ساعتی قبل جسد خانم فرناز دولتخواه در ارتفاع ۵۱۰۰ متری جبهه شمال شرقی دماوند شناسایی شد.

جسد فرناز دولتخواه
شرح کامل حادثه سقوط زن کوهنورد در دماوند

راهنمای کوهنوردان ، در باره وقوع این حادثه برای خانم فرناز دولتخواه گفت: روز چهارشنبه ۱۶ مرداد من به عنوان راهنما همراه با گروهی جهت صعود کوه دماوند از مسیر شمال شرقی وارد ناندل شدیم. در ساعت حدود ۱۱:۳۰ صبح از ابتدای گوسفند سرای گردنه سر، صعود خود را آغاز کردیم. حدود یک ساعت که به مسیر ادامه دادیم به یک گروه کوهنوردی از تهران حدود ۲۵ نفره برخورد کردیم، طبق رسم خوش و بشی کردیم و ادامه دادیم، گروه نیز پشت سر ما با فاصله کم در حرکت بود. در طول مسیر یکی از دوستان را ملاقات کردم که روز قبل وارد کوه شده بود و اعلام کرد که در روز سه شنبه فردی به اسم مصطفی در مسیر شمالی و حین فرود از کوه مفقود شده است و احتمالا در یخچال دوبیسل گیر افتاده یا سقوط کرده است. تا اینجا که کاری از دست ما ساخته نبود و ما حدود ساعت ۶ غروب به تخت فریدون رسیدیم.

او افزود: روز پنجشنبه ۱۷ مرداد ساعت ۶ صبح اقدام به صعود کردیم و حوالی ساعت ۹ صبح دوباره به گروه آن‌ها برخورد کردیم، اینبار گروه در مسیر صخره‌ای و کمی ریزشی و یال پر شیب شمال شرقی در ارتفاعی حدود ۴۸۰۰ سر و صدای زیادی می‌کرد که اعتراض ما را به همراه داشت! در این مسیر و با توجه به شلوغی بالادست از کوهنوردان هر لحظه امکان سقوط سنگ از بالا وجود دارد و باید شش دانگ حواس به بالادست باشد و برای من جای سوال بود که این نفرات چرا این همه سر و صدا می‌کنند.

در هر صورت ما راهمان را ادامه دادیم تا اینکه در بالای ۵۰۰۰ متر گروه ما کندتر و استراحت‌ها کمی بیشتر شد، عجله‌ای هم نداشتیم چرا که می‌دانستم تا قبل از ساعت یک روی قله ایم. حدود نصف گروه هم اولین بار بود که در چنین ارتفاعی بودند و قطعا عجله جایز نبود، هوا هم صاف و بسیار خوب بود و بر روی اقیانوسی از ابر در ارتفاع زیر ۳۰۰۰ متر و ما در ارتفاعی بالای ۵۰۰۰ متر بودیم. در بام برفی به دو نفر از اعضای گروه آن‌ها برخوردیم، خانم فرناز دولت خواه و یک آقای همراه ایشان و بقیه اعضای گروه کوهنوردی حدود ۱۵ دقیقه بالاتر از این دو در حرکت بودند. من در این نقطه عقب دار تیم بودم و چند دقیقه با این دو گپ زدیم و از صعودهایشان گفتند.

این پنجمین صعود آقا به کوه بود که در پنج هفته صعود کرده بود، اما خانم ظاهرا تجربه اش کمی بیشتر از آقا بود. خانم فرناز گفت “از دماوند برگردیم دو تا کوه دیگر باید برویم” به گمانم شاه البرز و سبلان را گفت. خوش و بش و شوخی کردیم و تقریبا حدود ساعت یک بود که همزمان باهم به قله رسیدیم. کمی روی قله ماندیم، گوگرد زیاد بود، گروه ما به سمت پایین رفت. کمی پایین‌تر از قله هلی‌کوپتر را دیدیم که بر روی یخچال‌های شمالی دماوند در حال پرواز بود، متوجه شدیم این عملیات تجسس کوهنورد گم شده در روز سه شنبه است.