پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۴ بعد از ظهر به وقت تهران

نجفی به قصاص محکوم شد +عکس

وکیل اولیای دم: احساس می کنم شرایط برای مذاکره فراهم شود.

همان طور که بعد از آخرین جلسه دادگاه محمد علی نجفی و رد فرضیه  مورد اتکای وکلای نجفی  درباره  گلوله تغییر شکل یافته و شبه عمد بودن قتل توسط قاضی پیش بینی می شد  شهردار سابق تهران به قصاص نفس و حبس محکوم شد.  به گزارش خراسان ،سخنگوی قوه قضاییه در نشست روز گذشته خود با خبرنگاران  در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شنیده‌ها حاکی از این است که دادگاه حکم خود را درباره  پرونده آقای نجفی صادر کرده است، در این باره توضیح دهید، گفت: رأی پرونده قتل مرحومه  میترا استاد صادر شده و امروز (دیروز)به وکلای آن ها ابلاغ شده است.
وی افزود: قتل عمد، ایراد صدمه غیر موثر در قتل و نگهداری اسلحه غیر مجاز سه عنوان اتهامی بود که در کیفرخواست آورده شده بود که دادگاه در دو موضوع متهم را مجرم تشخیص داده و قتل عمد را محرز دانسته است و با توجه به تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص ، حکم قصاص صادر شد. اسماعیلی با بیان این که درباره ایراد صدمه غیر موثر در قتل دادگاه رأی برائت صادر کرده است، افزود: دادگاه برخلاف دادسرا به این نتیجه رسید که صدمات وارد شده به مقتول یک صدمه بوده ، دو تیر به او اصابت نکرده؛ بلکه یک تیر به کف دست اصابت و از دست عبور کرده و در قفسه سینه مقتوله جای گرفته است. به موجب قانون هر گاه ضربه ،‌ ضربه واحدی باشد، هر چند جراحات متعدد باشد یک حکم صادر می‌شود و چون با اقدام واحد این عمل انجام شده، حکم اشد که قصاص است صادر شده و از اتهام دیگر تبرئه شده است. سخنگوی قوه قضاییه گفت: درباره نگهداری سلاح غیر مجاز، دادگاه وی را به دو سال حبس محکوم کرده است. حکم غیر قطعی و قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است و درصورتی که از ناحیه اولیای دم ،‌ متهم یا وکلا مورد فرجام خواهی قرار بگیرد، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد. ‌اصل قصاص نیز حق‌الناس است و دایر بر تصمیم اولیای دم است.

وکیل نجفی:ممکن است پرونده برای نقص تحقیقات به شعبه  هم عرض برود

در همین حال حمیدرضا گودرزی وکیل محمد علی نجفی در واکنش به این رای گفت:این رای ظرف ۲۰ روز قابل اعتراض است چرا که موضوع قتل عمد بوده و در دیوان عالی کشور بررسی می‌شود. پرونده در مهلت مقرر به این دیوان ارسال می شود و دیوان شیوه شکلی آن را نه ماهیتی بررسی کرده و حکم می‌دهد. به گزارش فارس ، وی گفت:‌در واقع دیوان عالی آداب رسیدگی پرونده را بررسی می‌کند که یا رای صادر شده را تایید می‌کند و برای اجرا اعاده می‌دهد یا این که نقص تحقیقات اعلام و برای رفع آن، پرونده را به شعبه صادر کننده حکم (شعبه ۹ دادگاه کیفری)‌ارسال می‌کند.
گودرزی گفت:‌همچنین ممکن است برای نقص تحقیقات، پرونده را به شعبه هم عرض یعنی به شعبه‌ای غیر از شعبه ۹ ارجاع دهد و در آن شعبه رسیدگی ماهیتی به پرونده آغاز شود.
وکیل نجفی درباره این که آیا   به حکم صادر شده اعتراض خواهند کرد، گفت:‌چون رای به ضرر موکل بنده بوده حتما اعتراض می‌کنیم و توقعی که از دیوان عالی کشور داریم این است که به این اعتراض ما توجه و نقایص را رفع کنند چرا که ما در این پرونده با ابهاماتی روبه رو بوده‌ایم.

‌ما این قتل را شبه عمد می‌دانیم

گودرزی درباره ابهامات موجود در این پرونده گفت:‌ما این قتل را شبه عمد می‌دانیم و اساس دفاعیات ما در دادگاه بر این مبنا بوده است چرا که موکل بنده از روز اول تا آخر جلسه دادرسی، صادقانه بدون تغییر کلمات، اعلام کرده که ماجرا غیرارادی رخ داده است. همچنین بارها گفته شد که گلوله به دیوار اصابت و بعد کمانه می‌کند و به مرحومه می‌خورد در نتیجه قتل شبه عمد است.  وی افزود:‌مدارک زیادی بر اساس دفاعیات خود ارائه کردیم و دادگاه در سه جلسه با صبر و حوصله مدیریت   و دفاعیات ما را استماع کرد که همین جا از نحوه دادرسی دادگاه و صبرشان برای استماع دفاعیات تشکر می‌کنم و تقاضای رفع این نواقص را در هیئت کمیسیون اسلحه و کمیسیون پزشکی قانونی درباره بحث دفرمه شدن گلوله دارم چرا که اگر این کمیسیون‌ها برگزار می‌شد شاید ابهامات رفع می شد و با شفافیت بیشتری به نتیجه می‌رسیدیم. گودرزی درباره مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر رضایت میلیاردی اولیای دم گفت: هر گونه مطالبی راکه درباره صلح و رضایت میلیاردی مطرح شده تایید نمی‌کنم. باید بگویم تا قبل از انتشار این مطالب، اقدامی برای مذاکره یا ملاقات با اولیای دم نداشته‌ایم به تازگی جلسه مذاکره با این خانواده برگزار شده است اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم و اگر برسیم حتما آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند. بنابراین مطالب منتشر شده را تایید نمی‌کنم.

داماد نجفی: در خصوص احتمال رضایت صحبت هایی شده است 

در همین حال علی رضا ببری -داماد نجفی – نیز در خصوص احتمال رضایت اولیای دم در این پرونده به برنا گفت: صحبت هایی شده است . ترجیح می‌دهم  هم اکنون در این خصوص صحبت نکنم ؛ ان شاءا… به وقتش توضیح خواهم داد. تنها تاکید می کنم که خانواده نجفی تاکنون با خانواده استاد در خصوص رضایت وارد صحبت نشده اند و افراد دیگری به ماجرا ورود کرده اند و صحبت ها برای دریافت رضایت از خانواده استاد تمام شده است .

وکیل اولیای دم : احساس می کنم شرایط برای مذاکره فراهم شود

در همین حال محمود حاجلوئی یکی از وکلای اولیای دم میترا استاد در واکنش به صدور حکم قصاص برای محمدعلی نجفی به اتهام قتل میترا استاد و احتمال سازش در این پرونده، اظهار کرد: قبلا هم گفته شد که شرایط روحی و روانی خانواده استاد خوب نیست و باید کمی زمان به ایشان بدهیم.به گزارش ایسنا وی افزود: ما تلاش خواهیم کرد که باب مذاکره باز شود ولی شرایط صد درصدی وجود ندارد و خانواده استاد راجع به تصمیم مهمی که می‌گیرند، مخیر هستند.
این وکیل دادگستری گفت: احساس می‌کنیم که بعد از صدور حکم قصاص، شرایط بیشتر از قبل برای مذاکره فراهم شود و قطعا آن ها درخواست شان قصاص است ولی ان‌شاءا… از نزدیک با آن ها ملاقات و صحبت می‌کنیم.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *