پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۶ بعد از ظهر به وقت تهران

ناگفته هایی درباره مارک زاکربرگ مدیر جوان فیسبوک +عکس

شاید خودش هم فکر نمی کرد که زمانی تبدیل به یکی از موفق ترین و پولدارترین جوان های جهان خواهد شد، مارک زاکربرگ مدیر جوان فیسبوک با گسترش چشمگیر این شبکه اجتماعی توانست یکی از میلیاردرهای جهان شود.

آنچه که درباره مدیر فیسبوک نمی‌‌دانید + تصاویربه گزارش مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛فیسبوک را به عنوان شناخته شده‌ترین شبکه اجتماعی می‌توان آغاز اعتیاد انسان امروز به فضای مجازی دانست.

این شبکه اجتماعی از همان آغاز کار توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد و توانست ظرف مدت کوتاهی مرزهای مجازی را در هم نوردیده، فراگیر شود. با این مقدمه به شرح مختصری از این شبکه اجتماعی و زندگی مؤسس آن پرداخته می‌شود؛

مارک الیوت زاکربِرگ طراح و بنیانگذار اولین شبکه اجتماعی به عنوان یکی از جوانترین میلیاردر‌های دنیا شناخته شده است. مارک در یک خانواده نسبتا مرفه با پدر و مادری تحصیل کرده به دنیا آمد. پدر او دندانپزشک و مادرش یک روانپزشک بود. او از همان ابتدا علاقه فراوانی به کامپیوتر داشت و در همان سال‌های نوجوانی یعنی زمانی که تنها ۱۲ سال داشت، پیام رسانی را طراحی کرد که با استفاده از آن دیگر نیازی به صدا زدن نام بیمار بعدی نبود و پدرش از طریق آن پیام رسان خود متوجه نام بیمار می‌شد.

مادر مارک وقتی به هوش سرشار و علاقه وافر پسرش به علوم کامپیوتری پی برد برای او معلم خصوصی گرفت تا فرزندش به صورت حرفه‌ای این علم را فراگیرد. استعداد او تا حدی بود که از معلم خود هم پیشی گرفت. در دوران دبیرستان اولین نسخه از طراحی نرم‌افزار موسیقی پاندورا را رونمایی کرد که مورد استقبال شرکت‌های مطرحی همچون مایکروسافت قرار گرفت. آنها همچنین به این نابغه جوان پیشنهاد استخدام نیز دادند. دوستان مارک نقاشان خوبی بودند و او همواره از آثار آنها در طراحی بازیهای رایانه‌ای جدید ایده می‌گرفت.

مارک در دانشگاه هاروارد در رشته علوم کامپیوتری و روانشناسی پذیرفته شد. دیری نپایید که در دانشگاه نیز به عنوان یک نابغه کامپیوتر شناخته شد. سال دوم دانشگاه مارک دست به طراحی برنامه Course chat زد که طی آن دانشجویان می‌توانستند در کلاس‌های مشترک با دوستان خود شرکت کنند. آنها می‌توانستند از طریق این برنامه از کلاس‌های منتخب دوستانش باخبر شده و همان‌ها را انتخاب کنند. پس از آن، او یک برنامه دیگر نیز با نام face chat طراحی کرد که بسیار مورد توجه دانشجویان قرار گرفت. در این برنامه او تصویر دو نفر از دانشجویان را در کنار هم قرار می‌داد و از دانشجویان در مورد عکس زیباتر نظرسنجی می‌کرد. این برنامه با وجود استقبال زیاد، با گذشت تنها یک هفته به دلیل حجم اعتراضات افرادی که عکس‌هایشان به  اشتراک گذاشته می‌شد، از سوی مسئولان دانشگاه مسدود شد که بعدها مارک به خاطر طراحی این برنامه عذرخواهی کرد.

در همان زمان بود که چهار تن از همکلاسی‌هایش از او خواستند تا در پروژه‌ای مشترک با نام Harvard connection با آنها همکاری کند که البته مارک نیز پذیرفت. در این برنامه آنها برای آشنا کردن دانشجویان با یکدیگر از اطلاعات دانشجویی آنها استفاده می‌کردند. اما همکاری مارک با آنها دیری نپایید و او خیلی زود درس و دانشگاه را رها کرد و وقتش را برای تکمیل پروژه خود با سایر دوستانش اختصاص داد. آنها با همکاری یکدیگر تلاش کردند شبکه اجتماعی ‌ای را طراحی کنند که طی آن کاربران می‌توانستند برای خود پروفایلی بسازند و عکس خود را در آن آپلود کنند. آنها بعدها نام این شبکه اجتماعی را فیسبوک گذاشتند. و از اینجا بود که این شبکه اجتماعی با آغاز فعالیتش، استارت میلیاردر شدن این جوان خلاق و باهوش را زد.

مارک و دوستانش در ابتدا از خوابگاه دانشگاه به عنوان دفتر کارشان بهره جستند اما در مدتی کوتاه توانستند شرکت کوچک خود را افتتاح کنند و در همانجا به کار خود ادامه دهند. در سال ۲۰۰۵ بود که فیسبوک مبلغ قابل توجهی را از طریق شرکت Accel Partners بدست آورد. این شرکت حدود ۱۲ میلیارد را برای این شبکه اجتماعی سرمایه‌گذاری کرد. شبکه‌ای که در آن تنها دانشجویان آیوی لیگ عضو بودند. بعدها مارک توانست قابلیت جذب کاربر را برای تمام دانشجویان فراهم آورد. این کار شمار کاربران را تا سطح ۵٫۵ میلیون ارتقا داد.

بعدها همکلاسی‌های مارک او را متهم به سرقت ایده‌هایشان کردند. این ادعا با چالش‌های فراوانی مواجه شد. او در ابتدا این اتهام را رد کرد اما چندی بعد با بررسی وکلا و استدلال شاکیان محکوم  و مجبور به پرداخت غرامت برای جلب رضایت شاکیان شد.

مارک بعدها با دختر دو رگه آمریکایی- چینی ازدواج کرد. این ازدواج انگیزه‌ای شد تا به دنبال فراگیری زبان چهارمش نیز باشد. پرسیلیا چن و مارک زاکر با وجود ثروت فراوان، مراسم ازدواجشان را بسیار ساده برگزار کردند به طوریکه میهمانان که حدود ۱۰۰ نفر بودند تصور می‌کردند تنها به یک میهمانی معمولی دعوت شده‌اند وقتی پرسیلیا را در لباس عروس دیدند شوکه شدند. همسر مارک دانشجوی پزشکی بود . دوستانش تصور می‌کردند که به جشن فارغ‌التحصیلی او می‌روند. حاصل این ازدواج یک دختر بود. این زوج بعدها در وصیتنامه خود خطاب به دختر کوچولویشان گفتند ۹۹% از اموال خود را به کودکان بیمار خواهند بخشید تا به این طریق سهم کوچکی در پرورش نسل آینده داشته باشند. مارک قبل از آن هم مبلغ قابل توجهی را برای درمان کودکان پرداخته بود. از زندگی مارک الیوت زاکر برگ تاکنون چند کتاب به چاپ رسیده و همینطور فیلم بلندی ساخته شده است.

آنچه که درباره مدیر فیسبوک نمی‌‌دانید + تصاویر

آنچه که درباره مدیر فیسبوک نمی‌‌دانید + تصاویر

ناگفته هایی درباره مارک زاکربرگ مدیر جوان فیسبوک

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *