سه شنبه , ۷ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۹ بعد از ظهر به وقت تهران

مورد عجیب تشویق به فرزندآوری در توئیتر! +عکس

کم پیش می‌آید که در فضای شبکه اجتماعی‌ای مانند توئیتر تعداد نظرات یک توئیت نزدیک به سه برابر لایک‌هایش باشد،‌اما این اتفاق برای توئیت زهره الهیان افتاد.او که در معرفی خود نوشته است:«نماینده مردم تهران درمجلس هشتم،عضو گروه آینده‌نگری و نظریه‌پردازی فرهنگستان علوم»، وقتی با این مورد نادر مواجه شد که در توئیتی نوشت: «یکی ازدانشجویان دانشگاه شریف رادیدم؛می‌گفت کمپین مادران شریف را راه انداخته‌ایم و باهم عهد کردیم با یاری لطف خداوند هریک از ما ۱۰فرزند بیاوریم ونوبتی ازبچه‌های یکدیگر نگهداری کنیم تابتوانیم درس را هم ادامه دهیم.در دلم احسنت به هوش آینده‌نگرانه جوانان ودختران این مرزو بوم گفتم.»

این توئیت بیش از ۷۰۰ بار «لایک» خورد و بیش از دوهزار نظر داشت. نظراتی که اغلب انتقادی و معتقد بودند که چنین کمپینی در شرایط اقتصادی امروز مملکت ناممکن به نظر می‌ رسد.
البته برخی‌ها هم مدعی بودند که چنین کمپینی اصلا وجود ندارد که البته الهیان در توئیتی دیگر لینکی گذاشت که به سایتی با پروفایلی با همین عنوان باز می‌شد.اما انتقادات تمامی نداشت،‌ و البته الهیان هم از موضع‌اش کوتاه نیامد.
او حتی در پاسخ به کسانی که معتقد بودند مشکلات اقتصادی مانع اصلی فرزندآوری در ایران است، توئیت کرد: «برخی از هم‌وطنان عزیز که به بهانه مشکلات اقتصادی ومعیشتی فرزندآوری را نفی می‌کنند،هزینه‌های کلانی راصرف نگهداری سگ وگربه می‌کنند.متاسفانه حیوانات کم کم جای فرزند را در این خانواده ها پر کرده.آینده چه خواهد شد؟»

مشکل جمعیت در ایران چقدر جدی است؟
مدیرکل دفترسرشماری وجمعیت مرکز آمار ایران به مناسب روز جمعیت،‌بهار امسال در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو آخرین آمارهای جمعیتی کشور را اعلام کرد.
به گفته علی‌اکبر محزون، جمعیت جوان کشور از ۲۳ میلیون نفر به ۲۰ میلیون نفر کاهش یافته است و رشد جمعیت سالمندان کشور سه برابر نرخ رشد جمعیت است.
همچنین بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ که جمعیت کشور ۸۰ میلیون نفر بود با احتساب نرخ رشد جمعیت ۱.۲۴ درصدی، جمعیت کنونی کشور ۸۳ میلیون نفر برآورد می‌شود.
این مقام مسئول گفت: نرخ رشد جمعیت در دهه شصت ۳.۹ درصد بود که هم اکنون ۱.۲۴ درصد کاهش یافته است.
همچنین آخرین سرشماری نشان می‌دهد ۴.۶ درصد جمعیت کشور زیر ۱۵ سال، ۲۲ درصد ۱۵ تا ۲۰ سال، ۴۱.۹ درصد ۳۰ تا ۶۴ سال ۶.۴ درصد بالای ۶۵ سال و ۸.۲ سالمند هستند.
به گفته محزون باید به سطح دو تا سه فرزند در هر خانواده برسیم تا به نرخ تعادل در جمعیت دست یابیم.

حق با الهیان است اما…
اگر شاخص را همین آمارهای رسمی در نظر بگیریم، قطعا باید حق را به زهره الهیان بدهیم و بگوییم باید نگران بحث فرزندآوری در ایران باشیم. اما حقیقت این است که بحث فرزندآوری قابل دیکته کردن نیست، قطعا سیاست‌های تشویقی می‌تواند موثر واقع شود، اما استفاده از توصیه‌های غیرواقعی حتی نتیجه معکوس دارد.

خصوصا وقتی که الهیان در آخرین توئیتش به تعداد فرزندان وزیر آلمانی اشاره می‌کند و می‌نویسد: «خانم لاین، وزیر دفاع آلمان و رئیس کمیسیون اروپا و پزشک متخصص؛ زنی با ۷ فرزند.برای آنها که فرزندآوری زیاد را در جوامع امروزی نفی می کنند.»
و البته از کاربران جواب می‌گیرد:«هروقت ما توانستیم وزیر زن داشته باشیم، به فرزندآوری هم توجه خواهیم کرد.»

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *