سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۲:۰۴ بعد از ظهر به وقت تهران

ملاک های اصلی انتخاب همسر!

 ملاک های ازدواج و انتخاب همسر برای داشتن زندگی زندگی زناشویی موفق بسیار مهم هستند. در این مقاله به شما ۵ ملاک مهم که باید در جلسه خواستگاری به توافق برسید را برای شما می گوییم.

http://daftar-ezdevaj.com/wp-content/uploads/2018/04/457571_534.png

مروری بر  اصلی ترین ملاک های ازدواج

خراسان : ازدواج یکی از مهم ترین تصمیم هایی است که نقطه عطف زندگی دختر و پسرها محسوب می شود. تصمیمی که اگر درست و اصولی گرفته شود، خوشبختی در انتظار فرد است و اگر احساسی و بدون منطق باشد، شرایط کاملا بر عکس می شود. همه دختران و پسران دم بخت، باید برای ازدواج، آمادگی خود را محک بزنند و همین طور روی شناخت یکدیگر کار کنند بعد از آن نوبت به بررسی ملاک های افراد می رسد. در این مرحله هر فرد به صورت جداگانه باید ملاک هایی را که برای ازدواج دارد و برای او مهم است بنویسد و بعد آن ها را اولویت بندی کند. مثلا ممکن است فردی به وضعیت مادی اولویت یک بدهد و فرد دیگری آن را در مرتبه ۱۰ بگذارد. توجه داشته باشیم که این اولویت بندی بدون در نظر گرفتن خواستگار فعلی باید انجام شود. هر فردی یک سری ملاک های شخصی دارد یعنی مواردی که برای او مهم است. جدا از این ها باید دقت داشته باشیم که ملاک های اساسی را هم ذکر کرده باشیم. در ادامه نکاتی در این باره خواهید خواند.

ملاک های اساسی ملاک هایی است که علاوه بر ملاک های شخصی، هر فردی حتما باید به آن ها توجه کند. افراد بعد از آن باید ببینند که ملاک های اصلی را دارا هستند یا نه و در هر ملاک چه نمره ای به طرف مقابل می دهند.اگر فرد مد نظر ما در ملاک های اصلی نمره بالایی نگرفت یا ملاک های ما از نظر اولویت بندی تفاوت فاحش با هم داشت، این به معنی زنگ خطر برای ازدواج است. به صورت میانگین نمره بین ۶و ۷خوب است. بهتر است هر ملاک را برای هم تعریف کنید تا مطمئن شوید درک و برداشت یکسانی از ملاک ها دارید. اگر روی ملاکی تردید دارید، احتمالا شناخت شما از آن ملاک ناقص است و باید برای شناخت بیشتر وقت بگذارید.

ملاک های مربوط به ظاهر

اگر از آن دسته افراد هستید که معتقدید ظاهر مهم نیست، متاسفانه اشتباه می کنید. اگر ظاهر خواستگارتان برای شما مهم نیست احتمالا به این دلیل است که ظاهرش را پسندیده اید. بهتر است نظر خود را این گونه اصلاح کنید که چه چیزی از ظاهر برای شما مهم نیست؟ ممکن است رنگ چشم و پوست برای شما مهم نباشد ولی قد ملاک مهمی باشد. به طور معمول برای آقایان جذابیت ظاهری و برای خانم ها قد و تیپ مهم است. حتما برای قد، تیپ، رنگ پوست و سایر مسائلی که ممکن است برای شما مهم باشد به طرف مقابل نمره بدهید. اگر طرف مقابل شما نمره بالایی از نظر ظاهری نگرفت، باید به این نکته توجه کنید که ظاهر برای شما اولویت چندم است و طرف مقابل چه نمره ای گرفته است. اولویت بالا با نمره کم خطرناک است اما اگر ظاهر جزو ملاک های پایین شماست و نمره آن فرد زیاد کم نیست ممکن است نگران کننده نباشد. همان طور که قبلا گفته شد اگر خواستگارتان از نظر ظاهر مورد پسند شما نیست و مدام با این قبیل جملات رو به رو هستید که ظاهر عادی می شود؛ ببینید که چند ماه از شناخت شما از یکدیگر می گذرد. اگر یک ماه است شاید عادی شود اما اگر شش ماه گذشته و هنوز به نظر شما ظاهر فرد نامناسب است، دیگر هیچ گاه عادی نخواهد شد! درباره ملاک سن که در این دسته قرار می گیرد؛ اگر خانم بزرگ تر است به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کند اما باید به این نکته توجه کرد که آیا خانم دوست دارد کنترل همه چیز را به دست بگیرد و دلیل ازدواج با مرد کوچک تر از خود هم همین است؟ آیا خانم حرف، حرف خودش است؟ آیا کفایت شوهر را زیر سوال می برد؟ آیا آقا پختگی عاطفی دارد یا به دنبال یک مادر در زندگی است؟ و نظر خانواده ها چیست؟ تفاوت سن در سنین بالای ۳۰ سال دیگر ملاک مهمی محسوب نمی شود.

ملاک های مربوط به اخلاقیات

آیا داشتن صفت خاصی برای شما مهم است (مانند منظم بودن)؟ آیا نداشتن صفت خاصی برای شما مهم است (خساست)؟ راجع به اخلاق های خاص خود با خواستگار تان صحبت کنید و از اخلاق های بارز او با خودش یا اطرافیانش مانند دوستان صمیمی یا اگر مثلا در دوران دانشجویی هم خانه داشته، سوال کنید. هیچ وقت یک منبع برای قضاوت کافی نیست از منابع متعدد کمک بگیرید.

ملاک های مربوط به خانواده

تناسب خانواده ها در ازدواج مهم است. توصیه می شود که در بحث ازدواج فردی را انتخاب کنید که هرچه بیشتر به خانواده شما شبیه باشد. هیچ گاه فکر نکنید که فرد با خانواده اش فرق دارد؛ این یک اشتباه رایج در ازدواج است. ارتباطات درون خانواده و نحوه رفتار فرد با خانواده اش نکاتی است که نباید از چشم دور بماند چون احتمال تکرار این رفتارها در زندگی شما وجود دارد.

ملاک های مالی

اگر توقع خاصی در این زمینه دارید بیان کنید. آیا دوست دارید همسرتان حقوق ثابت داشته باشد یا ریسک پذیری را مهم می دانید. راجع به این که چه مقدار از حقوق صرف پس انداز شود و چه مقدار خرج شود، باید با هم صحبت کنید. اولویت های زندگی برای خرج کردن و کمک های مالی به اطرافیان و حتی کمک گرفتن از بقیه هم حتما مطرح شود.

ملاک های تحصیلی

اگر سطح تحصیلات خاصی از همسر خود انتظار دارید یا برای خودتان ایده آل های تحصیلی دارید، حتما بیان کنید. تحصیلات گرچه معیار کاملی برای سطح درک افراد نیست اما قطعا تأثیراتی دارد.
توصیه پایانی

بعد از این مرحله یعنی بررسی دقیق ملاک های اساسی، اهدافی را که در پنج سال آینده می خواهید به آن ها برسید روی یک کاغذ بنویسید. اگر اهداف شما بیشتر مبتنی بر خودتان است و هدف زوجی کم دارید، شاید شما هنوز آماده ازدواج نباشید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *