شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۸ قبل از ظهر به وقت تهران

مقایسه پمپ گریز از مرکز با دیگر انواع پمپ

مقایسه پمپ گریز از مرکز با دیگر انواع پمپ

الکتروپمپ ها در واقع ماشین آلاتی هستند که از آنها برای انتقال سیالات در فاز مایع از یک نقطه با ارتفاع مشخص به نقطه ای دیگر که گاهی با ارتفاع برابر و اغلب در ارتفاعات بالاتر استفاده می شود. پمپ ها در واقع در مقایسه با کمپرسور ها که برای افزایش فشار و انتقال سیالات در فاز گاز مورد استفاده قرار می گیرند دو ماشین صنعتی پر کاربرد در انتقال سیالات محسوب می شوند. انواع بسیار متعددی پمپ که بر حسب نوع مواد قابل انتقال، ویسکوزیته سیال، دبی جریان مورد نیاز، هد جریان سیال، میزان و قابلیت خورندگی سیالات دسته بندی می شوند در صنایع وجود دارند.

پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ در واقع دسته ای بسیار پر کاربرد از پمپ های صنعتی هستند که از مکانیزم گردش پروانه یا ایمپلر در داخل یک هوزینگ برای انتقال سیال استفاده می کنند. در واقع در این عملکرد با گردش ایمپلر سیال از یک سمت به سبب کاهش فشار مکش شده و در سمت دیگر با فشار بیشتر از پمپ خارج می شود. برای مقایسه پمپ گریز از مرکز با انواع دیگر پمپ به معرفی برخی از انواع پر کاربرد پمپ های صنعتی می پردازیم.

  1. پمپ پیستونی : یکی از قدرتمند ترین نوع پمپ های صنعتی می باشد که اغلب با اتصال به یک موتور احتراق داخلی بصورت سیلندر پیستونی عمل می کند. پمپ دنده ای قابلیت انتقال سیالات با ویسکوزیته بالا را در ارتفاعات بلند دارد.
  2. پمپ دیافراگمی : در واقع دسته ای از پمپ های پنوماتیکی می باشند که بصورت تک دیافراگم و یا دیافراگم دوبل عمل می کنند و قابلیت بالایی در انتقال سیالات تا ارتفاعات زیاد داشته بصورت سیکلی کار می کنند.
  3. پمپ دنده ای : دسته ای از الکتروپمپ ها هستند که شباهت هایی با پمپ های گریز از مرکز دارند که در آنها بجای پروانه یا ایمپلر پمپ از یک دنده استفاده شده است. دبی جریان خروجی از پمپ های دنده ای محدود اما دارای دقت زیادی در حجم می باشند.
  4. لوب پمپ ها : دسته ای از الکتروپمپ ها هستند که در داخل هوزینگ خود بجای دنده یا ایمپلز از لوب هایی استفاده می کنند و کاربری آنها در صنایع محدود می باشد.
  5. دوزینگ پمپ ها : در واقه نوعی پمپ الکترونیکی با دبی جریان سیال کم می باشند که اغلب از آنها برای حفظ جریان سیال در داخل سیستم های لوله کشی ساختمان ها استفاده می شود.

دسته های دیگری از الکتروپمپ ها نیز وجود دارند که اغلب در واقع نوعی از پمپ گریز از مرکز با ویژگی هایی خاص هستند که از آنها می توان به پمپ اسید یا پمپ موارد که در واقع نوعی پمپ گریز از مرکز با قابلیت مکش و انتقال مواد خورنده هستند، پمپ های طبقاتی که در واقع از اتصال سری پمپ های گریز از مرکز به منظور افزایش هد خروجی آنها استفاده شده اند از این قبیل پمپ ها هستند.

مشخصات مکانیکی مورد نیاز برای خرید پمپ

به منظور تهیه پمپ مناسب با عملکردی که مد نظر شما می باشد نیاز به اطلاعات فنی می باشد. تذکر این نکته که پمپ ها در هر نوع و هر سازی که باشند قابلیت مکش سیال از ارتفاع بیش از ۱۰ متر را مطابق با قوانین مکانیک سیالات ندارند و هد پمپ در واقع بر حسب ارتفاعی است که پمپ قابلیت انتقال سیال را دارد و نه مکش سیال. جهت خرید و استفاده از پمپ ها می بایست موارد زیر را به دقت مورد بررسی قرار داده و ترجیحا از مشاوره مهندسین متخصص این زمینه استفاده نمود.

مقایسه پمپ گریز از مرکز با دیگر انواع پمپ

  • هد الکتروپمپ : در واقع حداکثر ارتفاعی است که پمپ ها قابلیت انتقال سیال به آن ارتفاع را دارند و با حرف H مشخص می شود. پمپ های پروانه ای یا سانتریفیوژ دارای سطح هد متوسط و پمپ های پیستونی دارای هد بسیار بالایی هستند.
  • دبی جریان خروجی پمپ : میزان سیال انتقال یافته توسط پمپ بر حسب متر مکعب در ساعت یا در ثانیه را دبی جریان پمپ می نامند که در علم فیزیک مکانیک با Q نمایش داده می شود. پمپ های پروانه ای گریز از مرکز اغلب دارای دبی جریان خروجی بالایی هستند و حتی برای افزایش دبی خروجی می توان آنها را بصورت موازی در مسیر بست.
  • توان پمپ : یکی از مفاهیمی می باشد که اغلب با نوع و میزان الکتریسیته و در انتخاب الکتروموتور مولد پمپ حائز اهمیت است.
  • ویسکوزیته سیال : یکی از مهمترین معیار ها در انتخاب نوع الکتروموتور ویسکوزیته سیال می باشد. پمپ های گریز از مرکز قابلیت مکش و پمپاژ سیالات با ویسکوزیته کم و متوسط را دارند. برای ویسکوزیته های بالاتر استفاده از پمپ های دیافراگمی و پیستونی پیشنهاد می شود.
  • قابلیت انتقال سیال با ذرات جامد معلق : یکی دیگر از معیار هایی است که بر انتخاب نوع الکتروپمپ موثر می باشد. پمپ های گریز از مرکز سطح متوسطی از ابعاد ذرات جامد و پمپ های پیستونی حداقل تحمل را در انتقال سیالات با ذرات جامد معلق دارند.
  • قابلیت خورندگی سیالات : یکی دیگر از معیار های انتخاب نوع و بالاخص متریال بکار رفته در تولید الکتروپمپ محسوب می شود. انتخاب متریال پروانه و ایمپلر پمپ که می تواند از جنس استنلس استیل و یا از جنس های پلیمری مانند نئوپرین باشند، انتخاب متریال در تولید هوزینگ و بدنه الکتروپمپ ها که در نهایت به انتخاب پمپ اسید و پمپ مواد می انجامد از این دسته انتخاب ها هستند.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *