چهارشنبه , ۵ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۷ بعد از ظهر به وقت تهران

معرفی ۱۰ فیلم گانگستری برتر تاریخ سینمای جهان

فیلم‌ های گانگستری یکی از محبوب‌ ترین شاخه‌ های سینمایی در چند دهه اخیر بوده است که همواره طرفداران خاص خود را داشته است، بازیگران و کارگردانان فیلم‌های مختلفی نظیر کلینت ایستوود، کوئنتین تارانتینو، کرک داگلاس، هریسون فورد، مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ، جرج لوکاس، رومن پولانسکی، و جین فوندا در این فهرست حضور دارند.

https://media.npr.org/assets/img/2016/11/16/gettyimages-152216249_custom-f5763ffd4816aec3fa6ecc3406b89e4a24c89098-s800-c85.jpg

۱ پدرخوانده محصول سال ۱۹۷۲

انتخاب برترین فیلم گانگستری جهان قطعا کار بسیار دشواری نخواهد بود، چرا که از نگاه بسیاری از منتقدین پدرخوانده با فاصله بسیاری در صدر قرار دارد!

شاهکار پدرخوانده به کارگردانی  فرانسیس فورد کوپولا، محصول سال ۱۹۷۲ کمپانی آمریکایی پارامونت است. که بر اساس رمانی به همین نام از ماریو پوزو که در سال ۱۹۶۹ نوشته شده، ساخته شده‌است. فیلم‌نامهٔ این اثر حاصل همکاری فرانسیس فورد کوپولا و ماریو پوزو است.

این فیلم بعد از فیلم رستگاری در شائوشنک مقام دوم را با ۱۴۰۰۰۰۰ رای در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر وبگاه IMDb دارد.

ماجرای این فیلم بی‌نظیر در بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۵ اتفاق می‌افتد و داستان آن روایتگر زندگی ویتو کورلئونه است که کنترل دنیای پیرامون خانواده مافیای خود را برعهده دارد. بازی درخشان مارلون براندو در نقش ویتو کورلئونه و آل پاچینو در نقش مایکل پسر کورلئونه اعتبار ویژه‌ای به این فیلم داده است. این فیلم نامزد ۱۱ جایزه اسکار و برنده سه جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد برای مارلون براندو و همچنین جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اقتباسی شده است. موسیقی متن فیلم نیز که توسط نینو روتا ساخته شده است یکی از شاهکارهای موسیقی در دنیای سینما به شمار می‌رود.

 

۲ رفقای خوب محصول سال ۱۹۹۰

جایگاه دوم برترین فیلم گانگستری تاریخ، به فیلم رفقای خوب می رسد، این فیلم به کارگردانی مارتین اسکورسیزی در نوع داستانی-جنایی و محصول سال ۱۹۹۰ کمپانی آمریکایی برادران وارنر است.

این فیلم مقام۱۶ را در نظرسنجی وب‌گاه IMDB داراست. فیلم، براساس کتابی به نام Wiseguy نوشتهٔ نیکولاس پیلگی، گزارشگر جنایی نیویورک ساخته شده‌است.

داستان این فیلم براساس زندگی واقعی گانگستر مخوفی به نام هنری هیل است. هیل باب بازی ری لیوتا که از کودکی دوست داشته گانگستر شود با همراهی دو تن از دوستانش به نام‌های جیمی با بازی رابرت دنیرو و تامی با بازی جو پیشی وارد یک گروه در محله بروکلین می‌شود. در این فیلم همزمان با اینکه هنری هیل در حال تبدیل شدن از یک مجرم جوان به یک رئیس گانگستری بزرگ است، جنبه‌هایی از قوانین و رسوم موجود در بین چنین گروه‌هایی برای جنایت‌های سازمان یافته روشن می‌شود. این فیلم برنده جوایز مهمی مانند اسکار بهترین نقش مکمل مرد برای جو پشی و همچنین برنده جایزه بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم ونیز شد. سه جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی بفتا نیز به این فیلم رسید.

 

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1396/7/2/1414554_759.jpg

۳ پدرخوانده ۲ محصول سال ۱۹۷۴

به دلیل استقبال تماشاگران از این فیلم، دو سال بعد از اکران آن، قسمت دیگری از این فیلم به نام پدرخوانده: قسمت دوم و در سال ۱۹۹۰ نیز قسمت سوم این فیلم با نام پدرخوانده: قسمت سوم ساخته شد. کارگردان این فیلم گفته‌ است: «فقط باید فیلم اول را می‌ساختم!»اگر چه هر سه قسمت سه‌گانه پدرخوانده از محبوبیت بالایی برخوردارند اما قسمت اول آن بدون شک از دو قسمت بعدی محبوب تر و زیباتر می‌باشد.

 

http://totnescinema.co.uk/wordpress/wp-content/uploads/2018/04/white-heat.jpg

۴ اوج التهاب محصول سال ۱۹۴۹

نام فیلم نوآری است که در سال ۱۹۴۹ توسط رائول والش کارگردانی شد.

در سال ۲۰۰۳ به دلیل تأثیر فرهنگی، تاریخی و زیبایی‌شناختیش توسط کتابخانه کنگره آمریکا وارد فهرست ملی ثبت فیلم شد.

این فیلم که در سبک نوار ساخته شده است به عنوان یکی از برجسته‌ترین فیلم‌های کلاسیک سینمای گانگستری به شما می‌رود. داستان فیلم درباره تعقیب تبهکار خطرناکی به نام کادی جاررت است که بعد از مرگ مادرش برای انتقام از قاتلان او تصمیم به فرار از زندان می‌گیرد. کاراکتر کادی براساس شخصیت یک قاتل نیویورکی مشهور به نام فرانسیس کراولی ساخته شده است. این فیلم نامزد دریافت بهترین فیلمنامه اسکار بود. این جایزه در سال ۱۹۵۷ با جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی جایگزین شد.

 

https://www.thoughtco.com/thmb/z5pV4Rx76hMiOzP-b1fy1Wse50M=/768x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc()/Clyde-Barrow-and-Bonnie-Parker-58bf33ae3df78c353c5352f1.jpg

۵ بانی و کلاید محصول سال ۱۹۶۸

بانی و کلاید فیلمی آمریکایی، به کارگردانی آرتور پن، محصول سال ۱۹۶۷ است. این فیلم بر اساس ماجرایی واقعی در رابطه با یک زوج بانک‌زن به‌نام‌های بانی پارکر و کلاید بارو که در دهه ۱۹۳۰ توجه رسانه‌ها را به‌خود جلب کرده‌بودند، ساخته‌شده‌است.بانی و کلاید در چهلمین مراسم جایزه اسکار، موفق به کسب ۲ اسکار در رشته‌های بهترین بازیگر زن نقش مکمل و بهترین فیلم‌برداری شد.این فیلم بر اساس ماجرایی واقعی در رابطه با یک زوج بانک‌زن و سارق به‌نام‌های «بانی پارکر» و «کلاید بارو» که در دهه ۱۹۳۰ توجه رسانه‌ها را به‌خود جلب کرده‌بودند، ساخته‌شده‌است.

 

https://cbsnews2.cbsistatic.com/hub/i/r/2011/09/08/7c4a558a-a643-11e2-a3f0-029118418759/thumbnail/1200x630g2/8ca5ae9b0e777d7a699f802cadc22a38/Scarface.jpg

۶ صورت زخمی محصول سال ۱۹۳۲

صورت زخمی فیلمی به کارگردانی برایان دی پالما و نویسندگی الیور استون و با بازی آل پاچینو در نقش تونی مونتانا است. داستان فیلم درباره یک پناهنده کوبایی به نام تونی مونتانا در فلوریدا است و مراحل تبدیل شدن او به بزرگترین گانگستر میامی را به تصویر می‌کشد. این فیلم در چند بخش نامزد دریافت جایزه گلدن گلوپ بود اما نتوانست جایزه‌ای را کسب کند و در سایر جشنواره‌ها نیز موفق نبود.

 

http://i2.cdn.turner.com/cnn/dam/assets/140922202605-08-pulp-fiction-story-top.jpg

۷ داستان عامه‌پسند محصول سال ۱۹۹۴

فیلمی آمریکایی، محصول سال ۱۹۹۴، به کارگردانی کوئنتین تارانتینو و در گونهٔ سینمای جنایی است.

عمدهٔ شهرت فیلم به دلیل به نمایش درآوردن ترکیبی کنایه‌آمیز از خشونت و شوخ‌طبعی، داستان غیرخطی، اشاره‌های سینمایی، ارجاعات آن به فرهنگ عامه و دیالوگ‌های آن است.

داستان عامه پسند چند خط داستانی شامل گانگسترهای لس‌آنجلس، یک بوکسور، ساقان مسلح خرده‌پا و کیفی اسرارآمیز دارد. داستان این فیلم غیرخطی است و به شکلی غیرمرتب روایت می‌شود. فیلم داستان عامه پسند در بیشتر لیست‌های برترین فیلم‌های جهان در ژانرهای مختلف دیده می‌شود. این فیلم برنده جایزه نخل طلای بهترین فیلم از جشنواره کن و برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شده است. همچنین شش نامزدی اسکار نیز در کارنامه این فیلم دیده می‌شود.

 

https://classicalbumsundays.com/wp-content/uploads/2018/05/Public-Enemy-Getty-David-Corio-1987-e1546096340843.jpg

۸ دشمن مردم محصول سال ۱۹۳۱

نخستین فیلم مهم کاگنی که شمایل سینماییِ او را تثبیت کرد. این فیلم سرگذشت تبهکاری زیرک و زبان باز است که از خشونت لذت می‌برد، دشمن مردم در کنار دو فیلم دیگر یعنی سزار کوچک (۱۹۳۱ – مروین لیروی) و صورت زخمی (۱۹۳۲ – هاوارد هاکس) تأثیر بسیار فراوانی بر سینمای گانگستری گذاشت.

در دوران بحران اقتصادی آمریکا دو نوجوان از دله‌دزدی آغاز می‌کنند و پس از چند سال دَم‌ودستگاهی به هم می‌زنند. گانگسترهای رقیب، که عرصه را بر خود تنگ می‌بینند، با آنها می‌ستیزند….

 

۹ سزار کوچک محصول سال ۱۹۳۱

نخستین فیلم مهم ادوارد جی. رابینسون که شمایل سینماییِ او را تثبیت کرد. شخصیت ریکو با بازی رابینسون در این فیلم، بعدها به عنوان سی و هشتمین شخصیت منفی تاریخ سینما انتخاب گردید.

ریکو (رابینسون) با نام مستعار سزار کوچک با جاه طلبی و بی رحمی مدارج ترقی را در تشکیلات تبهکاران طی می کند و به عنوان وردستِ رئیس بزرگ ادارهٔ بسیاری از عشرتکده ها و قمارخانه های ایالات شرقی را به عهده می گیرد، اما یکدندگیِ او درمورد همراه ساختن یک دوستِ دست شسته از خلافکاری (فربنکس) کاسه کوزه ها را به هم می ریزد…

 

https://cdn2.bigcommerce.com/server3100/fmv7lp7t/products/28249/images/108692/al-pacino-signed-scarface-16x20-say-hello-photo-bas__95327.1497900001.1280.1280.jpg?c=2

۱۰ صورت‌ زخمی محصول سال ۱۹۸۳

فیلمی محصول سال ۱۹۸۳ میلادی به کارگردانی برایان دی پالما، نویسندگی الیور استون و بازی آل پاچینو در کاراکتر تونی مونتانا است. این فیلم بازسازی فیلمی به همین نام محصول سال ۱۹۳۲ است. این فیلم به داستان زندگی تونی مونتانا می‌پردازد که یک پناهنده کوبایی است که به فلوریدا آمده‌است و چگونگی تبدیل مونتانا به گانگستر شماره یک میامی را به تصویر می‌کشد.

فیلم با سخنرانی فیدل کاسترو آغاز می‌شود، در این سخنرانی کاسترو اجازه بازشدن دروازه‌های بندر ماریل و بیرون رفتن هزاران پناهنده کوبایی به سمت فلوریدا را می‌دهد. برخی از این پناهندگان پس از رسیدن به آمریکا رو به کارهای گانگستری آوردند.

 

شما خوانندگان عزیز می توانید نظر خود را در خصوص بهترین فیلمی که در این ژانر مشاهده کردید، در ادامه همین پست در بخش نظرات ثبت کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *