پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۴ بعد از ظهر به وقت تهران

معرفی بهترین داروهای خانگی برای درمان آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی” یکی از پیامدهای قرارگرفتن در برابر آفتاب است که به خصوص در سواحل دریا بیشتر ایجاد می شود. بنابراین هنگام حضور در زیر تابش نورخورشید باید نکاتی را رعایت کرد.

اگرچه پوشیدن لباس های راحت و کلاه آفتاب گیر در کنار پرهیز از حضور در ساعات اوج تابش خورشید، بهترین و مؤثرترین اقدام برای جلوگیری از آفتاب سوختگی است اما باید از کرم ضد آفتاب ضد آب نیز استفاده کنید. اگر موهای نازک یا قهوه ای دارید، کرم های ضد آفتاب را روی پوست سر بمالید. ازمصرف آب آشامیدنی یا میوه های غنی از آب مانند پرتقال یا هندوانه فراموش نکنید . از خوردن شیرینی ها اجتناب کنید زیرا ممکن است التهاب را افزایش دهد اما در صورت بروز آفتاب سوختگی می توانید خیلی سریع با چند ترفند خانگی، این وضعیت را بهبود بخشید:

 

ماست

آفتاب سوختگی با احساس سوزش ناراحت کننده ای همراه است که برای تسکین آن نیاز به خنک شدن پوست خواهد بود. کافی است سری به یخچال بزنید و از « ماست» کمک بگیرید. لایه ای ضخیم از ماست را روی پوست بمالید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند سپس با آب خنک بشویید.

 

ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا روند بهبود زخم ها را تسریع
می کند. اگر از آفتاب سوختگی رنج می برید، مقداری ژل آلوئه ورا روی پوست آسیب دیده بگذارید و به آرامی ماساژ دهید. اگر آفتاب سوختگی با درد شدیدی همراه است، اجازه دهید لایه ای نازک از آن روی پوست بماند. این کار را سه مرتبه در روز تا زمان بهبود قرمزی پوست تکرار کنید.

 

 

سیب زمینی

یک عدد سیب زمینی رنده شده را با کمی آب لیمو و یک قاشق سوپخوری روغن زیتون خالص مخلوط کنید و روی پوست به شکل مرهم بگذارید. پس از یک ساعت پوست را با آب بشویید. این کار را چندین مرتبه در روز تکرار کنید.

 

 

خیار

خیار را همه افراد به عنوان یکی از بهترین خوراکی های سرشار از آب می دانند که افزون بر خوردن به شکل موضعی نیز مفید خواهد بود. در موارد آفتاب سوختگی، توصیه می شود حلقه های خیار را چند دقیقه روی پوست ملتهب بگذارید. تامین رطوبت پوست باعث تسکین سریع خواهد بود.

 

عسل

عسل بهتر از هر درمان آنتی بیوتیکی می تواند از عفونت و درد ناشی از آفتاب سوختگی پیشگیری کند اما به خاطر داشته باشید که آن را برای کودکان کمتر از ۱۲ سال استفاده نکنید زیرا ممکن است دچار مسمومیت بوتولیسم شوند.

 

جو دوسر

این ماده یک ضد التهاب طبیعی است که می توانید از خیسانده آن برای استحمام استفاده  کنید . کمی جو دوسر را برای چند ساعت در آب خیس کنید؛ می توانید هم از آن بنوشید و هم به محل سوخته بمالید یا با آب جو دوسر حمام کنید.

 

روغن های گیاهی

کمی روغن گشنیز  را روی منطقه آفتاب سوخته قرار دهید .
اسانس هایی مانند استوقودوس
می تواند باعث کاهش التهاب و بهبود سریع پوست شود.

 

نوشیدن آب

اگرچه همیشه با بروز مشکلات پوستی به دنبال انواع پماد و مرهم هستیم اما جالب است بدانید که نوشیدن آب فراوان به دلیل تامین رطوبت مورد نیاز بدن
روند ترمیم پوست و تسکین درد را تسریع
می کند.

 

 به خاطر داشته باشید..

در این شرایط لازم است با پزشک مشورت کنید:
علایم آفتاب سوختگی در حد درجه ۳ باشد.تاول های بزرگی روی پوست ظاهر شود زیرا خطر بروز عفونت وجود دارد.آفتاب سوختگی با احساس درد یا خارش زیاد همراه باشد.

 

 کدام  مواد غذایی می تواند به آفتاب سوختگی کمک کند؟

پوست آفتاب سوخته خود را که به شکل بافت مرده و شاخی شده در آمده است، نکنید زیرا کندن آن سبب آسیب بیشتر به پوست می شود  بنابر این اجازه دهید خود پوست، خشک و ریخته شود.همچنین برخی از خوراکی ها از آفتاب سوختگی محافظت می کنند. چنین مواد غذایی شامل شکلات، چای سبز، دانه های انگور هستندکه  به علت وجود پلی فنول می توانند به جلوگیری از آفتاب سوختگی کمک کنند

آفتاب سوختگی به تدریج بروز می کند و پس از ۲۴ ساعت به اوج می رسد. آفتاب سوختگی روند پیری پوست را تسریع می کند و یکی از عوامل در بروز سرطان های پوست است .در صورت آفتاب سوختگی خفیف( درجه یک)، رنگ پوست، صورتی یا قرمز می شود و با احساس گرما هنگام لمس پوست همراه است. اگر آفتاب سوختگی به سطح ۲ برسد، افزون  بر قرمزی پوست، تاول های کوچکی با احساس خارش ایجاد می شود.در نوع درجه ۳، پوست به رنگ قرمز بسیار تیره در می آید و ممکن است تاول نیز ظاهر شود. دراین حالت فرد دچار لرز، سردرد، حالت تهوع، سرگیجه یا تب می شود.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *