پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۹ بعد از ظهر به وقت تهران

مصرف محصولات ارایشی برای زنان باردار مضر است

تحقیقات جدید نشان داده است که ماده شیمیایی موجود در محصولات آرایشی مانند دئودورانت، رژ لب و عطر بر مراقبت مادرانه یک زن اثر منفی می گذارد.

download

به گزارش شفقنا ؛ قرارگیری کوتاه مدت در معرض ماده شیمیایی بیسفنول اس (BPS) توانایی مادران برای تطبیق دادن خود با نیازهای کودکان را ضعیف می کند. این یافته ها ازنظر تکاملی اهمیت دارد زیرا نگرانی های محققان زمانی بالا گرفت که به نقش رفتار مادرانه بر شانس بقای نوزاد بیشتر پی بردند.

دانشمندان دانشگاه ماساچوست با مطالعه موش ها دریافتند که مواجهه اندک با این ماده شیمیایی به اندازه ۱۰ درصد در مرگ بچه موش در نتیجه پایین آمدن سطح مادری اثرگذار بود. درواقع بیسفنول اس هم رفتار مادرانه و نیز ارتباط­های عصبی مادرانگی را تحت تأثیر قرار می دهد. علاوه بر این موارد بچه کشی در گروهی از این موش ها نیز افزایش یافت.

گفتنی است که بیسفنول اس به دلیل افزایش نگرانی ها در مورد تأثیر مواد شیمیایی بر سلامت انسان به جای بیسفنول ای (BPA) طراحی شد اما انجام چند مطالعه بر روی این ماده هم نشان داد که می تواند به عنوان یک تجزیه کننده درون ریز عمل کند.

یکی دیگر از نتایج این تحقیق روی موش ها این بود که آن دست از موش هایی که به هنگام بارداری و شیردهی در برابر دز بالاتری از این ماده شیمیایی قرار گرفته بودند زمان بیشتری را در لانه می گذراندند و این با رفتار عادی آنها متفاوت است چرا که درحالت عادی وقتی بچه ها بزرگ می شوند مادرها آشیانه را ترک می کنند. از طرف دیگر مشخص شد مادرها علایمی از بیش فعالی، رفتارهای وسواسی، اضطراب شدید در برابر بچه موش های پراکنده شده نشان دادند.

این تحقیق به ویژه در مورد رفتارهای تکراری  و وسواس گونه مادران که اثرهای اجتماعی فراگیری از نظر سلامت عمومی دارد مهم و قابل توجه است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *